نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
متکی: در فهرست شورای وحدت «دردآشنایان» را انتخاب کردیم/مقید بودیم که نام‌آشنایان که مسبب وضع موجود بودند، در فهرست شورای وحدت نباشند
کد خبر: ١٦٥٧٩٠ تاریخ انتشار: ٠٩ اسفند ١٤٠٢ - ٠٩:٠٢
صفحه نخست » تیتر یک
متکی: در فهرست شورای وحدت «دردآشنایان» را انتخاب کردیم/مقید بودیم که نام‌آشنایان که مسبب وضع موجود بودند، در فهرست شورای وحدت نباشند

«منوچهر متکی» و حجت‌الاسلام «سید محمدجواد جلالی» دو نفر از اعضای لیست شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در تهران، روز سه‌شنبه در خبرگزاری مهر حضور یافتند و به سوال‌های ما پاسخ دادند.

 
 
 
منوچهر متکی سرلیست فهرست شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم سه‌شنبه ۸ اسفندماه در خبرگزاری مهر، با اشاره به وجود لیست‌های متعدد از سوی جریان اصولگرا برای انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: شاید قسمت این بود که نیروهای اصولگرا در فهرست‌های مختلف ظاهر شوند و هر کسی آورده خود را به پایگاه انقلاب بیاورد و بدون بداخلاقی‌های مرسوم، رأی به پایگاه انقلاب ریخته شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های شورای وحدت جهت برون رفت از مشکلات کشور، اظهار کرد: ما خودمان را در وحدت با کسانی می‌دانیم که دل در گروی انقلاب اسلامی دارند و در این برهه خاص برای حضور پر شور مردم نقش‌آفرینی می‌کنند.

متکی درباره فرآیند قرار گرفتن نامزدها در لیست شورای وحدت، گفت: ما به دنبال یک بررسی جامع در هیأت عالی شورای وحدت و مصاحبه با بیش از ۲۰۰ نفر که مایل بودند در فهرست شورای وحدت قرار بگیرند، دردآشنایان را انتخاب کردیم. ما افرادی را در لیست خود گذاشتیم که از ظرفیت‌های علمی و تخصصی برای حل مشکلات برخوردار هستند.‌

متکی: مقید بودیم که نام‌آشنایان که مسبب وضع موجود بودند، در فهرست شورای وحدت نباشند

سرلیست فهرست شورای وحدت در تهران تصریح کرد: ما مقید بودیم که نام‌آشنایان که مسبب وضع موجود بودند، در فهرست نباشند و به همین دلیل فهرست ما خیلی متشکل از افراد نام‌آشنا نیست بلکه سرشار از افرادی است که در زمینه‌های مختلف متخصص هستند.

متکی ادامه داد: در فهرست ما تعداد نامزدهای زن در تهران را برای اولین بار به ۷ نفر رساندیم؛ در حالی که معمولاً ۵ نفر از بانوان در لیست‌های انتخاباتی مجلس برای تهران قرار می‌گرفتند. ما معتقدیم بانوان در سیمای مجلس باید جایگاه مناسبی داشته باشند.

سرلیست فهرست شورای وحدت در تهران گفت: در عین حال سعی کردیم که این خانم‌ها افرادی متخصص باشند و کسانی را که سال‌ها در عرصه صنعت، اقتصاد، برق و دیگر حوزه‌ها بوده و توانمند و با تجربه و در عین حال جوان هستند، در لیست خود قرار دادیم.

وی تاکید کرد: نامزدهای جوان را هم در فهرست خود قرار دادیم تا مطالبات جوانان را به خوبی پیگیری کنند. در فهرست خود از علما و روحانیت هم داریم که سابقه‌های زیادی هم دارند؛ افرادی در لیست شورای وحدت هستند که رئیس دانشگاه هستند، مقاله‌های زیادی داشتند و سوابق زیادی دارند.

سرلیست فهرست شورای وحدت در تهران اظهار کرد: ما تیمی از دردشناسان را که نسخه درمان دارند، فهرست کرده‌ایم و این افراد مسبب وضع موجود نیستند و به همین دلیل از نام‌آشنایان در لیست خود استفاده نکردیم و لیستی غیر سیاسی مبتنی بر رفع مشکلات کشور بسته‌ایم.

وی گفت: ما به فهرستی که تهیه کرده‌ایم کاملاً باور داریم. هر چه فرصت بیشتر باشد که مردم با دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات مجلس آشناتر شوند، راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند.

متکی در پاسخ به سوالی درباره راهکار شورای وحدت برای رفع مشکلات کشور، اظهار کرد: معتقدیم که کشورداری، یک فن و هنر است. ما هم به برخی از ساختارها، گفتمان‌ها و ناکارآمدی‌ها نقد داریم و بر این باوریم که احزاب باید نقش کلیدی در کشورداری داشته باشند و دولت‌ها باید به احزاب توجه کنند که در این صورت، حکمرانی پاسخگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری برای حکمرانی بسیار مهم است، گفت: نقد ما به دولت سابق به جهت‌گیری آن دولت بود؛ رئیس‌جمهوری که در میتینگ‌های انتخاباتی خودش آمریکا را کدخدا قلمداد کرد، بدترین سیگنالی بود که به یک کشور خارجی داد.

متکی گفت: در دولت رئیسی جهت‌گیری‌ها تصحیح شد؛ البته ما بعد از جهت‌گیری، نیاز به نقشه راه نیز داریم. اقتصاد، کشاورزی، صنعت و خودروسازی ما نقشه راه ندارد و وقتی نقشه راه نداریم، اگر هم برویم، به ناکجاآباد می‌رسیم و اگر مدیران ما کارآمد نباشند، نمی‌دانند کجا بروند.

سرلیست فهرست شورای وحدت در تهران گفت: فکر بلندی باید پیرامون نحوه حکمرانی وجود داشته باشد؛ باید از هوش مصنوعی بهره‌برداری درست بشود که در این صورت حکمرانی ما متحول می‌شود. سه سال و نیم است که گرانی تشدید شده است اما یک بار وزیر صمت یا اقتصاد در تلویزیون به مردم پاسخ نداده‌اند که چرا گرانی شده است و راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات چیست.

متکی: در فهرست شورای وحدت «دردآشنایان» را انتخاب کردیم

متکی اظهار کرد: شورای وحدت پس از ورود به مجلس از دولت اولین چیزی که خواهد خواست، آن است که دولت باید طرحی ۳ ماهه بدهد که چگونه تورم و گرانی کنترل و مهار می‌شود و اگر دولت طرح ندهد، مجلس به وظایف خودش عمل خواهد کرد. تیم اقتصادی ما ناموفق بوده است و مجلس یازدهم نیز در پرداختن به امور، اولویت‌ها را به خوبی تنظیم نکرد.

وی درباره اولویت مجلس آینده، گفت: در وهله اول باید اصل قانونگذاری را مورد بررسی و مداقه قرار دهیم که آیا لازم به این حجم از قانونگذاری هست یا خیر و این موضوع باید مورد کنکاش جدی قرار بگیرد. مجلس در این دوره در برابر این حجم از گرانی افسارگسیخته کار خاصی نکرد؛ در حالی که اگر مجلس در رأس امور بود، نباید این اتفاق می‌افتد.

سرلیست فهرست شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی دولت نیز عملکرد خوبی نداشت. یک مشکل دیگر آن است که سیستمی برای ارتباط مردم با نمایندگان تهران وجود ندارد اما طرح شورای وحدت این است که اگر به مجلس راه یابیم، هر نماینده مسؤول یکی از ۳۰ منطقه تهران برای پیگیری امور شود. ما به دنبال آن هستیم که فراکسیون شورای وحدت را در مجلس دوازدهم راه بیاندازیم چرا که معتقدیم نباید فردمحور باشیم.

حجت‌الاسلام جلالی: برای شورای وحدت مساله بردن یا نبردن در انتخابات، نقطه کانونی نیست

حجت‌الاسلام «سیدمحمد جواد جلالی» عضو لیست شورای وحدت در تهران نیز در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اصولگرایان چند لیست انتخاباتی ارائه داده‌اند، گفت: به لحاظ شخصی این اتفاق را بد نمی‌دانم.

وی ادامه داد: ما بدنه‌ای در اصولگرایان داریم که نسبت به مجالس قبلی و مجلس یازدهم نقد دارند. یک بدنه دیگر هم شورای وحدت است که شورای وحدت یک جریانی است که به جامعه روحانیت نزدیک است و همه به خوبی می‌دانیم که جامعه روحانیت مبارز، سابقه‌ای بسیار طولانی دارد.

حجت‌الاسلام جلالی گفت: در مبحث جدایی لیست‌ها، گروهی فکر می‌کردند از پیش برنده هستند و نیاز به کسی ندارند. ما فکر می‌کنیم ائتلاف، یک امر دو سویه است. ما به خِرد جمعی به شدت اعتقاد داریم و معتقدیم به صورت شفاف در فرایندهای سیاسی بتوانیم شرکت کنیم که این اتفاق را هم در شورای وحدت رقم زدیم. لیست شورای وحدت بی حاشیه در عرصه حضور پیدا کرده و به این دلیل است که خِرد جمعی داشته است.

عضو لیست شورای وحدت در تهران تصریح کرد: شورای وحدت در تمام حوزه‌های انتخابیه تشکیل شده است و نماینده آنان به شورای عمومی معرفی شده است. برای ما خیلی مساله بردن یا نبردن در انتخابات نقطه کانونی نیست و به همین دلیل در انتخاب لیست شورای وحدت به دنبال «برندینگ» نبودیم و تاکیدمان این نبود که برندها را در لیست بگذاریم تا برنده شویم؛ در لیست ما افراد سیاسی نهایتاً ۴ نفر هستند و مابقی در حوزه‌های علمی و تخصصی دیگر رزومه قوی دارند و دکتر و پرفسور هستند.

حجت‌الاسلام جلالی تاکید کرد: یکی از مراحل تکامل سیاست‌ورزی در کشور ما عبور از فرهنگ پدرخواندگی است و باید بزرگان را به این نتیجه برسانیم که صدای ملت شنیده شود؛ اساساً دموکراسی در کشور ما سیر طولانی داشته و امروز مردم ایران باور دارند که دموکراسی می‌خواهند و مردم‌سالاری دینی به نفع کشور است.

وی درباره راهکار شورای وحدت برای رفع مشکلات، گفت: ما اساساً بدون آنکه بخواهیم شعار تبلیغاتی دهیم، سراغ دردآشنایان رفته‌ایم. کشور در حوزه اقتصاد مشکل دارد و راهکار عبور از این شرایط آن است که چرخه تولید در کشور رونق بگیرد که دو پایه مهم چرخه تولید، کارگر و کارفرما هستند. افراد لیست ما دردها را می‌فهمند و افرادی در لیست آمده‌اند که مشکلات بخش صنعت و تولید را به خوبی می‌دانند. ما با نگرش به کمیسیون‌های تخصصی مجلس این افراد را انتخاب کرده‌ایم.

متکی: در فهرست شورای وحدت «دردآشنایان» را انتخاب کردیم

حجت‌الاسلام جلالی اظهار کرد: ما برای تعیین نامزدهای شورای وحدت و قرار گرفتن آنان در لیست رأی‌گیری کردیم که سهم‌بندی حزبی رأی نیاورد و میزان و ملاک ما شایستگی افراد بود و افرادی در لیست قرار گرفتند که روز اول تصور نمی‌کردند در لیست شورای وحدت باشند. ما فکر می‌کنیم به راهکار برای برون‌رفت از مشکلات می‌رسیم چراکه فهرست ما نسبت به دردها آشنا هستند و برای رفع مشکلات برنامه دارند.

وی با بیان اینکه باید پای دموکراسی ایستاد، گفت: جوانان باید پُر امید باشند و برای آینده کشور فکر و برنامه داشته باشند و برای آن تلاش کنند؛ انقلاب صندوق‌ها جایی است که می‌توان تغییرات را ایجاد کرد و مردم با هر سلیقه‌ای که هستند، پای صندوق‌های رأی بیایند و به هر سلیقه‌ای که می‌خواهند، رأی دهند.

عضو لیست شورای وحدت در تهران تصریح کرد: رفقای مذهبی ما و کسانی که اعتراض سیاسی دارند، اگر رأی ندادن را انتخاب کنند، بازی در زمین رقیب است. سیاست در زندگی ماست و اگر دوستان فکر می‌کنند شهر دست مافیا است، بیایند و نقش شهروند را بازی کنند و شهر را از دست مافیا نجات دهند.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: