رونمایی از ۹ دستاورد جدید در روز فناوری هسته‌ای
کد خبر: ١٦٤٠٧٣ تاریخ انتشار: ١٧ فروردين ١٤٠١ - ١٦:٣٩
صفحه نخست » آخرین اخبار
رونمایی از ۹ دستاورد جدید در روز فناوری هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از ۹ دستاورد از جمله سه رادیو داروی جدید تشخیص و درمان سرطان در ۲۰ فروردین رونمایی می‌شود.

به گزارش صابرنیوز، آقای محمد اسلامی، در نشست خبری امروز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، در تشریح دستاورد‌های شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای افزود: تولیدات در سازمان انرژی اتمی بر مبنای دانشی و تولید محصولات دانش‌بنیان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: تلاش شده فناوری‌های صنعت هسته‌ای بر اساس فکر، دانش و تلاش شبانه‌روزی جوانان دانشمند خود این فناوری‌ها را به دست بیاورد تا ایران به‌عنوان کشور صاحب دانش هسته‌ای شناخته شود.

آقای اسلامی افزود: روز ملی فناوری هسته‌ای امسال با دو نگاه با توجه‌ به عملیات‌های روانی علیه ایران برگزار می‌شود.

وی گفت: اول در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور را علی‌رغم سیاه‌نمایی‌ها و القائات و عملیات روانی علیه ایران ما تکلیف داریم در جهت روشنگری افکار عمومی دنیا و همین‌طور مردم خودمان حرکت کنیم.

تدوین برنامه جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهار کرد: در این راستا اسنادی رونمایی می‌شود سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی است که تدوین و مراحل تصویب خود را طی کرده را تا افق ۱۴۲۰ نشان می‌دهد. با رونمایی از این سند اقدام بعدی ما طراحی چارچوب برنامه خود بود که با استناد به این سند، برنامه و چهارچوب برنامه اتمی ایران را در سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارگذاری کنیم که هم رفع ابهام شود و هم کیفیت و چگونگی برنامه‌های ایران معرفی شود.

رونمایی از ۹ دستاورد جدید هسته‌ای در ۲۰ فروردین

وی گفت: نگاه دوم به رونمایی از دستاوردهای گذشته مربوط می‌شود. برای سال ۱۴۰۱، ۹ دستاورد جدید رونمایی می‌شود که از این میان سه دستاورد در حوزه رادیو داروها و دو دستاورد برای اولین‌بار در حوزه پلاسما است که کاربرد در درمان سرطان دارد.

آقای اسلامی افزود: با مشارکت وزارت بهداشت امیدواریم این محصولات پلاسما مرحله بالینی را طی و وارد چرخه درمان شود.

وی گفت: محصولات جدیدی در حوزه پلاسما با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت آفت‌زدایی محصولات کشاورزی نیز تولید شده است.

وی افزود: چهار دستاورد دیگر در حوزه لیزر و سامانه‌های کنترلی و عکس‌برداری، ۲۰ فروردین به دست رئیس‌جمهور رونمایی خواهد شد.

اقدامات و تعهدات در مذاکرات وین متناظر است

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند موضوع حائز اهمیت، اراده جمهوری اسلامی ایران است که همواره پیش‌گام بوده برای این‌که اعتمادسازی کرده و ابهامات را برطرف کند، ولی هیچ زمان ملت ایران حرف غیرقانونی و زور را نپذیرفته و نمی‌پذیرد. برای حسن‌نیت خود در زمانی که برجام تصویب شده بود، سازمان انرژی اتمی عیناً بر اساس برجام عمل کرد و هیچ‌کدام از اطراف موضوع به تعهداتشان به بهانه‌های عمل نکردند، ولی الان که اراده کردند که برگردند و تعهداتشان را انجام دهند، اقدامات و تعهدات در مذاکرات متناظر است و هر گام با گام متناظر برداشته می‌شود.

وی گفت: امیدواریم طرف مقابل پایبند به تعهدات قبلی باشد.

فناوری هسته‌ای کشور، تماماً ایرانی است

آقای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هیچ کشوری به ایران در رسیدن به فناوری هسته‌ای کمک نکرده و این ظرفیت با تحقیقات به‌دست‌آمده است، اظهار کرد: امروز چرخه سوخت در ایران از صفر تا صد کاملاً ایرانی است و این ظرفیت چیزی نیست که در اختیار همه کشور‌ها باشد و ایران این انحصار را شکسته است.

وی گفت: ما هدف‌گذاری کرده‌ایم که به سمت ساخت نیروگاه‌های اتمی تماماً ایرانی گام برداریم.

تکمیل مرکز ملی یون درمانی تا سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص تکمیل مرکز ملی یون درمانی در البرز گفت: مرکز ملی یون درمانی بخش ساختمانی‌اش تأخیر داشته و امروز از وضعیت بهتری برخوردار است و از هفته‌های آینده نصب خواهد شد و امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد و در جهت درمان سرطان گام مؤثری بردارد و ایران با تأسیس این مرکز ششمین کشور صاحب این مرکز درمانی خواهد شد.

تا زمانی که رژیم صهیونیستی هست ادعا‌های کذب علیه ایران هست

آقای اسلامی در خصوص روابط ایران و آژانس و در پاسخ به سؤالات ادعایی گفت: تا زمانی که رژیم صهیونیستی هست ادعا‌های کذب علیه ایران هست و امیدواریم بر اساس توافقات بررسی اسناد تا خردادماه به اتمام برسد و نمایندگان آژانس گزارش خود را منتشر کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص ادامه مذاکرات با روس اتم هم‌زمان با کندی روند مذاکرات برجامی افزود: این مذاکرات ادامه دارد.

میزان ذخایر ۲۰ و ۶۰ درصد اورانیوم در کشور

وی گفت: میزان ذخایر ایران تغییری نکرده و در خصوص پروژه پیشروان طرح مذکور در حال انجام است.

اسلامی در خصوص نگه‌داشتن ذخایر ۶۰ درصدی در ایران برای تولید رادیو دارو گفت: این مورد انجام شده و امروز آن ذخایر به‌عنوان یک ظرفیت برای تولید رادیو دارو مورداستفاده قرار گرفته و میزان آن کمتر از ۳ کیلوگرم است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره بحث تحقیق و توسعه در مذاکرات در وین نیز اظهار داشت: تحقیق و توسعه عمدتاً درباره ماشین‌هاست و آنچه گفت‌وگو شده در چارچوب نظرات سازمان انرژی اتمی است و امیدواریم متناظر تعهدات طرف مقابل تحقق یابد. بحث تحقیق و توسعه چهار سال مدت محدودیت ما کاهش‌یافته و از ۱۵ سال به ۱۱ سال کاهش‌یافته و امیدواریم سریع‌تر این مراحل طی شود که با اما و اگر و اشاره صحبت نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه سازمان انرژی اتمی برای بحث کمبود آب در منطقه که سؤال خبرنگار دیگری بود، گفت: سازمان انرژی اتمی دو مطلب را دنبال می‌کند. یکی از طریق ظرفیت ژئوفیزیک هوابرد که ذخایر کشور را شناسایی می‌کند و بخشی هم برای آب است که برای دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود. در بخش آب‌شیرین‌کن‌ها در بوشهر که دولت و مردم انتظار داشتند، در حال توافق با وزارت نیرو هستیم برای این‌که ظرفیت آب‌شیرین‌کن ۷۰ هزارمترمکعبی را در بوشهر ایجاد کنیم. در حال حاضر ظرفیت آب‌شیرین‌کن ما در بوشهر ۵ هزار مترمکعب است که باید با استفاده از ظرفیت داخلی، ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنیم.

معاون رئیس‌جمهور درباره این که آیا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر همکاری ما با روسیه اثر می‌گذارد نیز اظهار داشت: وزیر خارجه روسیه رسماً اعلام کرد که یک نامه‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کند.

سازمان انرژی اتمی در بحث غنی‌سازی کوتاهی نکرده است

اسلامی درباره حضورش در سازمان انرژی اتمی و این‌که تا چه اندازه این سازمان وظیفه خود را در حفظ فناوری هسته‌ای حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی در بحث غنی‌سازی هیچ‌گونه کوتاهی را نکرده و همواره مسیر روبه‌رشدی را طی کرده است.

وی با بیان این‌که سازمان انرژی اتمی قانون اقدام راهبردی مجلس را تمام‌عیار اجرا کرده است، اظهار داشت: اگر ظرفیت غنی‌سازی از بین رفته بود نمی‌توانستیم ماشین‌های نسل جدید را نصب کنیم. سازمان انرژی اتمی در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری بر اساس مصوبات شورای امنیت ملی حرکت می‌کند. این نقطه امنیت ملی است؛ نه این‌که موضوع امنیتی است. امروز فناوری پیشرفته را به شما نمی‌دهند، از حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ممتاز در دنیا در علوم و فنون پیشرفته جلوگیری می‌کنند، چون تحت سلطه آنها قرار گرفته است. هدف ما خارج‌شدن از این سلطه بوده است و این هدف اتفاق افتاده و امروز زنجیره‌های ماشین‌های پیشرفته که الان در حال کار است و به شایستگی توانستند قانون اقدام راهبردی را پیاده کنند، نقطه قوتی شده که آنها را از ادامه طرح فشار حداکثری منصرف کرده است و خودشان اعتراف کردند فشار حداکثری شکست خورده و خود را آماده کردند به برجام برگردند.

اسلامی خاطرنشان کرد: گرچه در کشور بر مردم سخت گذشته ولی ما از این مرحله عبور کردیم و نمی‌توانند این حرکت را نادیده بگیرند. در این دوره که شروع به مذاکره کردند بحث ازبین‌بردن ظرفیت غنی‌سازی و تخریب ماشین‌‌ها و ... را مطرح و خواسته‌های قبلی خود را مطرح کردند و با پاسخ دندان‌شکن ایران مواجه شدند و از پیگیری آنچه می‌خواستند انصراف دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره زمان تولید برق هسته‌ای گفت: الان واحد یکم نیروگاه بوشهر هزار مگاوات برق تولید می‌کند با فرکانسی که باعث تنظیمات فرکانس شبکه برق کشور می‌شود که به‌شدت موردنیاز وزارت نیرو است و این خودش گام بزرگی بوده است.

وی گفت: در حال حاضر نزدیک ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور و مصرف نیروگاه تزریق شده است. گام دوم احداث دو واحد هزار مگاواتی مجزاست که آنها نیز در دست ساخت است و امیدواریم با تمهیدات مالی صورت‌گرفته این دو پروژه نیز سرعت بگیرد و با سرعت بالاتری آن دو پروژه را در چارچوب زمان‌بندی انجام دهیم. نزدیک به ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که باید منابع مالی آن را تأمین کنیم. گام جدید ما ده‌هزار مگاوات جدید خواهد بود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه