مردم دین خود را از عمل علما می‌گیرند نه از گفته‌ها
کد خبر: ١٦٤٠٥٣ تاریخ انتشار: ١٤ فروردين ١٤٠١ - ١٧:٤٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
مردم دین خود را از عمل علما می‌گیرند نه از گفته‌ها

آیت الله استادی با اشاره به تأثیر عمل عالم بر مردم گفت: مردم از دانش و سخنان علما به دین گرایش پیدا نکردند بلکه این عمل عالمان دین بوده که سبب دعوت به دین شده است.

به گزارش صابرنیوز، آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: در احادیث آمده سراغ عالمی بروید که شک انسان را به یقین تبدیل کند و انسان را از شک به سوی یقین ببرد.

وی افزود: هر عالمی منهای منبر و کتاب خود، زندگی دارد که اگر بخواهد در مردم اثرگذار باشد، رفتار شخصی او است که مردم را از شک به سمت یقین می‌برد؛ اول باید اطمینان پیدا کنیم که خدا هست، زیرا چنین اطمینانی اجازه نمی‌دهد انسان خلاف عمل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر خاطره‌ای از یکی از مراجع تقلید، خاطرنشان کرد: مردم دین خود را از عمل علما گرفته اند نه از گفته‌های آن ها؛ در نجف بازارچه‌ای بود که مردم مایحتاج خود را خرید می‌کردند و همه می‌دیدند که مسؤول خرید بیت حضرت امام نیز مانند همه مردم از آن بازار خرید می‌کند و چیزی بیش از مردم معمولی در سبد خریدش نیست.

وی عنوان کرد: اعتقادی که مردم قبل از نهضت و حتی در زمان حضور آیت الله بروجردی به امام خمینی پیدا کرده بودند از عمل ایشان نشأت گرفته بود؛ مردم عمل را دیده بودند که شیفته حرکت امام شدند.

آیت الله استادی با اشاره به دعوت عملی رسول خدا به دین اسلام، گفت: پیامبر نیز با عمل خود به دین دعوت کرد و اینطور نبود که برای هر تازه مسلمانی یا داوطلبی استدلال بچیند و دلیل بیاورد.

وی با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله حق شناس گفت: منبر رفتن ساده نیست، زیرا حرف زدن برای مردم احتیاج به مطالعه و شناخت مخاطب دارد؛ حرف زدن معمولی علما نیز مردم را به خدا دعوت می‌کند و اگر شخصی منبری در مراودات مانند مردم عادی از گرانی، سکه، دلار و مسائل غلیظ دنیایی صحبت کند تأثیر حرفش گرفته می‌شود؛ مرحوم حق شناس در حرف معمولی نیز از خدا و دین خدا صحبت می‌کرد.

آیت الله استادی با نقل خاطره‌ای از مرحوم حق شناس، اظهار داشت: روزی این عالم بزرگوار تصمیم گرفت برای اهمیت دادن به نماز از تجریش به مسجد بازار تهران برود و برای این امر تاکسی گرفت و به راننده تاکسی گفت من نسبت به نماز اهمیت می‌دهم و این راه برای نماز طولانی نیست؛ راننده تاکسی هم تحت تأثیر این عمل مرحوم حق شناس برای نماز حاضر شد و این عالم را در مسیر برگشت نیز همراهی کرد.

وی با گرامی داشتن یاد علامه مصباح گفت: بعد از انقلاب مساجد را کنار گذاشتیم و مرحوم آیت الله مصباح معتقد بودند باید به همین مساجد برگردیم، زیرا همراهان نهضت امام در مساجد توسط روحانیان تربیت شدند و ما نیز باید در مسجد کار خودمان را انجام دهیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه حدیث آمده است از علمایی که شک شما را افزایش می‌دهند دوری کنید که گاه دیده می‌شود بعضی شبهاتی برای مردم ایجاد می‌کنند و پاسخ آن را به بعد موکول می‌کنند که این درست نیست؛ عمل علما بسیار در این مورد تعیین کننده است، زیرا مردم بیشتر به عمل نگاه می‌کنند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه