تخریب مصوبه بازدارنده مجلس خوش‌خدمتی به غرب است
کد خبر: ١٦٢٧١٥ تاریخ انتشار: ٠٤ دي ١٣٩٩ - ١٣:٠٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
تخریب مصوبه بازدارنده مجلس خوش‌خدمتی به غرب است

 افزون بر اینها صالحی و دیگر اعضای دولت که در زمان مذاکرات برجام هرگونه انتقادی را تضعیف تیم مذاکره‌کننده و منافع ملی، همچنین پیام اشتباه به طرف‌های مذاکره می‌دانستند، چگونه در چشم جهانیان به تخریب طرح مجلس می‌پردازند. صالحی و همکارانش در دولت و مجموعه سیاست خارجی در حال ارسال چه پیامی به بیرون از کشور هستند؟
این نقد را روزنامه وطن امروز درباره سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی منتشر کرده و نوشت: پس از آنکه حسن روحانی و محمدجواد ظریف طرح هسته‌ای مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- را مضر دیپلماسی دانستند، رئیس سازمان انرژی اتمی هم به سیاق آنها، دست به تخریب مصوبه مجلس زد تا گزاره نگاه ابزاری دولت به صنعت هسته‌ای و اینکه دولت دوازدهم بازدارندگی هسته‌ای را گروگان دیپلماسی کرده، تقویت کند.
اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر ضرورت مشورت‌های لازم و توافق با ارگان‌های ذی‌ربط در شرایطی بیان می‌شود که مصوبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با هماهنگی کامل شورای عالی امنیت ملی مسیر قانونی خود را طی کرده است. این شورا پس از طرح برخی شائبه‌ها روز 15 آذر در بیانیه‌ای تصریح کرد: نظر کارشناسی دبیرخانه درباره مراحل شکل‌گیری، تکمیل و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» این است ‌که قانون فوق مساله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی‌کند و بر عکس، آنچه برخلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی است، همین جنجال‌هاست که شأن و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد می‌کند.
به علاوه صالحی درباره برخی اظهارات در زمان برجام نسبت به صنعت هسته‌ای دست به فرافکنی می‌زند؛ مسئله‌ای که منتقدان آن زمان اشاره می‌کردند، محدود و هزینه‌مند کردن برنامه هسته‌ای کشور در بازگشت به شرایط قبل است؛ برای نمونه از 10 هزار کیلو اورانیوم غنی شده در سال 92، با گذشت ۲ سال از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای و گام‌های کاهشی دولت، ذخیره اورانیوم کشور بتازگی از ۲ هزار کیلو فراتر رفته است. بنابراین کاملا واضح است برای بازگشت به سال 92 و ایستادن در نقطه ابتدایی، صرف هزینه و زمان زیادی نیاز است.
علی‌اکبر صالحی در بخش دیگری از گفت‌وگویش درباره مصوبه مجلس اظهار کرد: «مثلا می‌گویند هزار سانتریفیوژ ‌آی‌آر‌6 بسازید. خب! ما این توانایی را داریم، می‌سازیم اما نگفته‌اند پولش را کی می‌دهد؟ این یک نقص جدی قانون است. من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است، چون عمدتا تا جایی که مطلع هستیم، اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود، شورای نگهبان رد می‌کند.»
صالحی در شرایطی فهرست بلندبالایی از بهانه‌جویی بر سر راه اجرای مصوبه هسته‌ای مجلس لیست می‌کند که زمان انعقاد برجام اظهار کرده بود می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی به شرایط قبل از برجام بازگردیم و حالا که از مجموعه تحت امر وی چنین چیزی خواسته می‌شود، می‌گوید اعتباری تعریف نشده است!  




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه