سقوط آزاد قیمت موبایل در بازار
کد خبر: ١٦٢٦٩٨ تاریخ انتشار: ٠٣ دي ١٣٩٩ - ٠٠:٠٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
سقوط آزاد قیمت موبایل در بازار

در روزهای قرنطینه، فروشنده‌ها موبایل‌های خود را در دیوار آگهی کردند.

به گزارش پایگاه 598، آی تی ایران نوشت: در روزهای قرنطینه، فروشنده‌ها موبایل‌های خود را در دیوار آگهی کردند.

هفته پیش چند موضوع باعث شد که قیمت موبایل در یک سقوط آزاد چندین میلیون تومان نوسان داشته باشد. مهم‌ترین دلیل آن خبر تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به وارد‌کنندگان موبایل بود که باعث شد به محض انتشار در همان دو سه روز اول قیمت گوشی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. یک بار دیگر هم با شروع تعطیلات قرنطینه قیمت‌ها بالا رفت و سپس بار دیگر با کاهش تقاضا در همین دوران قیمت را دوباره شکست. کاهش نرخ ارز و انتخابات آمریکا هم به همین منوال در روند نزولی قیمت این کالا موثر بودند.

سقوط آزاد قیمت موبایل در بازار

حالا این ضربه آخر هم از سمت بانک مرکزی بازاری‌ها را برای فروش محصولاتشان به حول و ولا انداخته است. چرا؟ چون گوشی‌هایی که با ارز تخصیص یافته شده خریداری شود، ارزان‌تر خواهند بود و احتمالا تنوع را این هفته در بازار بالاتر خواهند برد و در نتیجه این که قیمت گوشی کاهش پیدا خواهد کرد. بعضی از این کالاهایی که حالا در ویترین مغازه‌ها به فروش گذاشته شده‌اند با ارز ۳۰ هزار تومانی خریداری شده‌اند و وقتی جنس جدید برسد روی دست فروشنده باد می‌کنند. به همین دلیل بازاری‌ها سرعت گرفته‌اند تا گوشی‌های قدیمی ویترین خود را بفروشند.

دیوار، فروشگاه جایگزین دوران قرنطینه

حالا در دیوار چه خبر است؟ بازار لوازم الکترونیکی در این پلتفرم، بزرگ‌ترین بازار بعد از خودرو و مسکن به حساب می‌آید. در دیوار هم همین وضعیت برای موبایل قابل پیش‌بینی بود. تعداد آگهی‌های گوشی موبایل از آذر ماه افزایش یافته و بیشتر شده است. دیوار معیار خوبی برای تعیین قیمت گوشی به حساب می‌آید چرا که در دو هفته تعطیلی مغازه‌ها، بسیاری از آنها فعالیت خود را در این پلتفرم ادامه دادند. بر اساس آن باید گفت که در دیوار هم قیمت‌ها با همین منوال تغییر کرده و روند نزولی در آن دیده شده است. البته برخی از آگهی‎ها قدیمی‌تر هستند اما در این مقایسه ما فقط آگهی‌های جدید را با نرخ گوشی در اول ماه مقایسه کرده‌ایم که نشان می‌دهد نرخ موبایل همچنان رو به سقوط در حرکت است.

کاهش قیمت محسوس در گروه سامسونگ

سامسونگ A31 از ۷ میلیون و ۲۵ هزار تومان که اول آذر در بازار فروخته می‌شد امروز به شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در دیوار رسیده است. سامسونگ A21S را اوایل آذر در این پلتفرم نمی‌توانستیم ارزان‌تر از شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان پیدا کنیم اما اگر امروز در دیوار با همین عنوان و مدل گوشی جست‌و‌جو کنیم می‌بینیم که گوشی‌های نو این مدل که در دو روز گذشته آگهی شده‌اند به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار و بعد پنج میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده است.

سقوط آزاد قیمت موبایل در بازار

حالا اگر دامنه جست‌وجو را بیشتر کنیم و مثلا وارد گوشی‌های گران‌تر این برند شویم می‌توانیم گلکسی نوت ۲۰ الترا را در دیوار پیدا کنیم. هفته اول آذر این گوشی ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته است. حالا چه خبر؟ قیمت این گوشی در دیوار فروشگاه‌ها تا ۳۲ میلیون تومان هم رسیده است. ولی افرادی که تک فروشی می‌کنند همین گوشی را کمتر از ۳۰ میلیون تومان هم حاضرند به فروش برسانند. مثلا یک فروشنده در خیابان استاد معین که بخشی از مشتریانش را از دیوار پیدا می‌کند با این افت قیمت، همین مدل گوشی را در دیوار به قیمت ۲۹ میلیون تومان آگهی کرده است که ۱۲۸ گیگ حافظه و هشت گیگ رم دارد و دوربین آن هم از نوع ۱۰۸ مگاپیکسلی است.

سقوط قیمت به آیفون هم رسید

مهم‌ترین اتفاق یک ماه گذشته، سقوط قیمت آیفون است. اگر اول آذرماه یک آیفون ۱۱ پرو مکس خریده باشید احتمالا برای آن ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پول داده‌اید، اما حالا فروشنده‌هایی که در همین چند روز به دیوار آمده‌اند، مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن را با ۳۹ میلیون برای فروش آگهی کرده‌اند. آن مدل‌هایی هم که اول آذر ۳۹ میلیون تومان بود حالا در همین هفته در دیوار ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر برای فروش آگهی شده است. البته بخشی از این روند کاهش قیمت هم ربطی به بازار ایران ندارد و صرفا به این برمی‌گردد که چند ماه از زمان رونمایی آیفون جدید گذشته و دیگر وقت ارزان شدن این مدل فرا رسیده است.

سیر نزولی در قیمت هواوی

اجازه دهید به رقیب دیگر این دو بازار، یعنی هواوی هم سری بزنیم. P30 Pro نسخه ۲۵۶ گیگابایت یکی از گوشی‌های گران قیمت این شرکت چینی در این مدت بود. اوایل آذرماه باید برای خرید آن بین ۲۰ تا ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کنار می‌گذاشتید. اما حالا چه خبر است؟ هفته پیش قیمت این گوشی در دیوار در بین محصولات دست دوم آن ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان آگهی شده بود.

سقوط آزاد قیمت موبایل در بازار

مدل دست اول این گوشی تا یازدهم آذر به ۱۶ میلیون تومان رسیده است. البته در روزهای اخیر برعکس گوشی‌های دیگر، این مدل افزایش قیمت داشته که مشخص نیست دلیل آن چه بوده است. این مدل امروز پرچمدار هواوی در بازار بوده اما در بین مدل‌های میان رده این برند Y9 هم کیفیت و فروش خوبی در این بازار دارد. مثلا Y9s مدل ۱۲۸ گیگابایتی همین اوایل آذر در این بازار هفت میلیون تومان بود اما تا بیستم آذر به شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

نوسان در محصولات شیائومی

شیائومی هم در ایران اخیرا با بازاریابی خوب توانسته جای پایش را باز کند. در این مدت افت قیمت محصولات شیائومی به اندازه سامسونگ و آیفون پررنگ نبوده اما با این حال قابل چشم‌پوشی هم نیست. اوایل آذرماه مدل Redmi Note 9s از این برند هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت اما در هفته سوم ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. یا Xiaomi Mi Note ۱۲۸ گیگابایتی را پنجم آذر باید با ۱۷ میلیون تومان می‌خریدید اما حالا به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

آیا الان زمان مناسبی برای خرید گوشی است؟

پاسخ این سوال مثبت است. هم‌اکنون با توجه به افت قیمت‌ها زمان مناسبی برای افرادی است که نیاز به گوشی هوشمند دارند. ممکن است در آینده قیمت پایین تر هم بیاید ولی اگر قصد خرید آن را دارید الان زمان مناسبی است. ضمن این که با توجه به افت قیمت ها تعداد زیادی از افراد نیز گوشی اضافی خود را برای فروش گذاشته‌اند که آن‌ها را به مراتب ارزان‌تر از قیمت نوی گوشی در بازار بخرید




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه