چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
کد خبر: ١٦٢٣٢١ تاریخ انتشار: ٢٩ شهریور ١٣٩٩ - ١٢:١١
صفحه نخست » مطالب وسط
چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

دانشمندان انگلیسی به سوالات رایج درباره چگونگی تشخیص میان سرماخوردگی، آنفلوانزا و کووید ۱۹ پاسخ می‌دهند.

جهان در نیمکره شمالی در حال ورود به فصل پاییز است. بی تردید نام فصل پاییز با آنفلوانزا و سرماخوردگی گره خورده است و این دو بیماری از رایج‌ترین بیماری‌های این فصل به شمار می‌روند. با این حال، پاییز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط بهداشتی کشور‌ها بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود. از آنجا که کووید ۱۹ کشنده‌تر از آنفلوانزا و سرماخوردگی است، نزدیکی علائم این بیماری‌ها به یکدیگر باعث نگرانی مردم و نیز کادر درمانی شده است.
 
با این وجود، دانشمندان به دنبال راهکاری برای تشخیص این ۳ بیماری از یکدیگر هستند. هر ۳ این بیماری‌ها ریشه ویروسی دارند و در برخی علائم‌ شباهت زیادی به یکدیگر دارند. در این گزارش دانشمندان انگلیسی به رایج‌ترین نگرانی‌های عمومی و سوالات مردم در این زمینه پرداخته‌اند.
 
دانشمندان می‌گویند به طور عمومی و رایج کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند دستکم یکی از این علائم را نشان می‌دهند:
۱- تب با درجه حرارت بالا
۲- سرفه‌های مداوم و خشک
۳- از دست دادن حس بویایی و چشایی
۴- خستگی و مشکلات دستگاه گوارشی (مانند اسهال)
 
آیا هر فردی که تب دارد به این معناست که به کرونا مبتلا شده است؟
در ابتدا باید تب بالا در فرد را تشریح کنیم. به طور کلی پزشکان به درجه حرارت ۳۷.۸ درجه سانتیگراد در بیمار تب بالا می‌گویند. وقتی فردی این درجه حرارت را دارد به این معناست که بدنش در حال مبارزه با عوامل عفونی و بیماری‌زاست. با این حال، این تب می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگر باشد و نمی‌توان این موضوع را تنها به ابتلا به کرونا نسبت داد.
 
چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
 
در میان ۳ بیماری شایع سرماخوردگی معمولی، آنفلوانزا و کووید ۱۹، تب تنها در حالت ابتلا به آنفلوانزا و کووید ۱۹ رخ می‌دهد و افرادی که دچار سرماخوردگی شوند غالباً دچار تب نمی‌شوند. زمانی که فرد دچار تب می‌شود باید به طور پیوسته درجه حرارت بدنش مورد سنجش قرار گیرد. در موارد حاد مراجعه به پزشک و تست کرونا توصیه می‌شود.
 
توصیه اکید متخصصان نیز این است که به طور کلی هر فردی که درجه حرارت بالا دارد حتماً اقدام به قرنطینه کردن خود کند و استفاده از ماسک را فراموش نکند.
 
علامت سرفه در این سه بیماری چگونه است؟
کسانی که به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شوند غالباً سرفه را همراه با علائم دیگر نشان می‌دهند. افراد مبتلا به آنفلوانزا به طور عمومی علائم دیگر مانند درد عضلانی، لرز، سردرد، خستگی، گلو درد، و آبریزش بینی را نیز به همراه سرفه تجربه می‌کنند. علائم آنفلوانزا در افراد غالباً از سرماخوردگی شدیدتر است.
 
در مقابل، علائم سرماخوردگی به صورت تدریجی در بیمار نمایان می‌شود و غالباً شدت کمتری نسبت به آنفلوانزا دارد. با این حال، هم سرماخوردگی و هم آنفلوانزا باعث ایجاد حس ناخوشی در فرد خواهند شد. تب، لرز، درد عضلانی و سردرد به ندرت در افرادی که به سرماخوردگی دچار شده‌اند دیده می‌شود.
 
چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
 
در سوی دیگر، وقتی از سرفه‌های مداوم در بیماران کرونایی صحبت می‌کنیم منظورمان این است که بیمار بیش از یک ساعت در طول شبانه روز در حال سرفه کردن است. همچنین تعداد دفعات و طول زمانی که فرد مبتلا به کرونا سرفه می‌کند بسیار بیشتر از آنفلوانزا و سرماخوردگی است.
 
اگر فردی از "بیماری مزمن انسداد ریه" رنج می‌برد و به طور طبیعی زیاد سرفه می‌کند، زمانی که به کرونا مبتلا شود شدت سرفه‌هایش افزایش می‌یابد و شرایط عمومی بسیار بدی را تجربه می‌کند. متخصصان تاکید دارند افرادی که به طور مداوم و مستمر سرفه می‌کنند حتماً باید تست کرونا بدهند. همچنین رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی از دیگران و استفاده از دستمال در زمان سرفه کردن به این افراد توصیه می‌شود.
 
از دست دادن حس چشایی و بویایی به چه معناست؟
 
از دست دادن حس چشایی و بویایی یکی از علائم رایج در میان مبتلایان به کووید ۱۹ است. با این حال، اگر شما به یک سرماخوردگی معمولی هم مبتلا شده باشید امکان دارد حس چشایی و بویایی خود را از دست دهید. در صورتی که این دو حس خود را از دست دادید، ولی شرایط جسمانی مناسبی دارید و حس ناخوشی نمی‌کنید، باز هم باید نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهید، زیرا شما می‌توانید ناقل خاموش ویروس به دیگران باشید.
 
چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
 
نکته‌ای که باید بدانید این است که کسانی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند به ندرت حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. از دست دادن این دو حس در میان افرادی که به سرماخوردگی مبتلا هستند در برخی زمان‌ها دیده می‌شود، اما در میان مبتلایان به کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی به طور گسترده دیده می‌شود.
 
آیا عطسه کردن نشانه ابتلا به کروناست؟
واقعیت این است که عطسه کردن نشانه ابتلا به کووید ۱۹ نیست و در صورتی که فرد سایر علائم این بیماری را نداشته باشد، نباید نگران عطسه‌های خود باشد حتی اگر این عطسه‌ها مداوم و شدید باشد. متخصصان تاکید دارند فرد تنها در صورتی که عطسه را همراه با سایر علائم مانند تب، سرفه، و از دست دادن حس چشایی و بویایی تجربه کند باید تست کرونا بدهد.
 
چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
 
همچنین مبتلایان به آنفلوانزا نیز به ندرت عطسه می‌کنند. عطسه کردن نشانه رایج ابتلا به سرماخوردگی است. یکی از راه‌های مهم انتشار ویروس در محیط عطسه کردن است و باید افراد در زمانی که عطسه می‌کنند جلوی دهان خود را با دستمال بگیرند. این افراد باید به طور مستمر دست‌های خود را بشویند و در مکان‌هایی که نمی‌توانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، حتما از ماسک استفاده کنند.
 
آب ریزش بینی یا گرفتگی بینی علائم چیست؟
مرکز بهداشت و درمان اسکاتلند تاکید دارد کسانی که دارای علائم آبریزش بینی هستند به هیچ عنوان نیازی به انجام تست کرونا ندارند. آبریزش یا گرفتگی بینی یکی از علائم رایج ابتلا به سرماخوردگی است و مبتلایان به کرونا به ندرت این علامت را نشان می‌دهند. با این حال، در برخی موارد مبتلایان به آنفلوانزا نیز شاهد آبریزش بینی هستند.
 
چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
 
با بازگشایی مدارس در فصل پاییز بهتر است به کودکان توجه بیشتری شود. تحقیقات نشان داده است کودکانکمترین آسیب پذیری را در مقابل ویروس کرونا دارند. این گروه سنی همچنین در صورت ابتلا به کووید ۱۹ علائم متفاوتی را نیز نشان می‌دهند. علائم رایج ابتلا به کرونا در کودکان شامل تب، سردرد، بی‌حالی و بثورات پوستی است. با این حال، ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا در میان این گروه سنی رایج است.
 
متخصصان انگلیسی درباره سایر علائم مشترک این سه بیماری نیز می‌گویند تنگی نفس یکی از نشانه‌های ابتلا به کووید ۱۹ است. افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا دچار تنگی نفس نمی‌شوند. همچنین ابتلا به اسهال یکی از علائم دیده شده در افراد مبتلا به کرونا و آنفلوانزا است و کسانی که دچار سرماخوردگی شده‌اند شاهد اسهال نیستند. همچنین بی‌حالی یکی از علائم رایج ابتلا به آنفلوانزا است و در برخی موارد در بیماران کرونایی و سرماخوردگی مشاهده می‌شود.
 
همه‌گیری پس از کرونا، تلفات شدیدتری خواهد داشت
دانشمندان تاکید دارند پاییز و زمستان امسال یکی از سخت‌ترین فصول در سال‌های اخیر خواهد بود. با این حال، تک تک افراد می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل کردن به توصیه‌های مقامات در کنترل و مدیریت شیوع ویروس کرونا در جامعه اثر گذار باشند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه