امید به اجرای کاداستر با تیم جدید سازمان ثبت اسناد
کد خبر: ١٦١٦٧٣ تاریخ انتشار: ١٤ بهمن ١٣٩٨ - ١٠:٥٢
صفحه نخست » مطالب وسط
امید به اجرای کاداستر با تیم جدید سازمان ثبت اسناد

پیش از خداییان ، به مدت ده سال احمد تویسرکانی بر این مسند تکیه زده بود که علی رغم زحمات و فعالیت هایی که در این سازمان متحمل شده بود ولی انتقادات فراوانی به نحوه مدیریت ایشان در خصوص پروژه کاداستر توسط کارشناسان در دوره مدیریت ایشان شنیده می شد.

 
به گزارش صابرنیوز ، کاداستر به‌عنوان نقشه‌ مالکیت، به ثبت و ممیزی اراضی و املاک گفته می‌شود که با نقشه برداری حدود و موقعیت جغرافیایی املاک و اتصال آن‌ها به اطلاعات مالکیتی، در ابتدا مالکیت افراد و سازمان‌ها را تثبیت کرده و در گام‌های بعدی، مدیریت کاربری زمین، برنامه‌ریزی توسعه‌ مناطق و از همه مهم‌تر، ساختار نظام مالیاتی را تشکیل می‌دهد.
تاریخچه مطالعات کاداستر در ایران به حدود 100 سال پیش بر می گردد. که در سال 52 پروژه اجرای کاداستر وارد فاز ارا شد ولی به دلایل متعدد راه به جایی نبرد. پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیز پروژه کاداستر به خاطر شرایط خاص آن زمان مسکوت ماند.
در مجلس دهم ،نمایندگان قانونی به نام «قانون جامع حدنگار» در تصویب کردند مطابق این قانون، از ابتدای سال 94 طی مدت پنج سال باید تمام سطح کشور، دارای نقشه‌ کاداستر یا حدنگار می‌شد.سازمان مسئول برای اجرای این قانون مهم که در راستای شفافیت محسوب می شود ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است . به جرأت می توان گفت با اجرای کامل این قانون تحول شگرف در جمع اوری اطلاعات در کشو.ر شاهد خواهیم بود.
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمانهای زیر مجموعه قوه قضاییه به شمار می رود که رئیس آن از طرف رئیس قوه قضائیه منصوب می گردد و فردی که ریاست سازمان ثبت انتخاب شود همزمان معاون قوه قضائیه هم به حساب می‌آید. حوزه ستادی این سازمان متشکل از چهار معاونت و تعدادی اداره کل است. در مجموع حوزه کاری و ارباب رجوع این سازمان در دو معاونت اسناد و املاک خلاصه می‌شود. دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی در شهرهای مختلف ایران تحت نظارت سازمان ثبت اسناد فعالیت می کند. اولین رئیس این سازمان میرزا کاظم خان سمیعی است و ذبیح الله خداییان به عنوان سی و یکمین رئیس این سازمان اردیبهشت 98 از سوی آیت الله رئیسی منسوب شد.
پیش از خداییان ، به مدت ده سال احمد تویسرکانی بر این مسند تکیه زده بود که علی رغم زحمات و فعالیت هایی که در این سازمان متحمل شده بود ولی انتقادات فراوانی به نحوه مدیریت ایشان در خصوص پروژه کاداستر توسط کارشناسان در دوره مدیریت ایشان شنیده می شد.
انتقادات که بیش تر دلسوزانه و برای حل مشکلات کشور مطرح می شد اما متأسفانه به هر دلیل از جانب ریاست آن زمان سازمان ثبت ترتیب اثری داده نمی شد .
 
اکنون که با حضور آیت الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه و به طبع آن خداییان در سازمان ثبت امید است با دعوت از کارزشناسان و دلسوزان این حوزه تصمیماتی عقلایی و منطقی گرفته و اجرا شود .
وقتی مردم در حوزه قضا و خصوصا در دادگاه ها و نحوه رسیدگی به شکایاتشان تغییرات بسیار مثبتی را احساس می کنند شایسته است این امیدواری هم در سازمان ثبت و توسط آقای خداییان که سبقه روشنی در دستگاه قضا دارد انجام و دنبال شود
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه