افزایش ایمنی نوزاد با شیر مادر
کد خبر: ١٦١٦٦٤ تاریخ انتشار: ١٣ بهمن ١٣٩٨ - ٠٩:٢٣
صفحه نخست » مطالب وسط
افزایش ایمنی نوزاد با شیر مادر

یک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه برخی پزشکان، با بهانه‌های غلط، به مادران، استفاده از شیر خشک را در کنار شیر خود توصیه می‌‌کنند، گفت....

به گزارش صابرنیوز، دکتر شهلا افشار پیمان با بیان اینکه عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی که در راس آن‌ها، سرماخوردگی‌ها قرار دارند، شایع‌ترین بیماری بین کودکان و علت مراجعه به متخصص اطفال هستند، اظهار کرد: عامل عفونت‌های تنفسی در اکثر موارد، ویروس‌ها هستند البته برخی باکتری‌ها نیز علائم عفونت را در بدن ایجاد می‌کنند و در رده دوم بیماری‌های عفونی شایع در کودکان قرار می‌گیرند؛ سایر موارد شایع در بین کودکان، عفونت‌های ادراری و اسهال‌ها هستند.

وی افزود: برای موارد بسیار کمی از این عفونت‌ها، مثل آنفلوآنزا، واکسن تهیه شده و در بیشتر موارد باید از طریق رعایت بهداشت فردی و به‌خصوص شستشوی دست‌ها از ابتلا به آن، پیشگیری کرد؛ حفظ فاصله مناسب از فرد بیمار، استفاده از دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه و شستن مداوم دست‌ها در افرادی که با کودک در ارتباط هستند می‌تواند تا حد بسیاری زیادی از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کند.

افشار پیمان ادامه داد:سایر اقدامات مفید در پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های کودک، داشتن خواب کافی و تغذیه سالم، دور کردن کودک از عوامل استرس‌زا و دادن میوه‌های مناسب سن و اضافه کردن سبزیجات تازه به رژیم غذایی او است.

وی با بیان اینکه شیر مادر از عوامل دیگری است که هم در دوران شیرخوارگی و هم در طول زندگی باعث بهبود عفونت‌ها و پیشگیری از آن‌ها می شود، تصریح کرد: شیر مادر، ماده‌ای زنده است و ترکیباتی دارد که عوامل ایمنی‌زا را وارد بدن شیرخوار می‌کند؛ هر شیر خشکی هر چقدر هم مرغوب باشد، نمی‌تواند مانند شیر مادر باعث ایمنی‌بخشی به بدن کودک شود زیرا باکتری‌ها و ویروسهایی که مادر، قبلاً با آن‌ها مواجه شده است باعث تولید آنتی‌بادی‌هایی در بدن او می‌شوند که این آنتی‌بادی‌ها از طریق شیر به کودک منتقل و باعث افزایش ایمنی در برابر بسیاری از عوامل می‌شود در حالی که شیر خشک چنین قابلیتی را ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اللّه با انتقاد نسبت به کاهش توجه به تغذیه با شیر مادر از سوی برخی پزشکان خاطرنشان کرد: برخی پزشکان، با علت‌ها و بهانه‌های غلط، به مادران، استفاده از شیر خشک را در کنار شیر خود توصیه می‌‌کنند؛ اما باید توجه داشت که رفع مشکلاتی نظیر زردی، دل‌درد، نفخ و بی‌قراری، فقط صبر مادران و شیردهی مکرر با شیر مادر را می‌طلبد و نباید شیر خشک در این مواقع تجویز شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه شیر مادر یک شیر زودهضم است، تاکید کرد: شیرخوار هنگام خوردن شیر مادر، نسبت به هنگامی که از شیرخشک استفاده می‌کند زودتر گرسنه می‌شود و تقاضای بیشتر و با فاصله کوتاه‌تری برای خوردن شیر دارد که این مسئله دلیل بر کافی نبودن شیر نیست بلکه به دلیل هضم شدن سریع‌تر شیر مادر نسبت به شیر خشک است و در واقع از جمله مزیت‌های شیر مادر محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش توجه به تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی تصریح کرد: مشکل اصلی بسیاری از مادران این است که به بهانه‌های کوچک، شیرخشک را در کنار شیر خود به فرزندشان می‌دهند که این مسئله باعث می‌شود به تدریج شیر مادر کمتر شده و در نهایت قطع شود و در سال‌های اخیر ما شاهد مصرف بیشتر شیرخشک به همین دلایل هستیم که نیازمند توجه بیشتر همکاران و آموزش مادران است.

پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کودکان

افشار پیمان با تاکید بر اینکه بیشتر عفونت‌ها در کودکان ناشی از ویروس‌ها است، خاطرنشان کرد: عفونت‌های ویروسی، نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند بنابراین تجویز آنتی‌بیوتیک در زمان ابتلا به ویروس می‌تواند باعث ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک شود و این مسئله باعث می‌شود در دفعات بعدی عفونت، پزشک مجبور به تجویز آنتی بیوتیک‌های قوی‌تر برای کودک شود و بیماری به راحتی درمان نشود.

وی اضافه کرد: فرهنگ مردم در زمینه درمان بیماری‌ها نیز باید تغییر کند برای مثال مردم نباید از پزشکان درخواست تجویز آنتی بیوتیک برای هر بیماری‌ای داشته باشند و باید از دادن خودسرانه آنتی بیوتیک به کودکان‌شان، پرهیز کنند.

این فوق تخصص عفونی کودکان افزود: بسیاری از کودکانی که به عفونت‌های ویروسی مبتلا می‌شوند نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارند و خودبه‌خود، خوب می‌شوند اما در برخی موارد، کودکان به دنبال ابتلا به ویروس‌ها دچار عوارض میکروبی مثل عفونت گوش، سینوزیت و ترشحات چرکی می‌شوند و در این موارد، پزشک از آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده می‌کند؛ در غیر این صورت، مصرف تب‌بر، مایعات فراوان و استراحت، کافی است.







 
منبع: تسنیم 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه