علامه مصباح یزدی: باید در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب اختلافات را به حداقل برسانیم/ اگر این اتفاق رخ دهد زمینه برای تبیین حق بیشتر می‌شود/کار نکردن طلاب خیانت به خون شهداست
کد خبر: ١٥٩٢٦٩ تاریخ انتشار: ٢٥ اسفند ١٣٩٧ - ١٥:٤٥
صفحه نخست » مطالب وسط
علامه مصباح یزدی: باید در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب اختلافات را به حداقل برسانیم/ اگر این اتفاق رخ دهد زمینه برای تبیین حق بیشتر می‌شود/کار نکردن طلاب خیانت به خون شهداست

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: ما باید در نوبت نخست در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم و اگر این اتفاق رخ دهد، بدبینی ها کم شده و زمینه برای تبیین حق بیشتر فراهم می شود

 آیت الله مصباح یزدی در دیدارحجت الاسلام سید باقر هاشمی شاهرودی  فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی  و مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) که در موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: فقدان آیت الله هاشمی شاهرودی خلأ بزرگی در حوزه علمیه ایجاد کرد.
 
ایشان افزود: بعضا در حوزه های علمیه حرکت های شخصی و سلیقه ای انجام می شد، اما در حال حاضر یک اهدافی تدوین شده که حوزه به سمت این اهداف حرکت می کند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از حوزه؛ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) گفت: همه ما به اجمال می دانیم که در قرن اخیر تحولاتی در حوزه های علمیه پیدا شده که یا سابقا اصلا نبوده و یا خیلی کم بوده است.
 
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: قبل از این مدت حوزه در محورهای بحث و تحقیق با رکود مواجه بود و دشمنان اسلام سهم بزرگی در ایجاد این رکود داشتند، اما همه گناه ها را نمی توان گردن آن ها انداخت و غفلت ما هم در این اوضاع موثر بود.
 
ایشان عنوان کرد: در زمان مرحوم صدر نهضت حوزه به وسیله امام خمینی(ره) آغاز شد که پس از 40 سال به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، طی پنج قرن اخیر حوزه علمیه در بخش علمی 10 برابر پیشرفت داشته است.
 
رئیس موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد: نمود اجرایی کردن احکام اسلامی و تحول علمی در حوزه عراق قبل از ایران آغاز شد که این حرکت به قیام مرحوم صدر منتهی شد که ایشان یک نقطه عطف و الگوی موثر برای جامعه روحانیت شدند.
 
آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: در حوزه ها فضلای جوانی پیدا شدند که به مددها الهی ایمان آوردند و بدون بودجه خاصی اقدامات شایسته ای در حوزه انجام دادند.
 
ایشان ادامه داد: امروز بزرگترین قدرت نظامی دنیا رقیب خود را ایران می داند و این ایران که در گذشته نوکر آمریکا بود با همت مرحوم امام خمینی(ره) به این جایگاه رسید.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در طول بیش از 20 سال امام خمینی(ره) در معرض ترور قرار داشتند، اما خداوند همواره ایشان را از راه هایی که به گمان ما نمی رسید یاری کرد.
 
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: بیانیه گام دوم رهبر انقلاب نکته های مهمی را در خود دارد و در طول این 40 سال پرده ها از چهره منافقین کنار رفته و بسیاری از مسائل برای مردم روشن شد و در این شرایط گام دوم در بستر انقلاب باید بلندتر برداشته شود.
 
ایشان اضافه کرد: برخی قانع هستند که دستاوردهای انقلاب را صرفا حفظ کنند، اما با همه این مباحث زمینه های حرکت های بیشتر در حوزه علمیه وجود دارد و در این شرایطی که بستر بیش از گذشته فراهم است طلاب و فضلای جوان باید بیشتر کار کنند.
 
رئیس موسسه امام خمینی(ره) ابراز کرد: ما برای پیمودن مسیر باید نسبت به لوازم و کمبودها شناخت پیدا کنیم و بخشی از کمبودها در حوزه دین وجود دارد و برای رفع مشکلات این بخش دینداران و فضلای حوزه باید اقدام کنند، حقیقت این است که ما در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم.
 
آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: گام دوم انقلاب باید از مسائل ریشه ای آغاز شده و اسلام به درستی تبیین شود و برای این کار از ظرفیت های موجود و از فضلا استفاده کرد و در نتیجه این هم افزایی ها یک طرح کلی برای 40 سال آینده تدوین شود.
 
ایشان گفت: ذهنیتی که از فقه ایجاد شده محدود به احکام نماز و روزه وغیره می باشد، اما در مسائل روز و تطبیق این مسائل با اقتضائات زمان و مکان اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است.
 
رئیس موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد: ما چند برنامه تلویزیونی برای تشریح دیدگاه های اسلام و طرح مباحث علمی داریم!، جبهه مقابل اما برنامه های تلویزیونی بسیاری برای القاء افکار خود به مردم دارند و این در حالی است که در گذشته بستر لازم فراهم شده تا ما کار کنیم و کار نکردن طلاب و فضلای حوزه خیانتی به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است.
 
اختلافات با اهل سنت و اهل کتاب کاهش پیدا کند
 
آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: ما باید در نوبت نخست در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم و اگر این اتفاق رخ دهد، بدبینی ها کم شده و زمینه برای تبیین حق بیشتر فراهم می شود.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه