برای مبارزه با ترویج انتصابات فامیلی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت را برکنار کنید!/ آقای وزیر فقط نخبه‌ای که داماد رئیس‌جمهور باشد، شایسته است؟!
کد خبر: ١٥٨٨٢٢ تاریخ انتشار: ٢٦ آذر ١٣٩٧ - ١٦:٣٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
برای مبارزه با ترویج انتصابات فامیلی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت را برکنار کنید!/ آقای وزیر فقط نخبه‌ای که داماد رئیس‌جمهور باشد، شایسته است؟!

برخی رسانه ها مثل معروف «قحط الرجال» را برای انتصابات اخیر بکار برده اند که کاملا بجا و درست است. اینکه برخی مسئولان تصمیم می گیرند برای عرض چاکری و نوکری و چاپلوسی انتصابات فامیلی را ترویج کنند و برای خوش آمدن مدیر بالادستی دست به انتصابات عجیب می زنند، نه تنها «تدبیر» دولت را زیر سئوال می برد، بلکه «امید»ی هم که قرار بود «حسن روحانی» برای مردم مهیا کند را به تاراج خواهد برد.

 حاشیه های مربوط به انتصاب داماد رئیس جمهور به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آنقدر بالا گرفت که آقای وزیر را به اتخاذ یک واکنش عجیب و غریب وا داشت. صحبت های او هیچ اثری از توبیخ توسط رئیس جمهور که نداشت هیچ، بلکه دفاعی بود جانانه از آنچه کرده بود. در بین البته اقدام شایسته «کامبیز مهدی زاده» که متوجه این فشارها به دلیل انتصابش شده بود، قابل تقدیر است؛ چرا که در نهایت تصمیم گرفت از معاونت وزیر صمت انصراف بدهد.

به گزارش «تابناک»، وزیر صنعت، معدن و تجارت  در پاسخ به سئوالی در ارتباط با انتصاب داماد رئیس جمهور به عنوان معاون خود، نه تنها سخنی از توبیخ و ناراحتی «حسن روحانی» به خاطر صدور این حکم نکرده بلکه با یک توجیح عجیب در این خصوص عنوان کرده است که «انتصاب وی (کامبیز مهدی زاده داماد رئیس جمهور) به سمت معاونت وزیر اصلا ربطی به داماد رییس جمهور بودن یا نبودن این فرد ندارد.

دفاعیات وزیر صمت از حکمش برای داماد روحانی

«رضا رحمانی» که پس از وزیر شدنش نه تنها به منافع مردم و جامعه توجهی نکرده بلکه در اولین اقدام دست به صدور مجوز افزایش قیمت خودرو برای خودروسازان کرده است تا جامعه هیچ امیدی به بهبود شرایط از طریق سیاست های این وزارتخانه نداشته باشند، درباره حاشیه سازی از طریق انتصاب اخیرش، گفته که «همیشه ایراد گرفته می‌شود که چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؛ اما داماد رییس جمهور یک نیروی جوان و نخبه است. هر کس سوابق داماد رییس جمهور را دید به ما برای این انتصاب تبریک گفت!!»

وی درباره سابقه اجرایی داماد رییس جمهور هم یادآور شده است که «وی در حوزه معاونت فناوری رییس جمهور سِمَت داشته و رییس ستاد توسعه‌ای بوده است و از آنجا به وزارت صمت آمده است؛ ضمن آنکه لیسانس زمین شناسی دارد، فوق لیسانس او مرتبط است و دکترای زمین شناسی هم دارد. آنها که درباره این انتصاب تردید داشتند، وقتی سوابق او را دیدند به ما تبریک گفتند؛ قطعا اگر هر کسی سوابق او را ببیند، آن را تایید می‌کند. داماد رییس جمهور بودن فاکتور انتخاب نبوده است.» هرچند از سوابق داماد 33 ساله رئیس جمهور چیزی جز حضور او در معاونت علمی ریاست جمهوری در دست نیست!

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده که «بدون تردید این فرد از نظر شایستگی‌ها، صلاحیت‌های فردی، کارآمدی، مدارک تحصیلی و انگیزه روزمه‌ای قوی دارد و هیچ بحث دیگری جز این محورها در میان نبوده است. این فرد فارغ از اینکه داماد رییس جمهور روحانی باشد یا نباشد انتخاب شده است. نسبت داشتن با یک شخصیت مهم جرم نیست و البته فاکتوری برای انتصاب او نیز نبوده است.» احتمالا نخبه دیگری جز داماد رئیس جمهور در این حوزه وجود نداشته است که وزیر صمت دست به چنین انتخابی زده و حالا توجیهات عجیب خود را هم با صراحت در خصوص آن بیان می کند!

داماد رئیس جمهور استعفاء کرد

اگرچه گویا «کامبیز مهدی زاده» داماد رئیس جمهور که از سوی رحمانی به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی معرفی شده بیشتر از او متوجه حاشیه های این انتصاب برای «حسن روحانی» و دولت تدبیر و امید شده است و لذا تصمیم گرفته که برای جلوگیری از ادامه این حواشی از پذیرش مسئولیت در وزارت صنعت، معدن و تجارت اجتناب کرده و استعفا کند.

در متن استعفای «کامبیز مهدی زاده» داماد رئیس جمهور خطاب به رحمانی وزیر صمت آمده است: «از اینکه اینجانب را قابل دانستید و در این مقطع از بنده دعوت نمودید که در این وزارتخانه همراه تان باشم کمال تشکر و قدردانی را دارم. اجازه می خواهم از خدمت تان مرخص شوم و به فعالیت های علمی و پژوهشی خود در سنگر قبلی ام ادامه دهم. باردیگر از حسن ظن و اعتماد حضرتعالی سپاسگزارم.»

موضوع «شایسته سالاری» از مطالبات مهم و جدی مردم به ویژه جامعه دانشگاهی کشورمان است، هر از گاهی شاهدیم که برخی سازمان ها، ارگان ها و نهادها اقداماتی نمایشی برای نشان دادن عزم خود جهت شایسته گزینی نشان می دهند و مثلا دست به فراخوان عمومی برای انتصاب یک مدیر از بین واجدان شرایط می زنند، اما این اقدامات کم و کوتاه مدت قطعا نمی تواند پاسخگوی خواسته ها و نیاز جامعه ما برای مساله «شایسته سالاری» و «شایسته گزینی» باشد.

مردم به انتصابات فامیلی حساسند

اگر قرار باشد مساله آقازادگی و گرایش مسئولان به انتصابات فامیلی آنچنان نهادینه شود که به مثابه آنچه در چند ماه اخیر اتفاق افتاده فرزند فلان مسئول در جایگاه مشاور وزیر، داماد فلان آقا در جایگاه معاون وزیر و یا انتصابات اینچنینی باشیم و از طرفی پسر فلان نماینده مجلس این گونه اقدامات را به دلیل داشتن «ژن خوب» فرزندان و بستگان مسئولان بداند! به طور قطع مردم واکنش جدی به اینگونه مسائل نشان خواهند داد.

بله، این گزاره صحیحی است که ممکن است فرزندان یا بستگان مسئولان هم استعداد پذیرش مسئولیت های مهم را داشته باشند، اما زمانی داد و فریاد انتقاد مردم بلند می شود که اینگونه انتصابات به رویه تبدیل بشوند و البته افراد بدون طی کردن هرگونه مراحل اولیه برای آماده شدن جهت پذیرش یک مسئولیت، به یکباره پله های ترقی را ده تا یکی طی کنند و علیرغم حضور چهره ها  و استعدادهای فراوان رانت مسئولیت پدر، پدر زدن و ... شامل حال شان شود.

برخی رسانه ها مثل معروف «قحط الرجال» را برای انتصابات اخیر بکار برده اند که کاملا بجا و درست است. اینکه برخی مسئولان تصمیم می گیرند برای عرض چاکری و نوکری و چاپلوسی انتصابات فامیلی را ترویج کنند و برای خوش آمدن مدیر بالادستی دست به انتصابات عجیب بزنند، نه تنها «تدبیر» دولت را زیر سئوال می برد، بلکه «امید»ی هم که قرار بود «حسن روحانی» برای مردم مهیا کند را به تاراج خواهد برد.

یکی از حامیان دولت: وزیر صنعت را برکنار کنید تا درس عبرت شود

همانطور که «مسیح مهاجری» از حامیان دولت روحانی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشته این یک خطر برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است که در شرایط دشوار وجود خیل بیکاران در جامعه، انتصابات فامیلی در میان وزرا و مسئولین و مدیران ارشد کشور رواج یافته و حضرات به همدیگر نان قرض می‌دهند و شایسته سالاری را به راحتی قربانی اهداف و امیال شخصی خود می‌کنند. روشن است که چنین افرادی از جنس انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیستند و به هیچ وجه صلاحیت ماندن در مناصب دولتی را ندارند.

«محمد شریعتمداری» از وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل عملکرد ناموفقش در کنترل بازار در شرایط پرتلاطم اقتصادی کشور و بازگشت دوباره تحریم ها جا به جا شد و به وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» رفت تا با حضور یک وزیر جدید اقدامات جدی در جهت بهبود وضعیت بازار صورت بگیرد. آنچه در همین مدت کوتاه از «رضا رحمانی» دیده ایم نه بهتر از آنچه شریعتمداری برجای گذاشت که به مراتب بدتر از آنچیزی است که او عمل کردغ نمونه آن را می توان بر غلبه لابی خودروسازی بر اختیارات و قدرت وزیر مشاهده کرد.

برکناری وزیر صمت شروعی برای ریشه‌کنی انتصابات فامیلی

حالا وزیر صمت جدای عملکرد نامطلوبی که در کوتاه مدت داشته است به سمت بهره گیری از انتصابات فامیلی و پوشش ضعف های خود از این ناحیه رفته و اقدام اخیر او در کنار صحبت هایی که پیرامون آن کرده، هیچ جای دفاعی از او باقی نمی گذارد. قطعا «حسن روحانی» برای زنده نگه داشتن امید مردم و جامعه باید وزیران و مدیرانی که تاکید او برای «شایسته سالاری» و «جلوگیری از حاشیه سازی برای دولت از طریق انتصابات فامیلی» را نادیده گرفته اند، برکنار کند. برکناری وزیر صمت از آن دسته اقداماتی است که می تواند موتور محرک دولت و حاکمیت را برای مبارزه ریشه ای با جلوگیری از انتصابات فامیلی و جلوگیری از شایسته سالاری در کشور روشن کند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه