بعد از فروش پس گرفته نمی‌شود!(نکته)
کد خبر: ١٥٨٨١٠ تاریخ انتشار: ٢٦ آذر ١٣٩٧ - ٠٧:٢٩
صفحه نخست » یادداشت
بعد از فروش پس گرفته نمی‌شود!(نکته)

حسین شریعتمداری

به گزارش صابرنیوز، مدعیان اصلاحات که تمامی پیش‌بینی‌های کیهان درباره مذاکرات هسته‌ای و عواقب فاجعه‌بار برجام را تحقق یافته می‌بینند و علاوه بر مردم، از سوی برخی هم‌حزبی‌های خود نیز به شدت زیر سؤال هستند که چرا از توان و تخصص لازم برای مذاکره برخوردار نبوده‌اند، این روزها به حرکت ناشیانه‌ای دست زده و می‌گویند و می‌نویسند کیهان پیش‌بینی کرده بود که ترامپ هرگز از برجام خارج نمی‌شود ولی او برخلاف این پیش‌بینی از برجام خارج شد! این به اصطلاح استدلال مدعیان اصلاحات نیز تائید دیگری بر نظر و پیش‌بینی کیهان است. زیرا کیهان بارها اعلام کرده بود که برجام برای آمریکا یک سند طلایی است و هرگز حاضر نخواهد شد این سند طلایی و امتیازات باد‌آورده‌ای را که به آسانی از ایران دریافت کرده است، از دست بدهد.
ولی آمریکا از برجام خارج شد، اما چگونه؟ ترامپ در حالی از برجام خارج شد که مطمئن شده بود ایران بعد از خروج او کماکان به حضور خود در برجام ادامه می‌دهد یعنی دقیقا همان که امروزه اتفاق افتاده است. به بیان دیگر ترامپ حاضر نبود با خروج از برجام، این سند طلایی و امتیازات مفت و مجانی که به دست آورده است را از دست بدهد چرا که می‌دانست به روال قانونی و بر اساس مفاد برجام اگر از برجام خارج شود، دیگر -به قول آقای عراقچی- برجامی باقی نمی‌ماند که از امتیازات آن بهره ببرد. ولی ادامه حضور ایران در برجام، نه فقط این دغدغه ترامپ را برطرف می‌کرد بلکه سود دوجانبه‌ای هم برای آمریکا درپی داشت، زیرا از یکسو آن سند طلایی را از دست نداده و از سوی دیگر، ‌اندک تعهدات آبکی خود را هم از میان برداشته بود. آیا غیر از این است؟! مگر آمریکا با خروج از برجام، این سند را از بین نبرده است؟ چرا باید جمهوری اسلامی ایران همچنان در برجامی که دیگر وجود خارجی ندارد باقی بماند و به همه امتیازاتی که داده است پایبند باشد؟!

از این خبر که در کیهان نیز آمده بود چه دریافتی دارید؟!

«به گزارش پایگاه خبری پولیتکو، خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اجلاسی در شهر فلورانس ایتالیا گفت: از [آقای] حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته است که در صورت خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران، این کشور همچنان در برجام باقی خواهد ماند»! (۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ / ۱۲ می‌۲۰۱۸) یعنی ۴ روز بعد از خروج آمریکا از برجام!
این ماجرا دقیقا- تاکید می‌شود دقیقا- مانند آن است که خانه‌ای را به بهای ‌اندک فروخته باشید و خریدار برای آنکه همان بهای ‌اندک را هم نپردازد، اعلام کند که قصد دارد معامله را فسخ کند! ولی نگران است خانه‌ای را که به ثمن بخس خریده است از دست بدهد اما، فروشنده- که ما باشیم- می‌گوییم؛ جای نگرانی نیست! می‌توانی معامله را فسخ کنی ولی بازهم صاحب همان خانه باشی! و اطمینان بدهیم که هرگز خانه را پس نمی‌گیریم! آیا این نکته دقیقا  ترجمه همان قولی نیست که رئیس‌جمهور محترم قبل از خروج ترامپ از برجام به موگرینی داده است؟! و آیا بعد از این قول رئیس‌جمهور که به آن عمل نیز شده است، ترامپ نباید با خیال راحت از برجام خارج می‌شد، که شد!
البته کیهان باور نمی‌کرد و با هیچ عقل سلیمی هم باور کردنی نبود که دولت بعد از خروج آمریکا از برجام نیز کماکان در این سند پاره شده که دیگر وجود خارجی نداشت باقی بماند! و هیچیک از امتیازات فراوانی را که به حریف داده است پس نگیرد! بنابر‌این انتقاد شما به کیهان این است که چرا حیله‌گری آمریکا را دیده بود ولی ساده‌اندیشی تیم خودمان را نادیده گرفته بود؟!

حسین شریعتمداری




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه