فرار رو به جلوی قهرمان دیپلماسی؛ چرا ظریف با برگ سیاست‌خارجی در سیاست‌داخلی بازی می‌کند؟
کد خبر: ١٥٨٧٧٤ تاریخ انتشار: ٢٤ آذر ١٣٩٧ - ٢١:٣٨
صفحه نخست » آخرین اخبار
فرار رو به جلوی قهرمان دیپلماسی؛ چرا ظریف با برگ سیاست‌خارجی در سیاست‌داخلی بازی می‌کند؟

مشخصا وظیفه ظریف و اطرافیانش به عنوان تیم مذاکره کننده و روحانی به عنوان رییس جمهور، پمپاژ این ایده بود که غیر از آمریکا هیچکس نمی‌تواند مشکلات ما را برطرف کند. رسانه‌های حامی دولت نیز با بزرگ کردن تحریم‌ها و اثر آنها در چشم مردم به دنبال این بودند که مذاکره با آمریکا را برای ملت عادی سازی کنند.

 عادی سازی کنند.
گروه سیاسی-رجانیوز: ظریف هم این اواخر مانند شخص روحانی دچار یک اشتباه استراتژیک شده است. او که تا یکی دوسال قبل مدال‌های شجاعت و افتخار را از رییس جمهور می‌گرفت و از رسانه‌ها القاب ویژه‌ای چون امیرکبیر زمان را دشت می‌کرد؛ امروز در مقابل همان امیرکبیر سال 93 ایستاده و کاسه کوزه برجام را بر سر دیگران می‌شکند.
 
به گزارش رجانیوز محمد جواد ظریف روز جمعه 23 آذر ماه در کنگره حزب ندای ایرانیان سخنانی را به زبان آورده که بیش از هرکسی مخاطب آن سخنان، خودِ ظریف بوده است. او با بیان این مسئله که غرب مرکز عالم نیست گفته است:
«بزرگترین مخالفان مذاکره با غرب ، غرب را مرکز جهان می بینند. یک تحولی الان رخ داده . دنیای امروز، دنیای پسا غربی است. یک زمانی دنیا معادل بود با غرب؛ آن دوران تمام شد؛ دوران جدیدی پیدا شد. دوران قدر قدرتی تمام شده؛ ما نباید همه فکر خود را معطوف به امریکا کنیم؛ خیال نکنیم هر اتفاقی در در دنیا می افتد، یک سرش در آمریکاست؛ دنیا عوض شده و غرب مرکز عالم نیست. جاهایی که داد ضدیت با آمریکا سر می دهند، باور ندارند آمریکا را هم می توان شکست داد.»
 
این سخنان را ظریف درحالی بیان کرده که حسن روحانی و جواد ظریف بزرگ‌ترین مبلغان غرب باوری در چندسال گذشته بوده‌اند و این بر هیچکس پوشیده نیست.
 
روحانی درحالی وارد کارزار یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد، که محوری‌ترین شعارش بستن با کدخدا بود. روحانی معتقد بود که کلید حل مشکلات کشور در سیاست‌خارجه و مذاکره با آمریکاست و او تنها کسی است که می‌تواند با مذاکره و تعامل هم چرخ سانتریفیوژها را بچرخاند، هم چرخ زندگی مردم را. 
 
آمریکا باوری حسن روحانی به قدری زیاد بود که او اردیبهشت سال 92 و در جریان انتخابات یازدهم، در جمع دانشجویان صنعتی شریف گفته بود: 
«اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است» 
 
روحانی، برای انجام مذاکرات هسته‌ای با آمریکا ظریف را انتخاب کرد و او هم آن زمان از طرفداران جدی ایده مذاکره و شاید بشود گفت کلیدی‌ترین مهره این ایده بود.
 
ظریف که امروز معتقد است دلواپسان آمریکا را محور عالم می‌دانند و از آمریکا هراس دارند آذرماه سال 92 در اظهارنظری حقارت‌آمیز گفته بود:
« آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟»
 
ظریف در آن سال‌ها زمین و زمان را بهم می‌بافت تا به این برسد که غیر از مذاکره با آمریکا هیچ راهی برای پیشرفت و عبور از بحران نیست و هر توافقی بهتر از عدم توافق است! 
 
صداهایی که آن روزها از اطرافیان ظریف و مسئولان مذاکره کننده شنیده می‌شد نیز جالب توجه بود؛ عراقچی گفته بود، امضای کری تضمین است و صالحی قسم جلاله خورده بود که «والله والله والله در مسائل هسته‌ای با کندی رو به رو نخواهیم شد.» 
 
مشخصا وظیفه ظریف و اطرافیانش به عنوان تیم مذاکره کننده و روحانی به عنوان رییس جمهور، پمپاژ این ایده بود که غیر از آمریکا هیچکس نمی‌تواند مشکلات ما را برطرف کند. رسانه‌های حامی دولت نیز با بزرگ کردن تحریم‌ها و اثر آنها در چشم مردم به دنبال این بودند که مذاکره با آمریکا را برای ملت عادی سازی کنند. مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق در جواب دهباشی که پرسیده بود قبول دارید شما برجام را بزک کردید؟ گفته بود:
«من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.»
 
از طرفی جواد ظریف در همان کنگره حزب ندای ایرانیان گفته بود: 
«من به حساب اینکه از ابتدا در وزارت امور خارجه مسئولیت داشتم، هیچ گاه اجازه حزبی بودن را نداشتم. در وزارت امور خارجه بر اساس اساسنامه‌ای که از استحکام خوبی هم برخوردار است، حضور کارمندان وزارت امور خارجه در احزاب ممنوع کرده است. بنده نیز کاری جز کارمندی وزارت امور خارجه نکرده‌ام.»
 
ظریف درحالی سخن از جناحی و حزبی نبودن خود می‌زند که گویا فراموش کرده فیلم دیدار او با البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است. او در آن زمان به البرادعی می‌گوید که اگر مذاکرات شکست بخورد برای حزب او و جناح او بد خواهد شد. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه