تسهیل تجارت با سامانه نیما
کد خبر: ١٥٨٤٧١ تاریخ انتشار: ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٧ - ١٦:٥٣
صفحه نخست » تیتر یک
بی مهری خبرگزاری تسنیم به شفافیت
تسهیل تجارت با سامانه نیما

خبرگزاری تسنیم چند روز قبل مطلبی را در خصوص سامانه نیما ، با تیتر "نیما قوز بالا قوز تولید شده " منتشر کرد که بسیار نارحت کننده بود در آن گزارش سعی کرده بود؛ سامانه نیما را سبب سخت شدن مسیر واردات به جامعه معرفی کند.

 
گروه اقتصادی صابرنیوز: نظام یکپارچه معاملات ارزی که به اختصار «سامانه نیما» نامیده می شود، سامانه ای است که با هدف شفافیت بازار ارز و تسهیل تجارت طراحی و پیاده سازی شده و در آن، تمامی عرضه و تقاضای ارزی کشور ثبت می شود. این سامانه از تاریخ 28 بهمن به صورت آزمایشی کار خود را آغاز و در تاریخ 3 اردیبهشت با حضور معاون اول رئیس جمهور به صورت رسمی رونمایی شد.

حسین تاجیک مدیر ارزی سامانه تجارت در این خصوص گفته بود:سامانه نیما ابزاری برای حاکمیت است که بتواند تصمیم صحیح را اتخاذ و اجرا کند و وقتی شفافیت به‌وجود بیاید و فعالیت‌های غیرمجاز در بازار وجود نداشته باشد، اطلاعات صحیح تولید و اجازه سفته‌بازی و نوسان داده نمی‌شود.

عدم شفافیت در بازار ارز که سبب سفته بازی و حضور دلالان می شود از مهمترین دلایل ناکارآمدی اقتصاد کشور است در همین خصوص دکتر توکلی نماینده سابق تهران گفته بود "تا زماتی که اقتصاد ما به سه گزینه اصلی یعنی شفافیت، رقابتی و آزاد نرسد؛ هر کاری که انجام دهید، فایده ای ندارد. . . . وقتی اقتصاد شما شفاف نباشد و برخی آدم ها بتوانند پشت دیوارهای ضخیم فعالیتهای اقتصادی انجام دهند پس بده و بستانهای نانوشته و غیرقانونی در فعالیتهای اقتصادی مان وجود دارد یا اینکه برای یک قرارداد کشیدن لوله گاز باید با یک نهاد نظامی رقابت کنیم، هیچ اتفاقی در سرمایه گذاری نمی افتد. . . . عدم شفافیت مشکل اصلی اقتصاد ما است."

سامانه نیما ماموریت اصلی اش ایجاد شفافیت است و برای رسیدن به آن مهم راه طولانی را در پیش دارد و همان طور که پیش از این تاجیک مدیر ارزی سامانه تجارت گفته بود : هر سامانه‌ای در ابتدای کار می‌تواند اشکالات و ایراداتی داشته باشد، با توجه به دوره آزمایشی که داشتیم سعی ما این است که با کمترین ضعف‌ها مواجه و بتوانیم هرچه سریع‌تر فعالیت رسمی بازیگران رسمی ارز را داشته باشیم. اما اینکه دولت سیاستی در جهت شفافیت را اغاز کرده باید حمایت و به فال نیک گرفته شود .

خبرگزاری تسنیم که از رسانه های تأثیرگذار و اخلاق گرای کشور محسوب می گردد متاسفانه چند روز قبل مطلبی را در خصوص سامانه نیما ، با تیتر "نیما قوز بالا قوز تولید شده " منتشر کرد که بسیار نارحت کننده بود چون این خبرگزاری به جای حمایت از گفتمان شفافیت که مدنظر مقام معمظم رهبری است در گزارش سعی کرده بود؛ سامانه نیما را سبب سخت شدن مسیر واردات به جامعه معرفی کند.
 

 
در ادبیات فارسی قوزبالاقوز هنگامی گفته می شود؛ یك نفر گرفتار مصیبتی شده و روی ندانم كاری مصیبت تازه‌ای هم برای خودش فراهم می‌كند این مثل را می‌گویند. اما در خصوص سامانه نیما مشخص نیست که تجار و بازرگانان پیش تر گرفتار چه مصیبی بوده اند که با حضور سامانه نیما آن بیشتر شده است و آیا شفافیت و الویت بندی کالاهای استراتژیک گرفتاری مضاعف توسط رسانه ارزشی قلمداد می شود؟

خبرگزاری تسنیم بهتر بود که نظر چند واردکننده و صادرکننده دیگر را در خصوص سامانه جویا می شد، نه اینکه به استناد نظر یک وارد کننده پمپ اقدام به تخریب سامانه نیما کند .

در همین خصوص صابرنیوز با چندین وارد کننده و صادر کننده که در سامانه نیما وارد شده و اقدام به فعالیت کرده بودند مصاحبه تهیه کرده ؛ به و موقع خودش منتشر می شود اما موضوعی که همه به آن اذعان داشتند رضایت از سامانه نیما (البته با در نظر گرفتن تازه کار بودن ) بود .

عدم وجود سیستم در کشور باعث خروج میلیارد دلار از کشور شده به طوریکه رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در این خصوص گفته بود : 30 میلیارد دلار ارز سال گذشته از کشور خارج شده است و این مطمنا مورد قبول هیچ ایرانی نیست .

دوستان خبرگزارزی تسنیم بهنر است به افکار عمومی پاسخ دهند ؛ آیا باید به خاطر ضعف ها و ایراد کوچک سامانه باید به نقطه صفر برگردیم و شاهد خروج میلیارد ها دلار ارز از کشور و یا واردات اجناس قاچاق باشیم و یا اینکه با حمایت از نقاط قوت سامانه باعث تقویت شفافیت در حوزه اقتصاد شویم.

عدم بهره‌مندی از سامانه‌های نظارتی مناسب جهت رصد کامل معاملات بازار ارز مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور همراه داشته است ؛یا به عبارت دیگر عدم توانایی در شناسایی عرضه‌کنندگان و متقاضیان واقعی ارز، وجود بازارهای غیرمجاز متشکل از سفته بازان و تشدید تقاضای کاذب به واسطه فعالیت سوداگرایانه ارزی از مشکلات این روزها اقتصاد کشور در حوزه ارز است حال اگر کارشناسان آن خبرگزاری راهی به غیر از سامانه نیما مدنظرشان است، بهتر است در خبرگزاری شان معرفی کنندتا جامعه از آن منتفع گردد.

در این برهه حساس نباید انتقادات غیر کارشناسی و حزبی و گروهی را در رسانه ها مطرح و باعث نگرانی افکار عمومی شد . لذا کارشناسان اقتصادی صابرنیوز آمادگی دارد در این خصوص با کارشناسان تسنیم مناظره و محتوای آن را برای روشن شدن اذهان عمومی منتشر کنند .




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه