نگاهی به پروژه های عمرانی سال 1401 شهرداری تنکابن
کد خبر: ١٦٤٦٠٣ تاریخ انتشار: ٢٦ بهمن ١٤٠١ - ١٢:٣٩
صفحه نخست » آخرین اخبار
نگاهی به پروژه های عمرانی سال 1401 شهرداری تنکابن

شهر تنکابن از دیرباز همیشه مقصد گردشگران بوده چرا که دارای مواهب الهی بیشماری بوده مواهبی همچون رودخانه زیبای چشمه کیله که از سلسله رشته کوه البرز و از کوه های علم کوه و تخت سلیمان سرچشمه میگیرد و با عبور از هسته مرکزی شهر ، فضای شهری را به دونیمه شرقی و غربی تقسیم میکند.

شهر تنکابن از دیرباز همیشه مقصد گردشگران بوده چرا که دارای مواهب الهی بیشماری بوده مواهبی همچون رودخانه زیبای چشمه کیله که از سلسله رشته کوه البرز و از کوه های علم کوه و تخت سلیمان سرچشمه میگیرد و با عبور از هسته مرکزی شهر ، فضای شهری را به دونیمه شرقی و غربی تقسیم میکند 

وجود رودخانه چشمه کیله با عرض یکصد متر و طول تقریبی دوکیلومتر در هسته مرکزی شهر فضای بسیار زیبایی را در دل شهر تنکابن جای داده است.

 

وجود رودخانه های آب شیرین از تنکابن بعنوان یکی از قطب های تولید ماهیان سردابی بشمار می آید و از طرفی دیگر نیز حاصلخیزی خاک آن منجر به رونق کشاورزی و تولیدات گل و گیاه شده است بنوعی که در زمره استان های نخستین در سطح کشور بوده همانگونه که در حوزه فعالیت بوم گردی ها در رتبه نخست بوده است.

 

همه این مواهب الهی بیشمار و استعدادهای خدادادی زمانی منتج به توسعه می شود که با ایجاد زیرساخت های مناسب و برنامه ریزی برای استفاده از برای شهروندان و گردشگران فراهم شود و این مهم در دوره مدیریت ششم شهری در دستور کار مدیران شهری تنکابن قرار است .

 

نقطه عطف تغییرات و ریل گذاری مناسب در شهر تنکابن ابتدا به ساکن نیازمند انتخاب مدیری با تجربیات مدیریتی بالا در سطوح مختلف و با دارابودن مدیریت خدمتی با تحصیلات اکادمیک در حوزه گردشگری بوده که با انتخاب محمدابراهیم لاریجانی بعنوان شهردار تنکابن در آبان 1400 فصل جدیدی از توسعه گردشگری در تنکابن شکل گرفت.

 


 تمرکز بر روی شناسایی فرصت های گردشگری و تبدیل آن به یک بسته ی گردشگری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد زیرساخت های مناسب از مهم ترین رویکرد های شهردار تنکابن در بدو ورود به حوزه گردشگری تنکابن بوده که همه این تغییرات نیازمند سرفصل های جدید و تغییر نظام بودجه ریزی بوده و در سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه بودجه نسبت به سال ۱۴۰۰ و تخصیص بودجه عمرانی ۸۰ میلیارد تومانی به تعریف پروژه های زیرساختی در سال اول مدیریت شهری خود پرداخت .

 

مواهب الهی بیشماری که سال ها مورد توجه قرار نگرفته بود ، ظرفیت هایی همچون رودخانه چشمه کیله ،ساحل ۱۲.۵ کیلومتری ،برند های طبیعی تنکابن و ...که  سهم اقتصادی شهر تنکابن ازین مواهب عملا صفر بوده است .

 

ایجاد پیاده راه ساحلی

یکی ازین پروژه ها ایجاد پیاده راه ساحلی در سواحل شهر تنکابن بوده پروژه ای که از حیث منابع بودجه ای رقمی در حدود ۶ میلیارد را از آن خود کرده است و این پروژه در فاز های مختلف در سال های متمادی مورد بهره برداری قرار میگیرد و در فاز نخست بخشی از ساحل ۱۲.۵ کیلومتری تنکابن را شامل می شود .

استفاده از مسیرهای گردشگری سبز ،ایجاد پیاده راه ،فضای سبز مناسب ،فضای اقتصادی و بازی های آبی از محور های ایجاد این پروژه می باشد.

 

ایجاد پلازای شهری

پروژه دیگری که در سال اول شهری به آن پرداخته شد ایجاد پلازای شهری در هسته ی مرکزی شهر تنکابن بوده که در قالب ایجاد پیاده راه ،ساماندهی صنوف از حیث تابلوها 

مرمت ساختمان های قدیمی و میراثی در جوار این مسیر های پیاده راه در هسته مرکزی بازار تنکابن مورد توجه قرار گرفت تا ضمن ایجاد فضای های گردشگری در بافت تاریخی شهر تنکابن ،اقتصادی شهری را متاثر ازین پروژه ها نماید.

 

رودخانه چشمه کیله

استفاده از ظرفیت های دوطرف رودخانه چشمه کیله بعنوان یک فرصت گردشگری ویژه نیز از دیگر پروژه های شهرداری در سال ۱۴۰۱ بوده که در قالب دو پارک خطی بنام های پارک مشاهیر برای معرفی مشاهیر ایرانی و دیگری بنام پارک هنرمندان برای ایجاد هنرنمایی هنرمندان بومی و ارائه محصولات فرهنگی و گردشگری از پل چشمه کیله تا مصب دریا تعریف شده که در اوایل سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

ایجاد نخستین باغ گیاهشناسی

تمرکز در حوزه برندینگ نیز از دیگر محورهای پروژه های شهرداری بوده از احیای ساختمان های میراثی فرسوده تا ایجاد نخستین باغ گیاهشناسی بمنظور معرفی گونه های خاص جنگل های هیرکانی از دیگر اقدامات شهرداری در سال ۱۴۰۱ بوده است که در زمینی به متراژ ۵هزار متر در حال ساخت می باشد که علاوه بر ایجاد محیط علمی بمنظور تبادل اطلاعات ، به محلی برای حضور گردشگران و انجمن و سمن های مردم نهاد نیز  مبدل خواهد شد.

 

بهسازی و بازسازی بازارچه های معروف تنکابن

در نظر گرفتن اقتصاد شهری بعنوان نخستین مولفه در توسعه شهری نیز یک اولویت دیگر در نیازسنجی های توسعه ای تنکابن مورد توجه قرار گرفت و ازین رو بهسازی و بازسازی بازارچه های معروف تنکابن منجمله بازارماهی فروشان ،بازارچه شهید محمدی و ...در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا ضمن اعتماد سازی بازاریان ،بخش مشارکت اجتماعی را در توسعه شهری تقویت نماید.

 

ایجاد زیرساخت های شهری

در کنار این پروژه های استراتژیک ،ایجاد زیرساخت های شهری منجمله جمع اوری آب های سطحی ،آسفالت محلات و شریان های اصلی شهر ،پروژه اصلاحات ترافیکی ،تغییر الگوهای روشنایی معابر بهسازی پارک ها از دیگر اقدامات شهرداری در سال جاری برای رفاه بیشتر شهروندان بوده است .

 

سایت پرده سر

توسعه پایدار در تنکابن بعنوان یک شهر سبز بدون درنظرگرفتن مولفه های زیست محیطی عملا راه به جایی نخواهد برد و نگاه مدیریت شهری تنکابن نیز در این مقوله نگاهی آینده محور بوده که در همین راستا با اقدامات انجام شده در محل دپو سایت زباله با تعریف سه پروژه راهبردی با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و داخلی به تعریف پروژه های زیست محیطی پرداخت .





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه