۵۰ روز پس از افشای یک فایل صوتی؛ سرنوشت رعنا رحیم‌پور چه شد؟
کد خبر: ١٦٤٥٦٩ تاریخ انتشار: ٠٧ دي ١٤٠١ - ٠٩:٣٢
صفحه نخست » آخرین اخبار
۵۰ روز پس از افشای یک فایل صوتی؛ سرنوشت رعنا رحیم‌پور چه شد؟

۵۰ روز از افشای فایل صوتی رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی بی‌سی که در آن پشت‌پرده تجزیه‌طلبی شبکه ایران اینترنشنال را فاش کرده بود می‌گذرد و در این مدت اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

 
گروه سیاسی صابرنیوز: اکبر نصراللهی استاد مدیریت رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه در توئیتی درباره خبرنگار سابق بی‌بی‌سی فارسی نوشت: «رعنا رحیم‌پور (خبرنگار و گویندهbbcpersian) دقیقا کجاست‌؟ همونی‌ که در فایل‌صوتی لورفته، از اهداف ایران‌‌اینترنشنال گفته‌بود و تصریح کرد: ایران «تکّه‌پاره» و «تجزیه‌شده» هدف است، نه دموکراسی!»

اشاره وی ماجرای افشای یک فایل صوتی از مکالمه رعنا رحیم‌پور با مادرش بود که در آن به پشت‌پرده مصاحبه با سران احزاب و گروهک‌های تجزیه‌طلب می‌پردازد.

رعنا رحیم‌پور در این فایل صوتی که روز 16 آبان در تسنیم منتشر شد، می‌گوید به رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده است که فقط با رهبران احزاب {تجزیه‌طلب} گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود! وی هدف پشت‌پرده آشوب‌طلبی‌ها در هفته‌های گذشته را نه دموکراسی، بلکه تجزیه ایران دانست!

بعد از انتشار این فایل صوتی و تأیید صحت آن از سوی خانم رحیم‌پور، شبکه سعودی اینترنشنال در گزارش‌هایی شبکه بی بی‌سی و رحیم‌پور را عمال نظام معرفی کرده و از این خبرنگار با عنوان «وکیل مدافع شیطان» یاد کرد.

بعد از این واکنش‌ها، رحیم‌پور با بستن صفحات خود در فضای مجازی از BBC خداحافظی کرد و از آن زمان  تاکنون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست. از آن  زمان برخی گمانه‌هایی درباره احتمال اینکه وی به سرنوشت خاشقچی دچار شود داشتند.
 
جمال خاشقچی روزنامه‌نگار معروف سعودی بود که  در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مشخص شد به‌دستور بن‌‌سلمان با اره تکه تکه و جسدش در اسید حل شده است!

بعد از انتشار خبر قتل خاشقچی، سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی شاغل در روزنامه گاردین افشا کرد جمال خاشقچی به وی گفته است که بن‌سلمان از طریق مشاوران نزدیکش بودجه اینترنشنال را تأمین کرده است. کمالی  دهقان پیش از قتل خاشقچی در دو گزارش در گاردین نوشته بود تأمین مالی تلویزیون ایران اینترنشنال از سوی دربار عربستان سعودی است.

بعد از این افشاگری، وی در معرض تهدید جانی قرار گرفت، گاردین نوشتن درباره ایران را برای وی ممنوع کرد و در هیچ شبکه اجتماعی حضور ندارد و مدتی نیز در بیمارستان روانی بستری شد.

نزدیک به 40 روز بی خبری از سرنوشت رعنا رحیم‌پور، این گزاره را در ذهن تقویت می‌کند که در پشت‌پرده، شبکه اینترنشنال و دستگاه اطلاعاتی سعودی، بعد از حذف وی از فضای مجازی، ممکن است محدودیت‌های جدیدی برای وی اعمال کرده باشند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه