۱۱ خدمت شهید صیادشیرازی به نیروهای مسلح
کد خبر: ١٦٤٠٨٢ تاریخ انتشار: ٢١ فروردين ١٤٠١ - ١٧:١٩
صفحه نخست » مطالب وسط
۱۱ خدمت شهید صیادشیرازی به نیروهای مسلح

در دوره خدمت شهید صیاد شیرازی در سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش چند کار مهم و تأثیرگذار از سوی ایشان انجام گرفت که در روند جنگ تحمیلی تأثیرگذار بود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش صابرنیوز، دوران هشت سال دفاع مقدس سرشار از موفقیت‌ها و شکست‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌هاست و تعداد بی‌شماری از ایثارگران، رزمندگان و فرماندهان در این عرصه نقش‌آفرینی کرده‌اند. تاریخ دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بسیاری از این حماسه‌آفرینی‌ها را در خود ثبت و ضبط کرده است. در این میان برخی نقش‌ها برجسته‌تر و فراموش‌ناشدنی هستند. براساس شواهد تاریخی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی یکی از فرماندهانی است که نقشی اثرگذار و ارزشمند در حوادث و مقاطع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشته است.


امروز، بیست‌ویکم فروردین ماه سالگرد شهادت شهید صیاد شیرازی است؛ شهیدی که از او به عنوان نماد وحدت سپاه و ارتش و اسطوره جبهه‌های نبرد نام می‌برند. در چنین روزی منافقین که در عملیات مرصاد (پنجم مرداد سال ۶۷) از تدابیر شهید صیاد شیرازی ضربات مهیب و سنگینی را متحمل شده بودند، دست به ترور او زدند.

رهبر معظم انقلاب درباره شهید صیاد شیرازی می‌فرمایند: «از اوایل انقلاب تا وقت شهادت، حقّاً و انصافاً جز خیر از این مرد [شهید صیادشیرازی] چیزی ندیدیم. آنچه در میدانهای جهاد از او بروز کرد، کارهای بزرگی بود؛ هم در میدان جنگ و هم بیرون از میدان جنگ. چیزی که مهمّ است، این است که یک نفر علاوه بر جنگ با دشمنان، در جهاد با نفس هم پیروز شود.»

خدمات یازده‌گانه شهید صیادشیرازی

در دوران خدمت شهید صیاد شیرازی در سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش، چند کار مهم و تأثیرگذار در این مقطع از سوی وی انجام گرفت که در روند جنگ تحمیلی تأثیرگذار بود.

۱. تشکیل و ساماندهی قرارگاه مشترک ارتش و سپاه

۲. دعوت از اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش به‌عنوان طراحان نظامی عملیات‌ها

۳. انتصاب فرماندهان مؤمن و انقلابی در رأس یگان‌های نیروی زمینی و موفقیت‌های بسیار در عملیات‌های حساس جنگ

۴. تعمیق همکاری و همدلی ارتش و سپاه در زمینه‌های مختلف با واگذاری تجهیزات، مدیریت نظامی و هماهنگی عملیات‌ها

۵. مبتکر طرح انسداد مرزهای ایران در سال ۵۹

۶. آزادسازی کردستان عراق در سال ۵۹ با تلفیق عملیات‌های سپاه و ارتش

۷. آموزش نظامی‌به نیروهای سپاه

۸. مبتکر ایجاد بسیج مردمی

۹. مبتکر طرح کربلا و آموزش نظامی‌به بسیجیان

۱۰. ترمیم و بازسازی نیروهای مسلح

۱۱. تشکیل هیئت معارف جنگ


شخصیت و ویژگی‌های فردی، نوع عملکرد فردی و سازمانی شهید صیاد شیرازی به‌ویژه در ۳۵ سال نظامی‌گری وی، در دوره‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب، دوران آموزشی، افسری جزء، مبارزه با ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان و نحوه عملکرد او در جنگ ایران و عراق، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، شرکت در عملیات مرصاد، دوران خدمت در ستاد کل نیروهای مسلح و بنیان‌گذاری هیئت معارف جنگ، روش و منش مدیریت و فرماندهی، مدیریت رفتار سازمانی و ... موضوعاتی است که پیرامون این شخصیت نظامی می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد.

نتیجه بررسی آثار و عملکرد وی نشان می‌دهد که شهید صیاد شیرازی از نظر فردی دارای شخصیتی اصیل، قوی و مستقل، مذهبی، اخلاقی، متوسل و متوکل به عقاید و الهیات بود و آثار این اعتقادات به‌طور مکرر در نهان و آشکار مشهود بوده است.

شهید صیاد شیرازی به‌عنوان شخصیتی که مورد قبول و اعتماد دو طرف ارتش و سپاه بود و نسبت به فرهنگ سازمانی حاکم بر دو سازمان آشنایی کامل داشت، مأموریت هدایت و هماهنگی بین نیروهای مسلح را به عهده گرفت.

صیادشیرازی با ابتکاری جدید در نوع فرماندهی جنگ، با ایثار و ازخودگذشتگی فردی و سازمانی، توانست با بکارگیری تمامی نیروهای موجود در صحنه نقش‌آفرینی ‌کرده، حلقه وصل و منسجم‌کننده نیروها باشد و با همین روش تحرک فوق‌العاده‌ای در جبهه‌ها ایجاد کند. به‌طوری‌که در مدت زمانی محدود (از زمان انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی تا آزادسازی خرمشهر، حداکثر ۹ ماه) به اشغالگری صدام حسین و رژیم بعثی عراق پایان داد.

با گذشت ۲۳ سال از شهادت شهید صیاد شیرازی، خدمات و نقش‌آفرینی‌های او چه در دوران جنگ تحمیلی و چه بعد از آن، باعث شده به یک شخصیت فرازمانی و فرماندهی ماندگار تبدیل شود. شهید صیاد شیرازی فرماندهی است که با منش و رفتار نظامی‌اش به الهام‌بخش و راهنمای نسل‌های جدید و رویش‌های بالنده نیرو‌های مسلح در عرصه صیانت و تعمیق عنصر وحدت، اخوت و هم‌افزایی ارتش و سپاه تبدیل شده و امروزه این دو نهاد نظامی در انجام مأموریت‌های خطیر خود برای حفظ و تحکیم اقتدار و امنیت پایدار ملی سر از پا نمی‌شناسند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه