کرونا چگونه بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر می‌گذارد؟
کد خبر: ١٦٣٤٩٣ تاریخ انتشار: ٢٨ شهریور ١٤٠٠ - ١٠:٣٠
صفحه نخست » مطالب وسط
کرونا چگونه بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر می‌گذارد؟

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا هستند، زیرا سیستم ایمنی در این بیماران به خوبی کار نمی کند و این امر مبارزه بدن آنها علیه ویروس را دشوارتر می سازد.

 
 
بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان ظاهر می شود و حدود ۱۰درصد از کل مبتلایان، به این نوع دیابت مبتلا هستند.
 
دیابت نوع ۲ شایعترین نوع دیابت است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد کل موارد را تشکیل می دهد، در این نوع بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا به دلیل مقاومت به انسولین، از انسولین به خوبی استفاده نمی کند، علائم کووید ۱۹ می توانند ۲ تا ۱۴ روز پس از مواجهه با ویروس با علایم تب، سرفه و تنگی نفس ظاهر شوند.
 
دیابت یک بیماری متابولیک مزمن است که باعث بالا رفتن میزان قند خون می شود. به طور کلی، بیماری های عفونی مانند کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به دیابت شدیدتر هستند.
 
ویروس کرونا ممکن است در محیطی که میزان قند خون بالاست، افزایش یابد و باعث می شود واکنش درمانی نسبت به هرگونه عفونتی کندتر شود. مقدار بالای قند خون همراه با حالت التهاب مداوم، بهبودی افراد مبتلا به دیابت از بیماری هایی مانند کرونا را بسیار دشوارتر می سازد. هر فرد مبتلا به دیابت که متوجه علائم این بیماری شود باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد.
 
اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: افراد مبتلا به دیابت که به کووید ۱۹ نیز گرفتار می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری جدی مانند ذات الریه هستند و آنها ممکن است دارای خطر درحدود هفت درصد مرگ ناشی از این بیماری باشند.
 
وی اظهار می دارد: عفونت های ویروسی مانند ویروس کرونا می توانند در افراد مبتلا به دیابت عوارض جدی ایجاد کنند در حالی که با کنترل صحیح قند خون، افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی ازکرونا را کاهش دهند.
 
وی تصریح می کند: عفونت ها باعث ایجاد واکنش استرسی در بدن شده و این امر منجر به افزایش تولید گلوکز در بدن می شود. این امر باعث می شود میزان قند خون بالاتر از حالت طبیعی باشد. بدن ممکن است در طول بیماری به انسولین بیشتری نیاز داشته باشد. بنابراین، فرد باید بطور مرتب میزان قند خون خود را کنترل کند، زیرا ممکن است به طور ناگهانی اوج بگیرد.
 
رجب تاکید می کند: ویروس کرونا از طریق قطرات ریزی که در زمان سرفه یا عطسه افراد مبتلا به هوا پخش می شوند، منتقل می شود. هر فردی که در فاصله ۲ متری فرد مبتلا قرار داشته باشد می تواند این قطرات را استنشاق کند. این ویروس همچنین می تواند از طریق سطوحی که شخصی لمس کرده، انتقال یابد.
 
وی توصیه می کند: افراد مبتلا به دیابت با وجود تزریق واکسن کرونا باید به طور مرتب دست ها را با آب و صابون بشویند یا در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از یک ضدعفونی کننده استفاده کرده و سطوحی که دیگران لمس کرده اند را لمس نکنند، سرفه ها و عطسه های خود را با دستمال کاغذی یا آرنج دست بپوشانند و از هرگونه تماس با افرادی که بیمار هستند، خودداری کرده و مواد غذایی و مایعات کافی مصرف کنند.
 
رجب خاطرنشان می کند: هر فردی که به دیابت مبتلا باشد و علائم کرونا را دارد باید هر چه سریعتر با مرکز بهداشت و درمان محل خود تماس بگیرد. گرچه، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر عوارض جدی تر ناشی از کووید ۱۹ هستند، اما با حفظ سطح قند خون بطور مناسب و انجام اقدامات پیشگیری کننده از عفونت، می توانند این خطر را کاهش دهند.
 
وی می افزاید: : آنها باید روزانه چند بار قند خون خود را کنترل کنند، دریافت مجدد نسخه برای داروهای خود و آنچه ممکن است، لازم باشد در داروها یا رژیم غذایی خود انجام دهند و با ارایه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.
 
رییس انجمن دیابت ایران اظهار می دارد: این بیماران با دور کردن استرس و ترس از خود و نوشیدن کافی آب، دمای بدن خود را کنترل و توصیه های بهداشتی را دنبال کنند.
 
 


برچسب ها: دیابت, کرونا


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه