نظارت مستمر شورای نگهبان بر افراد تاییدصلاحیت‌شده نیازمند قانون‌گذاری است
کد خبر: ١٦٣٢٧٠ تاریخ انتشار: ٢٦ تير ١٤٠٠ - ١٠:٣٩
صفحه نخست » مطالب وسط
نظارت مستمر شورای نگهبان بر افراد تاییدصلاحیت‌شده نیازمند قانون‌گذاری است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظارت شورای نگهبان بر عملکرد افراد تاییدصلاحیت‌شده در طول دوره خدمت‌شان، در سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مورد اشاره قرار گرفته و طبیعتا اجرای آن نیاز به قانون‌گذاری دارد.

 
 
به گزارش صابرنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰)، به مناسبت ساگرد تأسیس این نهاد در گفت‌وگو با رادیو ایران گفت: اگر بخواهیم در مورد عملکردها صحبت کنیم باید درباره صلاحیت‌ها و ماموریت‌ها صحبت کنیم؛ شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظایف مختلفی را برعهده دارد که شامل نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس است.
 
وی افزود: شورای نگهبان از این حیث مصوبات مجلس را بررسی می‌کند که این مصوبات خلاف شرع و قانون اساسی نباشند و این کار به صورت مستمر توسط شورای نگهبان انجام می‌شود و ما حداقل هفته‌ای یک یا دو جلسه برای موضوع داریم و البته می‌بینیم که این صلاحیت و ماموریت شورای نگهبان کمتر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار می گیرد اما آنچه که مسلم است این است که، دقت شورای نگهبان در مصوبات مجلس، باعث می‌شود مصوبات قابل اجراتر و حق مردم نیز رعایت بشود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نظارت شورای نگهبان بر عملکرد افراد تاییدصلاحیت‌شده در طول دوره خدمت‌شان، اظهار داشت: این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مورد اشاره قرار گرفته و طبیعتا اجرای آن نیاز به قانون‌گذاری دارد. این نظارت، موضوع با اهمیتی است که امیدواریم مجلس محترم مقداری جزیی‌تر به قانون گذاری در این مورد بپردازد.
 
همچنین طحان نظیف در برنامه سلام صبح بخیر شبکه ۳ گفت: وجود شورای نگهبان به پاسداشت حقوق مردم می‌انجامد.
 
وی افزود: سخنگویی بعد از دکتر کدخدایی مشکل هست چراکه ایشان طراز کار را بالا بردند.
طحان نظیف یادآور شد: دغدغه‌ای در میان بزرگان کشور از دوران مشروطه بود که نهایتا بعد از پیروزی انقلاب به این دغدغه ترتیب اثر داده شد و شورای نگهبان به عنوان نهاد صیانت کننده از قانون اساسی تشکیل شد که در خیلی از کشورها و با عناوین مختلف وجود دارد.
 
وی با تاکید براینکه وجود شورای نگهبان به رعایت و پاسداشت حقوق مردم می‌انجامد، گفت: اولین صلاحیت شورای نگهبان بحث نظارت بر مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولتی است. تفسیر قانون اساسی صلاحیت دوم شورای نگهبان است و صلاحیت سوم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و همه پرسی است. صلاحیت چهارم شورا بررسی نامه‌های دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان است.
 
وی افزود: تفاسیر شورای نگهبان در این چهل سال نشان می‌دهد شورا تاکید بر متن قانون اساسی دارد. نصاب تفسیر قانون اساسی بالاست که به بیش از ۹ رای اعضای شورا نیاز دارد.
 
طحان نظیف ادامه داد: شورای نگهبان نهاد برآمده از انقلاب است و برای پاسداری از ارزشهای انقلاب به وجود آمده است بنابراین جایگاه رفیعی دارد. اموری که به شورای نگهبان سپرده شده بسیار مهم است و تلاش ما پافشاری بر حقوق مردم است.
 
وی در پایان گفت: اگر جایی نقد منصفانه از شورای نگهبان باشد حتما استفاده می‌کنیم. شورای نگهبان پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه