هند، پول گرفت، واکسن نداد / چین هم دیر واکسن را تحویل داد
کد خبر: ١٦٣٢٢١ تاریخ انتشار: ١٣ تير ١٤٠٠ - ١٧:٠٩
صفحه نخست » مطالب وسط
قاضی زاده هاشمی:
هند، پول گرفت، واکسن نداد / چین هم دیر واکسن را تحویل داد

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: البته کشوری مانند ترکیه زودتر از ایران اقدام به خرید واکسن کرد و در مورد اینکه دولت ایران نتوانست خرید کند، باید خود دولت در این مورد پاسخگو باشند در حال حاضر صحبت‌های بنده مورد اعتراض قرار گرفته و در ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند باید شرایط را درک کرد.

 
 
سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست در رابطه با حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: بنده وظیفه داشتم که به عنوان نامزد در صحنه حاضر شوم و دیدگاه خود را به مردم بگویم و آنها را با دیدگاه جدید آشنا کنم.
 
وی ادامه داد: بنده به آقای رئیسی علاقمند هستم و به او ارادت دارم، ممکن است با بسیاری از افراد هم نظر باشند و نظرات به یکدیگر نزدیک باشند اما ممکن است هر فردی نظری داشته باشد.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برخی گمانه‌ها مبنی بر کناره‌گیری او به نفع رئیسی، افزود: برخی توصیه به کناره‌گیری کردند و برخی هم خلاف این توصیه را کردند که در نهایت قرار شد بمانم.
 
قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به اینکه گفته می‌شود قرار است به عنوان وزیر رفاه در دولت آینده حاضر شوید، تصریح کرد: همه این موارد گمانه‌زنی است و هنوز بحث به سطح وزرا نرسیده است، البته شنیدم مجموعه‌هایی راه‌اندازی شده اما در این مورد با بنده و یا فرد دیگری صحبت نشده است.
 
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که همه ما در هر جایگاهی با هدف قرار دادن حل مشکلات، باید به دولت آینده کمک و همکاری کنیم.
 
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با ساخت واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر چندین پلتفرم و همه تکنولوژی‌های ساخت واکسن را در کشور داریم و به کار گرفته می‌شوند.
 
هیچکدام از واکسن‌های ایرانی به مرحله تولید صنعتی نرسیده است
 
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: علاوه بر این دو واکسن هم با همکاری اسپوتنیک و کوبا در حال ساخت است، اما هیچکدام از واکسن‌های مذکور به تولید صنعتی نرسیده حتی واکسن ایران برکت که از نظر تولید از بقیه جلوتر است، در حجم زیاد که مورد نیاز کشور بوده به تولید نرسیده و احتمالاً تا آخر تابستان بتوانند به تولید در حجم انبوه برسد.
 
وی افزود: یک فاز آزمایشگاهی وجود دارد که همه واکسن‌ها در این فاز هستند دو مورد به مرحله استفاده اضطراری رسیدند.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: درحال حاضر واکسن‌هایی که اجازه استفاده را گرفتند سه تا چهار میلیون در ماه تولید می‌شوند و برای رسیدن به ساخت ۳۰ _ ۴۰ میلیون در ماه باید کارخانه آن ساخته شود.
 
قاضی زاده هاشمی گفت: در حال حاضر واکسن برکت به مرحله تولید سه الی چهار میلیون در ماه رسیده است. ضمن دیداری که از بخش تولید صنعتی واکسن برکت داشتم متوجه شدم این بخش قابلیت توسعه دارد.
 
واکسیناسیون عمومی از مهر یا آبان ماه آغاز می‌شود
 
وی در مورد حجم واکسن وارد شده به کشور خاطرنشان کرد: تاکنون از بیست میلیون دوزی که نیاز داریم، ۶ میلیون دوز وارد شده که در چرخه تزریق قرار گرفته، لذا واکسیناسیون عمومی از نیمه مرداد شدت می‌گیرد اما اگر همه خریدهایی که در حوزه واکسن صورت گرفته، به موقع وارد شود و انستیتو پاستور و ستاد فرمان اجرایی امام هم تولیدات خود را ارائه بدهند، عملاً از مهر و آبان واکسیناسیون عمومی صورت می‌گیرد.
 
عضو ستاد ملی کرونا در مورد پیک‌های پیاپی کرونا در کشور متذکر شد: بسیاری از کشورها مانند انگلیس و رژیم صهیونسیتی که تعداد بالایی از جمعیت خود را واکسن زدند، هم پیک‌های کرونا را تجربه کردند، در حقیقت واکسن خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد نه خطر ابتلا را، هم‌چنان که گاردین اخیراً در مقاله‌ای در این مورد نوشته بود اینکه چند دوز از واکسن زده شود، محل چالش است.
 
قاضی زاده هاشمی گفت: در حقیقت دانش پزشکی نسبت به این موضوع کامل نیست. همچنین در مورد برخی واکسن‌ها مثل واکسن رازی گفته می‌شود که باید استنشاقی هم باشد لذا فقط تزریق کافی نیست.
 
نقشه ورود کرونا به کشور ما مرزی است / ابتدا مرزنشینان واکسینه شوند
 
قاضی‌زاده هاشمی همچنین افزود: برخی کشورها مثل ژاپن و تایلند در حوزه کنترل ویروس کرونا موفق بودند ممکن است کمتر از ما هم واکسن زدند باشند، اما اقدامات دیگری انجام دادند. نقشه ورود کرونا به کشور ما مرزی است همچنانکه نوع انگلیسی کرونا از عراق و نوع دلتا از شرق وارد کشور شد. لذا ابتدا باید مردم مناطق مرزنشین واکسینه شوند. اما در حال حاضر ورودی‌ها رها شدند و در این مناطق پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود لذا باید چرخه انتقال ویروس از بین برود همچنانکه چین و استرالیا این کار را کردند.
 
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اثربخشی واکسن روسی خاطرنشان کرد: میزان حجم واکسیناسیون اهمیت دارد برای از بین بردن اپیدمی باید ۶۰ درصد جمعیت کشور، دو دوز واکسن را زده باشند و هیچ کشوری در منطقه نتوانسته این کار را کند. حتی در مورد فایزر گفته می‌شود باید ۳ دور زده شود.
 
تنها ۵ درصد جمعیت کشور واکسینه شدند
 
قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۵ درصد جمعیت کشور واکسینه شدند، تصریح کرد: آمریکا توانسته مرگ‌ومیر را در ایالت‌هایی کنترل کند که واکسیناسیون را با قدرت انجام داده است. در حقیقت برای از بین بردن پاندمی ۱۸ میلیارد دوز واکسن در طی ۸ ماه نیاز است که واکسن‌های موجود در جهان یک چهارم این میزان هم نیستند.
 
هند، پول گرفت، واکسن نداد / چین هم دیر واکسن را تحویل داد
 
وی با اشاره به علل تاخیر در واکسیناسیون در داخل، گفت: در ابتدا بحثی در مورد واردات واکسن داشتیم که این باعث شد واردات واکسن دیر صورت بگیرد، علاوه بر این کشوری مانند هند پول را گرفت اما واکسن نداد و یا چین با تاخیر واکسن را تحویل داد.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مسئله واکسن را استراتژیک عنوان کرد و گفت: این ویروس تا ۵ سال آینده در کشور باقی می‌ماند چرا که کشورهای سازنده واکسن هنوز نیاز داخل خود را برطرف نکردند.
 
قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: البته کشوری مانند ترکیه زودتر از ایران اقدام به خرید واکسن کرد و در مورد اینکه دولت ایران نتوانست خرید کند، باید خود دولت در این مورد پاسخگو باشند در حال حاضر صحبت‌های بنده مورد اعتراض قرار گرفته و در ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند باید شرایط را درک کرد.
 
جنگ واکسن به راه افتاده است
 
وی تصریح کرد: از ابتدا معلوم بود که جنگ واکسن راه می‌افتد اما این جنگ برای ما ۱۰ برابر بود، همانطور که در حال حاضر جنگ آب با کشورهای همسایه داریم، جنگ واکسن هم به این ترتیب است و همه کشورها به فکر مردم خود هستند.
 
عضو ستاد ملی کرونا ادامه داد: لذا وقتی کشوری نمی‌تواند خریدار خوبی باشد باید تولیدکننده خوب باشد، در حال حاضر زمان طولانی برای تولید واکسن را از دست دادیم. علاوه براین در مورد اطمینان بخشی نسبت به واکسن تولید داخل نیز اهمیت دارد. در حقیقت اگر رهبر انقلاب واکسن ساخت داخل را تزریق نمی‌کرد این بحث‌ها در مورد اطمینان آن نیز باقی می‌ماند.
 
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر توان داخلی برای تولید واکسن، گفت: با این فضای بین‌المللی از واکسن خارجی چیزی به دست ما نمی‌آید، بخشی به دلیل تحریم و بخشی هم جدا از تحریم است همچنان که دادستان هند گفت به دلیل اینکه خودمان نیاز داریم، صادرات واکسن ممنوع است. البته تعدادبالایی از کشورها مانند کشورهای شرقی هنوز به بحث واکسیناسیون ورود پیدا نکردند.
 
وی در مورد عوارض واکسن تصریح کرد: واکسن‌های وارداتی توسط سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت تایید می‌شوند. البته هر دارویی ممکن است عارضه داشته باشد.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه گفته می‌شود مردم فدای ندانم کاری مسئولان شدند، ادامه داد: می‌شد قوی‌تر و سریع‌تر از این، بحث مقابله با کرونا چند ماهی را از دست دادیم.
 
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به اینکه آیا واکسن دریافت کرده است یا خیر، اظهار کرد: خیر بنده واکسن نزدم. البته پزشک هستم و عوض کادر درمان و زمانی که نوبت واکسیناسیون کادر درمان بیمارستان شد بنده نزدم و گفتم طبق رده بندی سنی با همکارانم در مجلس می‌زنم.
 
وی درباره ساخت واکسن‌ها براساس الگوی ژنتیک مردم همان کشور خاطرنشان کرد: در فرآیند ساخت واکسن، تناسب ژنتیکی بسیار سخت است هدف از ساخت واکسن کاهش مرگ و میر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه کشندگی ویروس را کاهش می‌دهد.
 
وی در واکنش به وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان ناشی از شیوع کرونا گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا در این مورد بحث شده برخی امیدوار بودند پیک کرونا در سیستان و بلوچستان در حال کنترل است و امیدوارم به همین صورت باشد. بنده در مناظرات هم مطرح کردم که با تمرکز بر روی مرزها و واکسینه کردن مردم این مناطق و در عرض دو سه ماه میزان شیوع کرونا در کشور کاهش پیدا می‌کند. در هر صورت این کار اقدام مدیریتی قاطع می‌خواهد چراکه به واسطه سه هفته لاک داون و واکسیناسیون جمعیت هدف می‌توان کرونا را کنترل کرد، بنابراین این اقدامات باید در اولویت دولت بعد قرار بگیرد.
 
قاضی‌زاده هاشمی در مورد پیک پنجم کرونا ابراز کرد: ساده انگاری در برخورد با کرونا از ابتدا وجود داشت. به این معنی که به محض آرام شدن شرایط، پروتکل‌ها را رها می‌کنیم. در پیک قبلی که ناشی از شیوع کرونا انگلیسی بود، این نوع کرونا از شادگان وارد شد، می‌دانستیم که باید شادگان را ببندیم و اگر دو هفته شادگان بسته می‌شد این ویروس سرایت پیدا نمی‌کرد و به مابقی سرزمین راه پیدا نمی‌کرد اما استحکام در مورد رعایت پروتکل‌ها به موقع صورت نگرفت. همچنین در چهار، پنج هفته قبل در نواحی جنوب مواردی از ویروس جدید کرونا دیده شد، باید نیروها متمرکز می‌شد و منطقه بسته می‌شد تا به کل کشور سرایت پیدا نکند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرن بیست و یک قرن ویروس‌های جدید است. در شرایط فعلی بنده نگران بحث اقتصاد واکسن هستم چراکه در این زمینه چند صد میلیارد دلار در حال سرمایه‌گذاری است و شرکت‌های واکسن ساز بسیار سود می‌کنند. در حقیقت نگران هستم که ویروس‌های دستکاری شده ژنتیکی مسئله بعدی دنیا شود، بنابراین باید مانور مدیریتی در این مورد داشته باشیم، همچنانکه کرونا تا پنج سال دیگر باقی می‌ماند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: در مورد شیوع کرونا مسئله علاوه بر دولت، سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی افراد نیز دخالت دارد، اما دولت مقتدرانه در این زمینه وارد میدان نشد و با جدیت با مردم برخورد نکرد، اگر یک ماه اول بسته می‌شد، بهتر کرونا کنترل می‌شد و نسبت به این شرایط کمتر ضرر می‌کردیم. در حال حاضر شرایط تهران قرمز است، قرمز یعنی همه جا تعطیل شود، تا کِی باید همه جا را ببندیم؟
 
قاضی‌زاده هاشمی گفت: فایزر و غیر فایزر ندارد، سینوفارم ۹۳ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و فایزر ۹۵ درصد و قیمت سینوفارم ۳ و نیم دلار است و قیمت فایزر ۱۵ دلار. یعنی با هر واکسن فایزر می‌توانیم ۵ الی ۶ عدد سینوفارم وارد کنیم و اینکه کشورهایی نظیر رژیم صهیونسیتی که از فایزر استفاده کردند، ایمنی بیشتری ایجاد نکردند. در حال حاضر هیچ شرکت ایرانی واکسن فایزر وارد کشور نکرده است. در مورد فایزر این قضیه مطرح است که هزینه اقتصادی نسبت به ایمنی که ایجاد می‌کند، نمی‌ارزد. در حقیقت واکسن گران قیمتی است که درصد ایمنی آن از سایر واکسن‌ها بیشتر نیست.
 
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان یادآور شد: توصیه بنده به دولت برای مقابله با کرونا این است که اگر دولت با جدیت می‌خواهد کرونا را کنترل کند، سه اقدام اساسی باید انجام دهد. اول اینکه کشور سه هفته تعطیل شود که چرخه ویروس از بین برود. دوم اینکه همه مردم مرزنشین در عمق ۵۰ کیلومتری باید واکسینه شوند و در نهایت اینکه قرنطینه شدید برای ورود و خروج از کشور را اعمال کند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه