برنامه بنیادین در حوزه کشاورزی دارم/لزوم نوسازی نظام مدیریتی کشور
کد خبر: ١٦٣١٥٠ تاریخ انتشار: ١٠ خرداد ١٤٠٠ - ٠٧:٤٥
صفحه نخست » مطالب وسط
قاضی‌زاده هاشمی در رادیو ایران:
برنامه بنیادین در حوزه کشاورزی دارم/لزوم نوسازی نظام مدیریتی کشور

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشاورزی آسیب‌های زیادی داریم، گفت: ما در این حوزه برنامه‌های تحولی بنیادین داریم.

 
 
سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در برنامه «شمارش معکوس» که عصر امروز از رادیو ایران پخش شد ضمن معرفی خود به بیان سابقه تحصیلاتی و اجرایی اش پرداخت و گفت: به عنوان کسی که تقریبا همه زوایای کشور را شناخته و در حوزه‌های مختلف نظام نقش داشته‌ام، فکر می‌کنم یکی از کسانی هستم که اشراف نسبی و قابل قبولی از همه موضوعات کشور دارم.
 
وی با بیان اینکه دو سال است مدیرعامل اندیشکده «گام دوم» هستم، افزود: در این اندیشکده با بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصین حوزه های مختلف، برنامه هایی برای مشکلات جدی مردم چه به صورت کوتاه‌مدت و چه به صورت بلندمدت طراحی کرده‌ایم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تشریح اولویت اصلی خود در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: شعار محوری دولت ما ثبات و آرامش و نام دولت «دولت سلام» است.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه آنچه باعث بی ثباتی ذهنی و روحی مردم می‌شود، گرانی هاست، اظهار داشت: گاهی گرانی به صورت مزمن و گاهی به صورتی جهشی اتفاق می افتد.
 
وی گفت: اولین مسئله‌ای که در اقتصاد به آن می‌پردازیم ایجاد ثبات اقتصادی است. در ۱۰ سال گذشته، تورم سالانه متوسط ۲۲.۵ درصد بوده است. در سال ۹۹ تورم به ۵۰ درصد رسید و علت این تورم سرسام‌آور خلق نقدینگی و جبران کسری بودجه است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: وقتی حجم پول نسبت به کالای نقدینگی افزایش پیدا کند، تورم بالاتر می‌رود. اگر به رشد نقدینگی در ۱۰سال اخیر توجه کنید، چیزی حدود ۲۷ درصد رشد کرده است، در حالی که میانگین رشد اقتصادی ما در این سال‌ها نیم درصد بوده است. این عدم توازن بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، رقم زده شده و ایران با این رشد نقدینگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است.
 
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: بانک مرکزی این موضوع را توجیه می‌کند و چون دولت‌ها به بانک‌ها تسلط دارند این روند استمرار پیدا کرده است. بانک ها همچنین در موضوع اعطای تسهیلات و وام های بدون بازگشت، خلق پول می کنند. وام های بسیاری داده شده که صرفاً روی کاغذ برگردانده شده، چگونه هزار-هزار میلیارد خلق پول ایجاد شده است.
 
وی در نقد ساختار و عملکرد بانک ها، تصریح کرد: نکته دیگر این است که نقدینگی هم در پول و هم در شبه پول ها افزایش پیدا کرده است، شبه پول مثل تسهیلات و رمزارزها در کشور ما افزایش یافته و متاسفانه شبه پول به راحتی قابلیت تبدیل پول را دارد. به محض اینکه اتفاقات سیاسی در کشور می افتد شبه پول به پول تبدیل شده و وارد هر حوزه‌ای مثل طلا، مسکن و ارز می‌شود و این حوزه را نابود می‌کند.
 
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: قدرت تبدیل شبه پول به پول را نظام بانکی ما ایجاد کرده و تمام این موضوعات فقط در بخش نقدینگی اتفاق افتاده است. علاوه بر این‌ها موضوع چک، پروژه های عمرانی نیمه تمام، هزینه‌های بالای دولت و کسری بودجه و ... موضوعاتی هستند که باعث تورم شده اند.
 
قاضی زاده هاشمی درباره برنامه های خود برای حوزه اقتصاد، گفت: یک برنامه ریزی جدی کرده‌ایم و در ۵۱ پروژه، تورم را طی چهار سال به زیر پنج درصد می‌رسانیم.
 
وی افزود: در کتاب اعتماد این برنامه‌ها را چاپ کرده ایم و باید بگویم که این روند در دنیا تجربه خوبی را کسب کرده است. کشور ترکیه که با تورم ۷۰ درصدی مواجه بود در مدت دو سال و نیم توانست تورم خود را به ۳ درصد برساند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه ما برنامه رویکردی است، اظهار داشت: برخی ساختارها به خصوص سیاست‌های بانک مرکزی باید اصلاح شود.
 
قاضی زاده هاشمی درباره حل مشکل مسکن،افزود برای مسکن برنامه جدی داریم، امروز حدود ۴.۵ میلیون کمبود مسکن داریم. در این حوزه با سه مشکل روبه‌رو هستیم. بی مسکنی، بد مسکنی و گرانی مسکن. در دولت سلام مسئله بی مسکنی را حل خواهیم کرد.
 
وی همچنین با تاکید بر ضرورت تولید، بیان کرد: در موضوع مهم، تولید باید بگویم اگر موضوع تولید را حل کنیم به توسعه اشتغال کمک کرده‌ایم.در این راستا یک برنامه ضربتی دو ساله و همچنین برنامه های میان‌مدت و طولانی‌ مدت را در نظر گرفته ایم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری معضل بیکاری را قابل حل دانست و گفت:برای کسانی که علاقه مند به کار هستند و نه علاقه مند به پشت میز نشینی ، شغل موقتی تهیه کرده‌ایم که آنها را ظرف دو سال به یک شغل با حقوق قابل قبول می رسانیم.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در موضوع کشاورزی برنامه تحولی بنیادین و برنامه حمایتی موقت داریم، افزود: ارزان نگهداشتن و در دسترس نگه داشتن غذا، همیشه برای سفره ایرانی حائز اهمیت است. در بخش کشاورزی با آسیب های متفاوتی از جمله مهارت، اراضی کوچک، کمبود آب، عملکرد سنتی و نقص زنجیره‌ای کشاورزی مواجه هستیم.
 
وی تاکید کرد: باید مدیریت بخش کشاورزی را به مدیران زنجیره‌ای بسپاریم و باید تمام فرآیند بخش کشاورزی به یک زنجیره تبدیل شود به طوری‌که حاکمیت و دولت اقدامات خود را به آن مدیر زنجیره‌ای بسپارند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تبیین برنامه های خود در حوزه کشاورزی پرداخت و گفت : کشور را به ۵۰ قسمت تقسیم کرده و به ۵۰ مدیره کشاورزی واگذار می‌کنیم و تامین غلات را به آنها می سپاریم.
 
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه دخالت دولت باید در بخش حمایت از کشاورزی باشد، اظهار داشت: در دولت سلام، مجموعه محصولات قیمت گذاری در بورس کالا اتفاق می‌افتد، دولت ورود دستوری در قیمت گذاری‌ها نمی‌کند. دولت برای حمایت از تولیدکننده با خرید تزریقی وارد میدان می شود و در مورد مصرف کنندگان با پرداخت یارانه از آنها حمایت می‌کند.
 
وی تاکید کرد: جایی که دولت باید در کشاورزی دخالت کنند، تعرفه است. تعرفه باید برای حمایت از تولید کننده باشد. همچنین درباره حل معضل کمبود آب کشاورزی، برنامه‌های جدی مثل طرح قنات ملی ایران، طرح «لوپ آبی» و طرح ایران سبز داریم. در این طراحی‌ها ایران در مسیر سبز شدن، پیش خواهد رفت.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود در حوزه صنعت پرداخت و گفت: زنجیره‌ای کردن روند فعالیت‌ها علاوه بر کشاورزی در موضوع صنعت هم مطرح است.
 
قاضی زاده هاشمی درباره تعاونی‌ها هم، گفت: مدل ما ایجاد موسسات سهامی کشاورزی است. این مدل، بر مبنای توسعه سهامداری در شرکت های سهامی کشاورزی در سطح کشور است که آنها خودشان مدیر زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی خواهند شد.
 
وی خاطر نشان کرد: البته اینجا به یک حلقه میانی نیاز است، دولت باید کنار آنها قرار بگیرد تا این کار به صورت حرفه ای جلو برود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره بیمه محصولات کشاورزی، اظهار داشت: امروزموضوع پرداخت خسارت مطرح است. بیمه یک صنعت و سرمایه گذاری است از این رو بیمه باید مقدمات عدم ضرر و زیان کشاورز را فراهم کند و این کار را با آموزش و مراقبت و پیش بینی های لازمه انجام دهد.
 
قاضی زاده هاشمی افزود: باید آموزش های لازم به کشاورزان داده شود و همچنین پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا محصولات در مناطقی کشت شوند که احتمال خسارت آنها کمتر باشد.
 
وی افزود: بر اساس نرخ سال ۹۸ به ازای هر ایرانی یک بسته غذایی ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی طراحی کرده ایم که با این مبلغ بتوانیم غذای کافی با کالری مناسب و کیفیت مناسب و تنوع خوب در اختیار مردم قرار بدهیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه از بذر تا سفره ایرانی برنامه ریزی کرده‌ایم، تصریح کرد: برای مدیریت محصولات در واردات و صادرات برنامه داریم. یکی از صنایع پیشران در ایران موضوع صنایع خلاق و جدید «استارت آپ ها» در حوزه صنایع غذایی است و ما این ظرفیت را با توجه به موقعیت بی نظیر کشور داریم.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بسته مفصلی تحت عنوان کشاورزی و غذا به گونه ای که هیچ ایرانی گرسنه نباشد، طراحی کرده ایم، گفت: تراز تجاری ما در حال حاضر در کشاورزی ۶ میلیارد دلار است، اما در طراحی ما در سال ۱۴۰۴ این عدد به ۲۴ میلیارد دلار خواهد رسید.
 
وی گفت: اگر به سمت مردمی کردن موضوعات برویم و کارها را به خود مردم بسپاریم نتیجه به مراتب بهتر از زمانی خواهد بود که کار بر عهده کارشناسانی از بدنه دولت باشد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره دیدگاه های کلان اقتصادی «دولت سلام»،گفت: باید به صنایع پیشران نگاه کنیم که بتواند زنجیره ای از مشاغل و صنایع را ایجاد کند، ارزش صادراتی داشته باشد و غیر از اینکه داخل کشور شغل و ثروت و درآمد ایجاد می کند برای کشور از طریق ارز آوری درآمد مکفی ایجاد کند تا برای کالاهایی که نمی توانیم خودمان تولید کنیم توانمند باشیم.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نگاه ما به حوزه تولید، غیر علمی و غیر حرفه ای شده است، اظهار داشت: برخی محصولات را نمی توان در کشور تولید کرد. مهم ترین کار این است که بازار محصولات خودمان را توسعه بدهیم و با ۶۰۰ میلیون نفر همسایه تبادلات اقتصادی قوی ایجاد کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید فقط نفت بفروشیم، تصریح کرد: ما باید کالا و خدمات و دانش فنی خود را بفروشیم. کشور ما امتیازات ویژه ای مثل معدن در اختیار دارد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: نباید یک قطره نفت خام یا یک تکه سنگ خام صادر کنیم. جوانان خوبی داریم که می توانند دانش فنی را تولید کنند، حتی اگر تولید هم نشد باید دانش فنی را وارد کنیم. نباید کارخانجات دست دوم داشته باشیم، باید خودمان تولید کننده ماشین آلات باشیم.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در موضوع واردات ماشین آلات تعرفه ها را کاهش نخواهیم داد، گفت: به جای کاهش تعرفه ها که ما را به وارد کننده ماشین آلات اروپایی و ژاپنی تبدیل کند، از شرکت های دانش بنیان کمک خواهیم گرفت تا جوانان ما بتوانند ماشین آلات تولید کنند و بعد از این مرحله، باید به تولید دانش فنی بپردازیم.
 
وی بهترین سازوکار برای آمایش صنعت کشور را مبتنی بر دو محور مزیت‌های جغرافیایی و عدم توسعه یافتگی دانست و اظهار داشت: مدلی که ما طراحی کرده ایم برای اداره کشور، مدل« شهرکشوری » است، یعنی هر منطقه اختیاراتی از دولت و وزیران را دارد و هر شهری به نوعی یک پایتخت است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به جای آنکه یک پایتخت داشته باشیم، پایتخت هایی را خواهیم داشت. پایتخت سیاسی تهران است، پایتخت صنایع دریایی جاسک، پایتخت پسته دامغان و پایتخت مذهبی و زیارت مشهد است. یعنی هر شهری به عنوان یک پایتخت یک ماموریت ملی و یک ماموریت اداره خود را بر عهده دارد.
 
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه کار یک دولت خوب، خوب گوش کردن است، تاکیدکرد: دولت باید خود را به عُرف عقلای متخصص حوزه‌های مربوطه بسپارد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم ترین چالش پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران چیست و برای آن چه برنامه‌ای دارید،؟گفت: محدودیت هایی که در تحریم ها، تجارت بین الملل، دشمنی های سیاسی و رقابت های امنیتی که روی اقتصاد ما اثر گذاشته را نمی توان کتمان کرد، اما زمانی باید به این مسائل فکر کنیم که مسائل ابتدایی داخلی را حل کرده باشیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کشور یک ناوگان اداری صد ساله با فرهنگ صد سال پیش داریم. قوانین تجارت ما متعلق به صد سال پیش است و مفاهیم جدید در آن معنایی ندارد. در نظام مدیریت کشور باید نوسازی ایجاد کنیم. هیئت دولت بعدی یک شرکت دانش بنیان است که بناست بر اساس علم جدید جهان، ناوگان سازوکار جهان را به روز کند.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه به روز سازی نباید برای امروز باشد، بلکه باید برای آینده باشد،اظهار داشت: دولت هوشمند، دولت آینده است که پدیده های مختلف را در آینده می بینند و برای آن برنامه ریزی می کند.
 
وی گفت: نباید منتظر رخداد ها باشیم تا وقتی ایجاد شدند کاسه «چه کنم- چه کنم» دستمان بگیریم. دولت هوشمند، دولت تازه نفس، دولت گام دومی و جوان، دولتِ سلام برای ایرانی جدید است. هدف این دولت ساخت ایران است.
 


برچسب ها: قاضی زاده


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه