می‌فهمند یا مجبورند نفهمند؟!
کد خبر: ١٦٢٩١٣ تاریخ انتشار: ١٨ بهمن ١٣٩٩ - ١٠:١٩
صفحه نخست » تیتر یک
می‌فهمند یا مجبورند نفهمند؟!

یک بار دیگر پای چند چهره سرشناس عرصه بازیگری و ورزش که اصطلاحاً سلبریتی نامیده می‌شوند به حیطه‌ای که کمترین تخصص و شایستگی برای اظهار نظر را ندارند تهی بودن افکار و سطح سواد آنها را برملا کرد.

 چند سالی هست که عادت کرده‌ایم پس از هر حادثه طبیعی مثل سیل یا زلزله یا مواردی همچون مجازات یک قاتل تروریست یا سقوط هواپیما و... موجی از اظهارنظرهای عجیب از سوی برخی سلبریتی‌ها و اظهار فضل آنها در حیطه‌هایی که کوچکترین شایستگی یا تخصصی در آن ندارند به راه بیفتد.
یکی سیل در کشور را نتیجه مرگ بر آمریکا گفتن می‌داند! بی‌آنکه توضیح دهد پس سیل و زلزله و آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشورهای دیگر که مرگ بر آمریکا نمی‌گویند یا در خود آمریکا به چه علت است.
یکی با پررویی فلان قاتل عضو گروه تروریستی را وقتی دستگیر و مجازات می‌شود، فعال مدنی و فرزند ملت جا می‌زند و به جای آنکه از یتیم شدن فرزندان آن مرزداری که به دست این قاتل به شهادت رسیده است عزادار باشد تصویر صفحه مجازی خود را برای قصاص قاتل سیاه می‌کند.
آن یکی که بارها کم‌سوادی خود را ناخواسته جار زده است، یک روز به اعتبار حرف یک خواننده لس‌آنجلس نشین بدون کوچکترین آگاهی از علم پزشکی مشغول تبلیغ یک آمپول پر عارضه و خطرناک می‌شود. همین فرد یک روز دیگر اقدام به بازنشر یک حساب توئیتری جعلی با تصویر یک روحانی درباره فتوای دروغ به نکاح درآوردن زنان ایرانی برای نیروهای حشدالشعبی و فریاد واغیرتا، می‌کند، چند روز بعد خبر می‌رسد یک روحانی ساده‌زیست و فعال همدانی به دست قاتلی که تحت تاثیر چنین دروغ‌هایی قرار گرفته بود به قتل می‌رسد.
در روزهای اخیر نیز پس از فوت تاسف‌برانگیز دو فوتبالیست سابق کشورمان بر اثر ابتلا به کرونا، دوباره فضای مجازی شاهد اظهار فضل سلبریتی‌هایی است که به بهانه فوت این دو ورزشکار آنچنان مطالبه خرید واکسن را سر می‌دهند که گویا تمام مردم دنیا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و تنها کشور ما از قافله عقب مانده است.
کتایون ریاحی بی‌شرمانه مرحوم علی انصاریان را «شهید واکسن» می‌نامد، آن یکی از گرفتار شدن در این کشور می‌نالد، آن بازیگر درجه چندم لایو پر احساسی برپا می‌کند و با اشک و ناله از اینکه چرا واکسن وارد نمی‌شود زار می‌زند.
آن یکی کارشناس فوتبال که به عنوان تحلیلگر یک مسابقه در مقابل آنتن زنده تلویزیون قرار گرفته است به جای پرداختن به حوزه تخصصی خود با اظهار تاسف از فوت دو فوتبالیست کشورمان می‌گوید «آقای مهاجرانی که به کرونا مبتلا شده بود خوب شده و ظاهرا واکسن زده»، یعنی کسی که نمی‌داند واکسن برای پیشگیری است و نه درمان در برنامه زنده تلویزیونی به خود اجازه می‌دهد چنین اظهار نظر عجیبی را بیان کند.
در این زمینه و طی مدت اخیر نمونه‌های دیگری از خودنمایی‌ها و ژست‌های دلسوزانه برای مردم از طرف سلبریتی‌هایی که خود را همه چیزدان می‌دانند اماکمترین قرابتی به مشکلات مردم ندارند و البته صدقه سر همین مردم و رسانه‌ها چهره شده و روز به روز صفرهای حساب‌های خود را افزایش می‌دهند‌، وجود دارد که به همین مقدار اکتفا
می‌کنیم.
هرچند این اظهارنظرها کم مایه‌تر ازآن است که نیاز به پاسخ داشته باشد اما باید از این مدعیان پرسید آیا نمی‌دانند که تا کنون یک درصد مردم دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که بخش عمده آنها نیز هنوز به دوز دوم نرسیده است؟ آیا نمی‌بینند در همان آمریکا که قبله آمال بسیاری از هم‌قماشان آنها است با وجود شروع تزریق واکسن، کرونا روزانه سه تا چهار هزار نفر قربانی می‌گیرد؟ نمی‌بینند در آلمان و انگلیس و... تلفات روزانه از هزار نفر فراتر رفته است؟ آیا نمی‌دانند حتی اگر واکسن کرونا وارد شود که روز پنجشنبه اولین محموله آن وارد کشورمان شد، همچون همه جای دنیا اولویت با کادر درمان، گروه‌های پر خطر و افراد مسن است نه مثلا جوان 30 ساله و 40 ساله؟
این افراد در زمان موفقیت‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی و... کجا هستند؟ چرا به افتخارآفرینی دانشمندان کشورمان در عرصه‌های مختلف از جمله همین ساخت واکسن کرونا آن هم در شرایط تحریم اشاره نمی‌کنند؟ واکسن‌هایی که یکی از آنها با موفقیت در حال طی کردن آزمایش‌های بالینی است و بقیه نیز در راهند.
به نظر این افراد علاوه‌بر اینکه نمی‌فهمند، قرار نیست از این نادانی هم بیرون بیایند و شاید هم مجبور باشند به این نفهمیدن ادامه دهند چرا که وقتی با موج‌سازی کاذب و انحرافی تبدیل به ابزار فشار دشمن علیه مردم و مسئولان کشور برای سیاه‌نمایی می‌شوند پس شاید باید همچنان خوش‌رقصی کنند و سر بزنگاه‌ها وارد گود تحریف و جوسازی‌های غیر واقعی شوند.
به نظر می‌آمد این افراد از هجوم بی‌سابقه به ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و همین دولت مستقر و نتیجه فریب دادن مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی این روزهای آنها دیگر روی اظهار نظر در حوزه‌ای غیر تخصصی را نداشته باشند اما گویا وظیفه این افراد جای دیگر تعریف می‌شود.
واکنش کاربران فضای مجازی
اما واکنش کاربران فضای مجازی نیز به این اظهار فضل اخیر سلبریتی‌ها جالب توجه است.
*علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به توئیت مهناز افشار نوشت:« از حدود ۸ میلیارد جمعیت جهان تقریباً یک درصد واکسن کرونا تزریق کردند. اکثر آنها هم تک دوز دریافت کردند که عملاً ایمنی ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند از مرگ کسی جلوگیری کند! سؤال اینکه چرا هیچکدام از لیدرهای مظلوم «واکسن بخرید» که در اروپا و آمریکا گیر افتادند تا امروز واکسن نزدند؟!»
*کاربر دیگری نوشت: «همچین میگه واکسن رو سیاسی کردید انگار بنده و شما که در کشور بی‌مشکل(!)هستیم واکسن زدیم.در بهترین حالت ۸-۷ ماه دیگه نوبت به ما میرسه.اگه واقعاً دلسوز مردم بودی میگفتی پروتکل بهداشتی رو رعایت کنن،که کرونا جوون و پیر و ورزشکار و غیره نمیشناسه،نه اینکه با دروغ و فریب بری روی روانشون.»
*قریشی: «کسانی از سیاسی کردن واکسن می‌نالن که نفس کشیدنشون هم سیاسیه! منهم مثل ۸۵ میلیون ایرانی سوگوار پر کشیدن علی انصاریانم. بی‌وجدانی که از مرگ علی انصاریان هم کاسبی میکنی: من دیابتی ۴۲ ساله در بریتانیا ۳ تا ۶ ماه دیگه نوبت واکسن زدنم میشه. نه تحریم هست نه جمهوری اسلامی!»
*فرشاد:«اینهایی که از فوت علی انصاریان رذیلانه درحال ماهیگیری سیاسی‌اند، همونهایی‌اند که تا دیروز هشتگ می‌زدند برای تحریم کل ورزش ایران، همونها که از شادی ملت برای فینالیست شدن پرسپولیس آتش گرفته بودند.»
*جواد نیکی ملکی: «یکی از مشکلات سلبریتی‌ها ورود به حوزه‌های تخصصی بدون داشتن سواد حداقلی مدرسه و رسانه است بنده‌خدا فکر می‌کند که بعد از ابتلا به کرونا می‌شود واکسن را زد و‌ خوب شد. »
*علی سیستانی: «محمد نصرتی: یکی از پیشکسوت‌های فوتبال کرونا گرفته واکسن زده خوب شده!! اینها فرق واکسن رو با داروی درمان یک بیماری نمیدونن بعد چطور ملت بهشون اعتماد میکنن! واقعا نگران‌کننده است!»
*علی قلهکی:«محمد نصرتی در تلویزیون گفت«اگر امکانات آماده می‌شد الان این دو عزیز پیش ما بودند، یکی از پیشکسوتان فوتبال که کرونا گرفت واکسن زد و نجات پیدا کرد!» فارغ از روایت غیردقیق نصرتی، صداوسیما شرط کند اگر سلبریتی‌ها می‌خواهند بحث علمی درخصوص کرونا‌ کنند، مقابلشان کارشناسان‌ حاضر شوند!»
 *محمداکبرزاده:«محمد نصرتی گفته حشمت مهاجرانی بعد از اینکه کرونا گرفت واکسن زد و خوب شد! متاسفانه باید گفت فهم و سواد خیلی از سلبریتی‌ها در همین حد است! فرق واکسن با دارو را هم نمی‌دانند! خب بی‌سوادها اگر مرهم زخم مردم نیستید لااقل سوهان روحشان نباشید!»
*رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی: «چرا برخی از چهره‌های مشهور به اصطلاح هنری، در حال قطب‌بندی جامعه پیرامون واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی هستند؟آیا با وارد کردن واکسن کرونا، مردم به سرعت واکسینه می‌شوند و این ویروس از بین می‌رود؟ ‌در پاسخ به این شیفتگان دیده شدن باید گفت، در طی دو ماهی که واکسیناسیون در برخی از کشورهای دنیا آغاز شده، آمریکا که خود تولید‌کننده واکسن است، همچنان روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر تلفات دارد. در انگلیس نیز که همزمان واکسیناسیون شروع شده، هر روز بیش از ۱۰۰۰ نفر فوت می‌شوند. از طرف دیگر واکسینه شدن کل مردم یک کشور مستلزم بازه زمانی شش تا یکساله است. به طور مثال افراد متقاضی واکسن در دو کشور آمریکا و انگلیس می‌بایست حداقل سه ماه در نوبت باشند.
با این تفاسیر و صرف نظر از شیفتگی دیده شدن و کم اطلاعی برخی از چهره‌های مشهور به اصطلاح هنری، باید تلاش برای قطب‌بندی جامعه پیرامون واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را در موضوعات دیگری جست‌وجو کرد...».
لزوم دقت صداوسیما
 در پایان باید از مسئولان صداو سیما نیز خواست از فضا دادن به چنین افرادی که کمترین شایستگی حضور در رسانه ملی را ندارند خودداری کنند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه