نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
کالاهایی ارز دولتی گرفتند که شرم دارم بگویم
کد خبر: ١٥٨٥١٦ تاریخ انتشار: ١٠ تير ١٣٩٧ - ١٢:١٠
صفحه نخست » Selected News
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:
کالاهایی ارز دولتی گرفتند که شرم دارم بگویم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ یکی از اشتباهات فاحش بانک مرکزی و دولت که جای تأسف دارد و از جمله کارهای عجیب و غریبی در این ماه‌ها انجام شده است خروج صرافی‌ها از گردونه مبادلات ارزی کشور بود.

به گزارش صابرنیوز، محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص اینکه چرا صرافی‌ها در بازار ثانویه نقشی ندارند، اظهارداشت: اعتقادمان بر این است یکی از اشتباهات فاحش بانک مرکزی و دولت که جای تأسف دارد و کارهای عجیب و غریبی است که در این ماه‌ها انجام شده است خروج صرافی‌ها از گردونه ارزی کشور بود.
 
وی افزود: یعنی در شرایطی که با تحریم‌های بیشتری روبرو می‌شویم و یک دوره تحریم را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشتیم و تجربه صرافی‌ها را داشتیم، حذف آنها خطای راهبردی بود.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صرافی‌ها مراودات را در تحریم نگه داشتند و برای اقتصاد یک ظرفیت محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در کمیته مربوطه باید تصمیم‌گیری شود و صرافی‌ها به چرخه بازگردند و بانک‌ها نیز کمک کنند و حتماً این موضوع دغدغه ما است.
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که گفته شده دلیل عدم نظارت دقیق و شفاف روی ورودی و خروجی ارز صرافی و دامن زدن آنها به نوسان قیمتی از چرخه حذف شدند، گفت: صرافی‌های مجاز شناسایی و سامانه برای آنها تعریف شود تا در شفافیت کامل فعالیت کنند. البته با ایجاد بازار ثانویه ضرورت آنها و کارکردشان تغییر می‌کند.
 
* دولت با تاخیر به اقتصاد مقاومتی برگشته اما از بازگشت آن استقبال می‌کنیم
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت رانت چند هزار میلیارد تومانی توزیع شد، بیان داشت: این بحث جدایی است اول باید بازار ساماندهی شود و بعد به پرونده‌های تخلف مربوط به تخصیص ارز بپردازیم.کالاهای غیر ضروری که متأسفانه در همین ماه‌های اخیر ارز گرفتند و شرممان می‌شود بگوئیم به آنها ارز دولتی دادیم.
 
وی افزود: در شورای هماهنگی میان قوا تصمیم گرفته شد ۱۳۳۹ قلم کالا از گردونه واردات حذف شود که البته نیاز به بازنگری دارد. زیرا یک سری کالاها در داخل تولید می‌شود. ای کاش سال گذشته، دولت این کار را انجام می‌داد. دولت با تأخیر به اقتصاد مقاومتی بازگشته اما استقبال می‌کنیم.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص دستور کار کمیته ضد تحریم مجلس عنوان کرد: تمامی محورهایی که در ارتباط با تحریم‌ها در آینده پیش‌بینی می‌شود در موضوعات بانکی، بیمه، ارز و مراودات تجاری بررسی و راهکار می‌دهند تا در صورت تائید در مجلس با دولت به نتیجه برسیم.
 
*اولین درخواست از رئیس جمهور تغییر در تیم اقتصادی کابینه است
 
پور ابراهیمی با تأکید بر اینکه اولین درخواست ما از رئیس جمهور تغییر در تیم اقتصادی کابینه است، بیان داشت: از نظر ما برخی افراد انگیزه، توان لازم، روحیه جهادی مواجهه با شرایط و جنگ اقتصادی را ندارند و بخشی از مشکلات کنونی ناشی از ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت است.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تهیه نامه با همکاری و امضای رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به همراه ۱۸۵ تا ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و به مدیران مؤثر، هماهنگ، جوان با روحیه جهادی نیاز داریم.
 
وی افزود: واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرده که تغییراتی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد. امیدواریم در این رابطه تأخیری وجود نداشته باشد. منظور از تیم اقتصادی وزیر کار، نفت، صنعت، اقتصاد و بانک مرکزی هستند. البته پیشانی تصمیمات کنونی با بانک مرکزی است.
 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: