2016 December 9 - جمعه 19 آذر 1395

چرايي دشمني استعمار پير با علامه مصباح/3
کد خبر: ٨٥٧٧٩ تاریخ انتشار: ٢١ فروردين ١٣٩٥ - ١١:٠٩
گفتمان مصباح » مطلب ویژه
چرايي دشمني استعمار پير با علامه مصباح/3

بارزه با انديشه‌هاي التقاطي در اوج فعاليت‌هاي سياسي»، كه فرصت ظهور و ...

گروه گفنمان علامه مصباح صابرنیوز: هادي قطبي؛ شايد كم‌تر كسي را بتوان يافت كه مخالفانش طيف وسيعي از افراد و گروه‌هاي ديني و ضد ديني در قالب‌هاي مختلف رسانه‌اي را در بر داشته باشند. از داخل و خارج، انگليسي و وهابي، ساواك ديروز و بي.بي.سي و سازمان سياي امروز، فتنه‌گران سبز و حاميانشان، شيعيان انگليسي تا جنبش‌هاي ضد شيعي جيش العدل(1)و...، اصلاح‌طلبان و افساد طلبان، ضدانقلاب و گاه دوستدار انقلاب، شاگرد يا دوست امروز و ديروز، حوزوي و دانشگاهي، ايراني و خارجي، روزنامه‌اي و ماهواره‌اي، فردي و جمعي، با شيوه‌هاي مختلف مقاله، سخنراني، مصاحبه، كاريكاتور، شوخي و جدي، از دوست و غير دوست، همه و همه در مقابل يك چهره! علامه مصباح يزدي.
و اما در مقابل، حضرت استاد در واكنش به يكي از شبهات مربوط به سابقه مبارزاتي فرمود: «من بايد بيايم در بوق بكنم كه آقا ما چه مبارزاتي كرده‌ايم!... مسائل بسياري بوده كه من تا حالا ضرورتي نديده ام منتشر كنم و الان هم ضرورتي نمي‌بينم كه براي خوش‌آمد كساني تبليغ از خود كنم و تازه مگر بنده از خودم تعريفي كرده‌ام و مردم را به خودم دعوت كرده‌ام كه كساني مرا تكذيب مي‌كند؟! آقا! بنده، نه رأي مي‌خواهم تا رياستي يا وزارتي كنم و نه از كسي مي‌خواهم پشت سر من نماز بخواند».(2)
 
 

دليل سوم مخالفت استعمار با استاد: پاسداري از سنگرهاي ايدئولوژيك
پيش از اين دو عامل «حمايت متقابل مقام معظم رهبري و علامه مصباح» و «جامعيت در سياست، فقه، فلسفه و عرفان» را به عنوان دلايل اصلي مصباح ستيزي از سوي استعمار پير ذكر كرديم و اينك دليل سوم اين هجمه‌ها را كه «پاسداري از سنگرهاي ايدئولوژيك شيعه» در تبيين عقايد ناب اسلامي است، بررسي مي‌كنيم.

اسلام از همان روزهاي آغازين با منطق و عقل و ارج‌نهادن به مباحث عقلي و فلسفي توانست انديشمندان و سران كشورها را متقاعد سازد و مرزهاي جغرافيايي را در نوردد و با رد افكار غير ديني و ملحدانه به مبارزه منطقي و اصولي بپردازد و با طرح سوالات فلسفي و عقلي راه را بر معاندان ببندد. مناظرات امامان شيعه به ويژ امام صادق(ع) و امام رضا(ع) بيش‌ترين سهم را در تبليغ و ترويج انديشه شيعي داشتند.

عالمان ديني در عصر غيبت نيز با پيروي و ادامه راه امامان همام، با ابزار وحي و چراغ عقل، راه را بر معاندان و معارضان بستند و رشد انديشه‌هاي غير ديني را مانع شدند و اگر مقطع زماني يا منطقه جغرافيايي انديشه‌هاي غير صحيح فرصت بروز و ظهور داشته‌اند، عمدتا به دليل فقدان يا محصور بودن عالمان بصير و مسلط ديني بوده است.

علامه مصباح يزدي، ضمن تسلط بر منبع وحياني قرآن شريف و احاديث نوراني اهل بيت(ع)، ضمن ورود به عرصه فلسفه و تحكيم مباني اعتقادي دين، بهترين راه مبارزه با انحرافات فرهنگي و فكري را در تدوين و تبيين عقايد شيعي دانست و با درك صحيح نياز زمان، خلأهاي موجود را به قدر وسع و امكانات پر كرد. آشنايي با علوم روز از قبيل فيزيك، شيمي، زيست و زبان فرانسوي و انگليسي نيز مزيد بر توفيقات اين استاد نمونه شد.(3)

نيرو سازي و فعاليت‌هاي تشكيلاتي

هر چند عالمان گذشته هم سهم به‌سزايي در شكل‌گيري انديشه ناب شيعه و مبارزه فرهنگي و فكري و عقيدتي با دشمنان داشته‌اند، اما به دليل قرار گرفتن در شرايط خاص تقيه‌اي فرصت نيرو سازي و انجام كار تشكيلاتي نيافتند؛ توفيقي كه علامه مصباح از آن برخوردار بود و توانست با نيرو سازي، جبهه فكري و فرهنگي اسلام را در عصر غيبت تا حدودي تقويت كند؛ كاري كه اهميت آن را تنها عالمان بصير و زمان شناسي همچون حضرت امام راحل و علامه طباطبايي(ره) و مقام معظم رهبري درك و حمايت كردند.

به موازات تجهيز و تبيين مسائل عقيدتي و فلسفي، و نيرو سازي براي آينده، «درك خلأهاي اساسي در عرصه ديني» و «كار بر اساس نياز زمان»، از جمله ويژگي‌هايي بوده كه همواره مورد نظر حضرت استاد بوده و هست. فعاليت‌هاي علمي و سخنراني‌ها و تدريس دروس به فراخور نياز و زمان، و به تعبير مقام ولايت«رنگ كاربردي و رنگ نياز روز» از ويژگي‌هاي عمده شخصيت آيت ا... مصباح است؛ به ويژه در حوزه تفسير و معارف قرآني كه تلاش‌هاي اين استاد فرزانه هنوز هم در قالب درس‌هاي اخلاق ادامه دارد.

محصول تلاش‌هاي استاد در قالب كتاب‌هاي معارف قرآن(در هشت موضوع: خدا‌شناسي در قرآن، انسان‌شناسي در قرآن، جهان شناسي قرآن، كيهان‌شناسي در قرآن، راه و راهنما‌شناسي، اخلاق در قرآن، جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن و حقوق و سياست در قرآن) كه به نوعي تفسير موضوعي قرآن محسوب مي‌شود، تجلي يافته است.

طرح مباحث سياسي اسلام قبل از سال 42

طرح مباحث سياسي اسلام توسط استاد و ورود ايشان به عرصه سياست از سال‌هاي قبل از 1342 همچنين فعاليت‌هاي سياسي ضد شاه در مقاطع مختلف قبل از پيروزي انقلاب، ايشان را در كانون توجه دشمنان اسلام به ويژه دستگاه جاسوسي ساواك قرار داد كه حداقلِ فعاليت‌هاي استاد دربيش از 40 سند مبارزاتي در مركز اسناد انقلاب اسلامي ثبت است.(4) اسنادي دال بر: ارتباط‌گيري با انقلابيون و مخالفان رژيم، چاپ و انتشار بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاي امام، انتشار نشريات بعثت و انتقام در منزل شخصي، و تشكيل هسته اوليه جامعه مدرسين و امضاي نامه‌هاي اعتراض‌آميز عليه رژيم شاه، به مرور زمان، استاد فلسفه و تفسير حوزه را به فعال سياسي تبديل كرد. تلفيق مباحث سياسي و اعتقادي، كه با عنوان «حكومت اسلامي» شناخته مي‌شود، براي اولين بار در دوران رژيم گذشته توسط حلقه فكري استاد و ديگر ياران پايه‌ريزي شد. «گروه ولايت»، در سال‌هاي 41 و 42 با هدف جايگزيني حكومت اسلامي به جاي رژيم شاهي و با محوريت شهيد بهشتي و دبيري استاد مصباح تشكيل شد.(5) مبارزه ايدئولوژيكي ايشان با حكومت پهلوي در كنار شهيدان مطهري، بهشتي و باهنر نيز مقطع ديگري از زندگي سياسي و فكري استاد را در بر مي‌گرفت.(6)

ميزباني از برخي جلسات سري سياسي و فكري‌ـفرهنگي در خانه شخصي ايشان(7) و سخنراني در برخي مجامع با موضوع حكومت اسلامي(8) همچنين ارتباط با هيات‌هاي موتلفه اسلامي كه زير نظر شهيد مطهري و شهيد بهشتي در قالب چهار گروه، و با هدايت فكري آيت ا... خامنه اي، شهيد باهنر، استاد مصباح و رفسنجاني فعاليت مي‌كردند، در كارنامه فعاليت‌هاي عقيدتي و سياسي علامه مصباح ثبت است.(9)

«مبارزه با انديشه‌هاي التقاطي در اوج فعاليت‌هاي سياسي»، كه فرصت ظهور و بروز آن در اقلي از نخبگان حوزه وجود داشت، توفيقي بود كه نصيب اين استاد حوزه و دانشگاه شد. به عنوان مثال، آيت ا... مصباح و شهيد مطهري از جمله كساني بودند كه در حين مبارزه با شاه، به مبارزه با مسائل التقاطي ورود مي‌كردند؛ از جمله مبارزه با مجاهدين خلق، ماركسيسم‌ها و اقتصاد سوسياليستي و...(10) كه يك نمونه از اين گفت‌وگوها و مناظرات با انديشه‌هاي التقاطي(حزب توده و فدائيان خلق)، با موضوع «ماترياليسم ديالكتيك» و با عنوان «گفتمان روشنگر» منتشر شده است.

مباحث فكري – سياسي حضرت استاد، عمدتا در كتاب‌هاي «نظريه سياسي اسلام»، «نظريه حقوقي اسلام»، «انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن»، «جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن» و«حقوق و سياست در قرآن» و «حكيمانه‌ترين حكومت» عرضه شده است كه مي‌تواند بهترين منبع براي آشنايي با معارف ناب اسلامي باشد.

جامعيت استاد

حضرت علامه مصباح با ويژگي‌هاي ممتازي كه هر يك به تنهايي انسان را از ديگران متمايز مي‌سازد و بهانه خوبي براي مبارزه از سوي دشمني چون انگليس به دست مي‌دهد، همچنان قد برافراشته و همچون گذشته و عمارگونه به تبيين و روشنگري ادامه مي‌دهند؛ ويژگي‌هاي علمي چون تسلط بر علوم انساني و پايه همچون فلسفه اسلامي، كلام و عقايد، زبان قرآن و وحي، تفسير و اخلاق و عرفان، نيز ورود به عرصه سياست و تبيين انديشه‌هاي سياسي اسلام، آشنايي با علوم روز، نيرو سازي و ورود در كارهاي تشكيلاتي و تشكيل اولين مجموعه تشكيلاتي فكري پس از انقلاب، رايزني‌هاي فكري و فرهنگي با انديشمندان غرب و شرق و حضور در كنفرانس‌هاي متعدد دانشگاه‌هاي معتبر علمي جهان، تبادل دانشجو با دانشگاه‌هاي جهان؛ كه اين همه با سرمايه «اخلاص و كار براي رضاي خدا» و حول محور «وظيفه و تكليف»(كه در وهله نخست موجب تقويت اسلام و در مرحله بعد مورد نياز جامعه بوده باشد، و در نهايت مقدور باشد) صورت پذيرفته است؛ الگويي راستين براي مجموعه‌هاي تشكيلاتي، انقلابي، فعالان فرهنگي و مبارزان عرصه جنگ نرم؛ و معياري براي «دشمن‌شناسي» و خطي ميان حق و باطل.

آري! كساني كه به فرموده رهبري معظم انقلاب «عقبه تئوريك نظام» باشند، دشمن زود مي‌فهمد و تشخيص مي‌دهد و دوستان و خواص نيز آن را درك مي‌كنند و به ديگران اعلام مي‌دارند. آيت ا... جوادي آملي در سمينار شيخ فضل ا... نوري، درباره علامه مصباح عبارت «روحي له الفداء» را به كار بردند(11) و مرحوم آيت ا... مشكيني(ره) حضرت استاد را با تعبير دلنشين«شمشير برنده اسلام در برابر كفر» ياد كردند.(12) الگوي مبلّغ موفق قرآني، جناب حجت الاسلام قرائتي نيز در همان سال‌هاي آغازين انقلاب(1361) پس از ديدار با جناب استاد، گفتند: «آقاي مصباح دست كمي از شهيد مطهري ندارد؛ اگر چه مشهور نشده و كسي او را نمي‌شناسد».(13)
ادامه دارد

پي‌نوشت‌ها
1. در پي به گروگان گرفته شدن 5 مرزبان ايراني توسط "جيش العدل" در نوزدهم بهمن 1392، اين سازمان دليل اين عمل را توهين مصباح يزدي عنوان كرد.
2. رجا نيوز، شناسه خبر: 119762
3. همان
4. ر. ك: گفتمان مصباح، منتشر شده توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي.
5. انديشه ماندگار، صص65–66
6. روزنامه اطلاعات، 25مرداد78
7. خاطرات آيت ا... خرم آبادي، ج1، صص 320 الي 323
8. زندگي‌نامه آيت ا... مصباح يزدي، ص 199
9. همان، صص 271و272
10. همان، صص 223 و 224
11. انديشه ماندگار، ص6
12.تحصن چرا و چگونه؟،ص 144
13.حقیقت شرق،ص 60




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه