جناح مخالف در کره جنوبی: حرف‌های رئیس‌جمهور درباره ایران حقیقت ندارد
کد خبر: ١٦٤٥٩٤ تاریخ انتشار: ٢٩ دي ١٤٠١ - ١٠:٥٢
صفحه نخست » آخرین اخبار
جناح مخالف در کره جنوبی: حرف‌های رئیس‌جمهور درباره ایران حقیقت ندارد

در ادامه واکنش‌ها به حرف‌های نسنجیده و پرحاشیه رئیس جمهوری کره جنوبی مبنی بر«تهدید بودن ایران برای امارات»، لی جائه میونگ رهبر جناح مخالف دولت سئول نیز حرف‌های یون سوک یول را به باد انتقاد گرفت و آن را جانبدارانه، بدور از واقعیت و ساده لوحانه دانست.

 
 یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی اخیرا و در سفر جاری خود به امارات و دیدار با نظامیان کره جنوبی که در این کشور عربی مستقر هستند، درحالی که لباس نظامی به تن داشت، حرف هایی مداخله جویانه و بی اساس درباره روابط دو کشور همسایه «ایران و امارات متحده عربی» به زبان راند و به دنبال آن، جمهوری اسلامی ایران ضمن غیردیپلماتیک خواندن این اظهارات عجیب، از دولت سئول توضیح خواست.
 
به گزارش رجانیوز؛ براساس گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، «لی جائه میونگ» رهبر حزب دمکراتیک به عنوان اصلی ترین حزب مخالف در این کشور، حرفهای یون سوک یول را به «فاجعه دیپلماتیک» تشبیه کرد و گفت «حقیقتا باعث تاسف است که او(رئیس جمهوری کره جنوبی) نمی تواند ابتدایی ترین موضوع ها را تشخیص دهد».
 
این رهبر جناح مخالف کره جنوبی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری این کشور باید درک بهتری از ابتدایی‌ترین اصول دیپلماسی و امنیت داشته باشد، گفت: از طریق یک دیپلماسی ساده لوحانه و جانبدارانه براساس این عقیده که «دشمن یک دوست، دشمن من است»، نمی توان از مردم و منافع ملی محافظت کرد.
 
این شخصیت سیاسی کره جنوبی همچنین اظهار داشت که «این حرف‌های بسیار غلط و عاری از حقیقت»، امارات متحده عربی را نیز در شرایط سخت قرار داد و باعث تحریک ایران شد.
 
وی همچنین ابراز نگرانی کرد که حرف‌های نسنجیده رئیس جمهوری کره جنوبی «ممکن است دردسرهایی برای شهروندان کره‌ای در ایران و نیز برای کشتی عبوری کره جنوبی از تنگه هرمز ایجاد کند».
 
«پارک هونگ کئون» یکی دیگر از شخصیت های حزب دمکراتیک کره جنوبی با اشاره به برخی دیگر گاف‌های دیپلماتیک رئیس جمهوری این کشور، از او خواست که عذرخواهی کند.
 
پارک هونگ کئون(سمت راست) یکی از شخصیت های برجسته حزب دمکراتیک کره جنوبی
 
رئیس جمهوری کره جنوبی در سفر مهر ماه امسال به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در حاشیه این نشست و بعد از یک گفت و گوی کوتاه با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش بدون اینکه بداند میکروفنش روشن است، ناسزا می‌گفت. این موضوع حواشی و انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.
 
همچنین یکسری گاف و مناقشات در نخستین سفرهای خارجی رئیس جمهوری کره جنوبی از جمله به انگلیس و کانادا مطرح شد و باعث شد تا میزان محبوبیت او پایین بیاید و انتقادهایی از سوی برخی از قانونگذاران حتی در میان حزب وی مطرح شود.
 
پارک هونگ کئون گفت: حرف های عاری ازحقیقت رئیس جمهور یون سوک یول باعث رنجش و عصبانیت خاورمیانه (احتمالا اشاره به ایران) شده و یک مورد دیگر شکست و تحقیر دیپلماتیک برای کره جنوبی است. رئیس جمهوری باید به خاطر این افتضاح دیپلماتیک، متعواضعانه از مردم عذرخواهی کند و فکری به حال این دیپلماسی بی کفایت و نالایق کند کند.
 
حرف‌های نسنجیده رئیس جمهوری کره جنوبی در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی نه تنها اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را بدنبال داشت و وزارت خارجه کره را هم به مخمصه انداخت، بلکه صدای احزاب داخلی این کشور را نیز درآورده است؛ حرف‌هایی که احزاب داخلی آن را بدرستی «فاجعه دیپلماتیک» دانسته اند.
 
یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی درحال سخنرانی برای سربازان کشورش مستقر در امارات متحده عربی
 
وزارت امور خارجه کره جنوبی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و به حداقل رساندن تبعات دیپلماتیک حرف‌های دردسر ساز یون سوک یول درباره ایران، انجام اقداماتی را در دستور کار قرار داده و روز گذشته هم بیانیه ای کتبی در این خصوص در اختیار رسانه ها قرار داد.
 
وزارت امور خارجه کره جنوبی دیروز در بیانیه‌ای کتبی که در اختیار رسانه ها قرار داد، حرفهای یون سوک یول را بی ربط به روابط این کشور با ایران دانست و خواستار عدم برداشت نادرست از حرف‌های رئیس جمهوری این کشور شد و ادعا کرد که یون سوک یول این حرف‌ها را صرفا برای تهییج و تشویق سربازان کره جنوبی مطرح کرده است!
 
رسانه کره ای کوریا تایمز نیز روز گذشته در گزارشی درخصوص گاف دیپلماتیک رئیس جمهوری این کشور درباره ایران، به بدهی هفت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران اشاره کرده و نوشته است: سئول و تهران بر سر هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی که مربوط به پول صادرات نفت ایران به کره است، اختلاف دارند. گذشته از مسئله پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی، روابط دو جانبه دو کشور، روابطی عادی و به دور از تنش بوده است.
 
منبع: ایرنا




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه