با این وجود الگو گیری این مجموعههای نمایشی از سریالهای درام ترکیهای Ùˆ روایت داستان Øول Ù…Øور عشقهای چندگانه Ùˆ مثلثی با تم خیانت Ú©Ù‡ اساساً مغایر با آداب Ùˆ Ùرهنگ اسلامی Ùˆ عرÙÛŒ جامعهی ماست، برای مخاطب به یک تغییر ذائقهی نادرست Ùˆ تردید در هویت Ùرهنگی Ùˆ رواج سبک زندگی غربی Ùˆ ØªÙ‚Ø¨ÛŒØ Ø§Ø±Ø²Ø´Ù‡Ø§ÛŒ دینی Ùˆ انقلابی منجر میشود.
*داستان «Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» Ùˆ بازهم رواج اشراÙیگری
سریال «Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» یکی از تازهترین آثار نمایش خانگی است Ú©Ù‡ به قسمتهای پایانی خود نزدیک شده است. اثری Ú©Ù‡ با همراهی برادران کیایی Ùˆ اینبار با کارگردانی مهران اØمدی ساخته شده Ùˆ نه تنها در اسم شبیه تولید قبلی ایشان (همگناه) Ú©Ù‡ در جنس قصه Ùˆ مضمون، انتخاب بازیگر Ùˆ Øتی روایت هم بسیار شبیه به آن است. در این سریال نیز همچون همگناه شاهد روابط متزلزل درونی یک خانواده بزرگ هستیم. با این تÙاوت Ú©Ù‡ سریال «Ù‡Ù…گناه» ریتم تندتری داشت Ùˆ نوع روایت قصه مخاطب را بیشتر جذب میکرد Ùˆ «Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» کند Ùˆ خالی از جذابیتهای روایی است.
«Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» داستان علاقه همزمان دو دوست به یک دختر Ùˆ کنار کشیدن یکی از آنها به Ù†Ùع دیگری است. در واقع یک خط داستان کلیشه در Ùیلم Ùˆ سینمای ایران دوباره تکرار شده است. ماجرایی Ú©Ù‡ معمولا پایان خوشی ندارد. این سریال باوجود این داستان تکراری Ùˆ کلیشهای تنها میخواهد با تکیه بر سلیبریتی Ù…Øوری Ùˆ نمایش زنان با پوشش نامناسب Ùˆ آرایش غلیظ Ùˆ نمایش زندگی لوکس شخصیتها Ùˆ عبور از خط قرمزهای سریالهای صداوسیما مخاطب را جذب نماید.
تمامی شخصیتها در سریال «Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» در وضعیت رÙاه به سر میبرند Ú©Ù‡ البته سر دیگر قصه شان در گذشته برابر با نداری Ùˆ Ùلاکتشان است Ùˆ البته تصمیم به دزدی Ùˆ قتل هم بی Ø´Ú© از همین گذشته ناشی میشود Ùˆ Ùیلمساز از طریق واکاوی گذشته شخصیتها سعی دارد اعمال خلا٠اخلاق Ùˆ قانون آنها را توجیه نماید.
در این سریال سلبریتی Ù…Øوری Ùˆ عدم انطباق Ùضای ترسیمی با واقعیت Ùˆ نمایش موقعیتهای لوکس Ùˆ لاکچری Ùضایی رؤیایی را به تصویر میکشد Ú©Ù‡ همین موضوع به علت Ùاصلهی این روایت با Ø³Ø·Ø Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ عموم اقشار جامعه یک اØساس شکست Ùˆ سرخوردگی را برای مخاطب به همراه خواهد داشت.
*شخصیتهای متعدد در داستانی الکن
«Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» دچار نوعی تشتت Ùˆ پراکندگی در روایت گری است. چند قصه Ú©Ù‡ به زور به هم باÙته شده اند، ولی ساز جدا میزنند. تکهتکههایی Ú©Ù‡ نه تنها در ذهن بیننده کنار هم چیده Ùˆ به هم وصل نمیشوند بلکه مدام درØال دور شدن Ùˆ پراکندگی بیشتر هستند.
Ùیلمساز با گنجاندن شخصیتهای متعدد تلاش دارد تا ضمن Ù‚Ø¨Ø Ø²Ø¯Ø§ÛŒÛŒ از ناهنجاریهای اخلاقی Ùˆ عادی سازی روابط Ù…Øرم Ùˆ نامØرم، دوستیهای خیابانی Ùˆ خیانت به همسر، گریزی به مسائل اجتماعی Ùˆ Ùرهنگی روز جامعه چون ماجرای جنبش «Ù…ÛŒ تو» تا مصر٠قرصهای Ù…Øرک در میان دانشآموزان دبیرستانی Ùˆ ماجرای بیتکوین Ùˆ رمزارزها داشته باشد اما نه تنها توÙیقی بدست نمیآورد بلکه Ùقط مخاطب را سردرگم میکند؛ چراکه تمامی شخصیتها از Ùروغ Ùˆ بهمن گرÙته تا استاد کثرتی Ùˆ یلدا Ùˆ جانا Ùˆ از آنسو سینا Ùˆ سارینا Ùˆ کیانا تا سهراب Ùˆ منÙرد در Ø³Ø·Ø Øرکت میکنند Ùˆ جلوی دوربین میآیند تا مسالهشان را بگویند Ùˆ بروند Ùˆ سابقه ذهنی Ùˆ درگیری یا کشش برای تماشاگر ایجاد نمیکنند. شخصیتهایی Ú©Ù‡ هیچکدام پرداخت درستی ندارند Ùˆ باورپذیر نمیشوند.
قراردادن شخصیت استاد «Ùرهنگ کثرتی» در داستان سریال نیز گویی ادای دین Ùیلمساز به یکی از نقاشان معرو٠کشور در جهان واقع است. استاد بزرگ نقاشی Ú©Ù‡ در قسمتهای ابتدایی منÙور Ùˆ متهم به سوء استÙاده از دختران جوان است اما در ادامه سریال تطهیر میشود Ùˆ هرقدر Ú©Ù‡ مخاطب به زندگی خصوصیاش نزدیک میشود تنهایی Ùˆ مظلومیت او را میبیند Ùˆ در واقع بیگناه اصلی نه بهمن است Ùˆ نه Ùروغ، این استاد کثرتی است Ú©Ù‡ بدون گناه است Ùˆ همه درباره او اشتباه کردهاند.
Ùارغ از واقعیت ادعاهای Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ درخصوص این استاد نقاشی، شخصیت کثرتی داستان مرد پا به سن گذاشتهای است Ú©Ù‡ در همه جا با برخوردی گرم Ùˆ بیش از اندازه صمیمی Ùˆ شوخیهای بعضا نامناسب، دختران جوان را به دور خود جمع میکند Ùˆ همین رÙتارهای خلا٠اخلاق Ùˆ دین است Ú©Ù‡ او را در مظان اتهام تجاوزگری هم قرار میدهد.
*کلام آخر/ مصائب تماشگر بیگناه
در پایان باید Ú¯Ùت «Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡» همچون دیگر سریالهای نمایش خانگی؛ «Ø¯Ù„»ØŒ «Ù…یوه ممنوعه»ØŒ «Ú¯ÛŒØ³Ùˆ» Ùˆ...در نبود Ùرآیند نظارتی مؤثر Ùˆ استاندارد Ùˆ عدم پایبندی به مناÙع ملی Ùˆ ارزشهای جامعه Ùˆ اهدا٠نظام، بهشدت بهسوی ابتذال پیش میرود Ùˆ مرزهای اخلاقی Ùˆ عرÙÛŒ جامعه مخاطبان را با تهدیدهای جدی مواجه میکند.
این سریال Ú©Ù‡ در نمایش روابط ساختارشکن مثلثی از نمونههای Ù…Øصول ترکیه مثل «Ø³ÛŒØ¨ ممنوعه»ØŒ «ØªÙ„Ø® Ùˆ شیرین»ØŒ «Ù¾Ø±Ù†Ø¯Ù‡ سØرخیز»ØŒ «Ø¹Ø´Ù‚ بیپایان» پیشی گرÙته است، چند وقتی است مورد انتقاد کاربران Ùضای مجازی نیز قرار گرÙته Ùˆ برخی کاربران خواهان Ø´Ø±Ø Ø³Ø§Ø¯Ù‡ روایت Ùˆ ترسیم شجره نامه خانوادههای این سریال شدهاند.
مخاطبی Ú©Ù‡ اکنون Ú©Ù‡ سریال به پایان خود نزدیک شده است پس از تماشای انواع Ùˆ اقسام ابتذالات اخلاقی در سریالی با کارگردانی ضعی٠و عاجز در انتقال Øس اصلی Ùˆ اساسی صØنهها Ùˆ داستانی آشÙته Ùˆ شلخته، مدام از خود میپرسد: چرا راز Ù…Øرمیت Ùروغ Ùˆ بهمن Û²Ûµ سال قبل برملا نشده است؟ چرا بقیه اعضای خانواده Ø´Ú© نکردهاند؟ Ùˆ درنهایت تکلی٠قبØزدایی از ارتباط بین Ù…Øارم Ú†Ù‡ میشود؟
آیا برای مخÙÛŒ Ù†Ú¯Ù‡ داشتن چنین رازی، Ú©Ù‡ در Øال Øاضر Ùقط برای برخی از اعضای خانواده Ùرشبا٠آشکار نیست، نیاز به قتل Ùˆ مهاجرت Ùˆ اینهمه دروغ بود؟ اینها نمونههایی از پرسشهای بی پاسخ مخاطبان «Ø¨ÛŒÚ¯Ù†Ø§Ù‡ است Ú©Ù‡ قطعا مهران اØمدی در مقام کارگردان Ùˆ برادران کیایی جوابی برای آنها ندارند Ùˆ در نهایت این مخاطب است Ú©Ù‡ هم از Ù„Øاظ روØÛŒ Ùˆ هم مالی متضرر شده Ùˆ بازهم شاهد چنین سریال مبتذل Ùˆ آشÙتهای در شبکه نمایش خانگی است.
*Ùارس