آشوب‌ها جواب داد، دولت سقوط کرد اما در انگلیس
کد خبر: ١٦٤٤٥٩ تاریخ انتشار: ٣٠ مهر ١٤٠١ - ٠٩:٥٣
صفحه نخست » مطالب وسط
آشوب‌ها جواب داد، دولت سقوط کرد اما در انگلیس

پس از چند هفته تلاش بی‌وقفه رسانه‌های انگلیسی یا مستقر در انگلیس برای براندازی در ایران و صرف هزینه‌های سنگین برای این توهم خبر رسیده‌، نخست‌وزیر این کشور سقوط کرد.

 
 
گروه سیای صابرنیوز: قاسم رسولی؛ از شهریور ماه تاکنون رسانه‌های، به ویژه فارسی زبان، انگلیسی یا مستقر در این کشور با بودجه‌های کلانی که در اختیارشان گذاشته شده است، با زیر پا گذاشتن تمام اصول حرفه‌ای و اخلاقی تمام تلاش خود را کردند تا با سوءاستفاده از فوت یک دختر جوان در ایران، به قول فعالان مجازی «برعندازی» کنند اما روز پنج شنبه گذشته ناگهان خبر رسید، دولت انگلیس سقوط کرد و آن‌چه در عمل رخ داد این بود که نخست‌وزیر تازه‌وارد ‌این کشور نیامده سرنگون شود. این اتفاقات بدون اعتراضات میدانی در انگلیس به وقوع پیوست که توضیح آن خواهد آمد، اما باید در نظر داشت که اعتراضات سنگینی که چند وقتی است‌گریبان دولت فرانسه را گرفته است، «امانوئل ماکرون» را هم می‌تواند به سرنوشت خانم نخست‌وزیر مبتلا کند. 
 
از نکات قابل توجه دیگر امروز ما این است که این روزها مردم در پی اعتراضات مردمی در کشورهای اروپایی چون فرانسه، مورد خشونت‌ هم قرار می‌گیرند اما هیچ صدایی از مدعیان دروغین حقوق بشر و همین رسانه‌ها بلند نمی‌شود. فضا در این سال‌ها به قدری برای ماکرون تنگ بوده است که دولتش از 2 سال پیش درگیر شبکه‌های مجازی است و هرگونه خبری که به نظر دولت حاوی خشونت و خبرهای جعلی باشد را جریمه می‌کند. وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده، کسانی که به پلیس حمله می‌کنند، معترض نیستند آشوبگرند.
 
لیز تراس چگونه سقوط کرد؟
«لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه و حدود 6 هفته بعد از به دست گرفتن این سِمت، در حالی که بسیاری در انگلیس از برنامه‌های اقتصادی وی خشمگین هستند، مجبور به کناره‌گیری شد. او که حالا نمونه‌ای از یک «سیاستمدار سوخته» است، در سخنانی گفت که تصمیم استعفای خود را به پادشاه انگلیس اعلام کرده است و تا زمان انتخاب رهبری جدید برای حزب محافظه‌کار وظایف خود را انجام خواهد داد. او همچنین گفت، حزب محافظه‌کار در عرض یک هفته رهبر جدید خود را انتخاب خواهد کرد. این در حالی است که دو روز پیش از این کناره‌گیری گفته بود، قصد استعفا ندارد. او حتی با کنارگذاشتن وزیر اقتصادش تلاش کرد تقصیرها را به گردن او بیندازد اما این ترفند هم نگرفت!
 
لیز تراس چهارمین نخست‌وزیری است که در 6 سال گذشته به دلیل اختلافات درون حزبی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود می‌شود؛ که خود این مسئله اوضاع پریشان سیاسی حاکم بر انگلیس را هویدا می‌کند. او در ۱۴ شهریور ماه زمانی که وزیر خارجه دولت «بوریس جانسون» بود از سوی هم‌حزبی‌های خود به نخست‌وزیری انگلیس انتخاب شده بود.
 
تحقیر تراس در اکونومیست
این رسوایی سیاسی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشته است. مثلا طرح جلد شماره جدید هفته‌نامه اکونومیست، لیز تراس را در قامت یک جنگجوی رومی به تصویر کشیده که کلاه‌خودی جارویی، سلاحی چنگالی با ماکارونی و سپری پیتزایی در دست دارد. یعنی جنگجویی بی‌قدرت با ابزارهایی ناکارآمد که عملا کاری از دستش برنمی‌آید. تیتر این شماره اکونومیست هم ترکیبی از BR (دوحرف اول بریتانیا) و ITALY است که ترجمه‌اش می‌شود «به بریتالیا خوش آمدید» که اشاره به ایتالیایی شدن سیاست در بریتانیا دارد. ایتالیا کشوری است که نخست‌وزیرانش با سرعت زیاد تغییر می‌‌کنند و اکونومیست هم با اشاره به استعفای لیزتراس پیش‌بینی کرده که جایگاه نخست‌وزیری در بریتانیا به همین شکل متزلزل شده است.
 
دیلی استار هم با انتشار تصاویر یک کاهو در کنار عکس تراس، تلاش کرد به مخاطب بفهماند، عمر و ماندگاری یک کاهو از عمر نخست‌وزیری تراس هم بیشتر است! 
 
جنگجوی پوشالی
فشارها برای کناره‌گیری او از هفته پیش آن‌ هم از طرف هم‌حزبی‌هایش بالا گرفت، اما او ابتدا زیر بار نمی‌رفت و می‌گفت حاضر به استعفا نیست؛ او حتی روز چهارشنبه در پارلمان این کشور وقتی با حملات تند حزب رقیب و درخواست برای استعفا مواجه شد و پاسخ داد: «من یک فرد جنگجو هستم و اهل کنار کشیدن نیستم.» اما روز چهارشنبه «سوئلا براورمن» وزیر کشور انگلیس در آخرین ضربه به دولت نوپای لیز تراس پس از نقض قوانین این وزارتخانه از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته ۲۲ مهر ماه نیز «کوازی کوارتینگ» وزیر خزانه‌داری انگلیس پس از ارائه برنامه اقتصادی که سقوط تاریخی ارزش پوند و آشفتگی مالی در این کشور را به همراه داشت، استعفا کرد یا باز به تعبیری بهتر مجبور به استعفا شد.
 
همچنین پس از اعلام استعفای نخست‌وزیر انگلیس در روز پنجشنبه، «کر استارمر» رهبر حزب کارگر نیز خواستار برگزاری فوری انتخابات زودهنگام شده است. آن‌طور که فارس نوشته، «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند (رئیس‌دولت) نیز گفته است که برگزاری انتخابات پارلمانی پس از استعفای لیز تراس، یک ضرورت است. اما به نظر می‌رسد که حزب محافظه‌کار که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد مسیر خود را برود.
 
گزینه‌های جایگزین
انگلیسی‌ها می‌گویند قرار است تا انتخاب ریاست حزب (محافظه‌کار و حاکم) در فرآیندی سریع تا حدود 10 روز دیگر مشخص شود. در این باره «گراهام برادی»، از قانونگذاران ارشد حزب محافظه‌کار گفته که هر یک از کسانی که نامزد می‌شوند بایستی 100 رأی از قانونگذاران پارلمان بگیرند و رقابت‌ها تا جمعه هفته آینده به پایان خواهد رسید.
 
«ریشی سوناک» 42 ساله که در رقابت انتخاباتی قبلی رقیب لیز تراس بود و از او شکست خورد، این بار اصلی‌ترین شانس برای نخست‌وزیری به شمار می‌رود، هر چند که رسیدن به اجماع میان محافظه‌کاران امر دشواری به نظر می‌رسد و حزب کارگر هم بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات سراسری شده است.
 
بوریس جانسون که تراس جانشین او شده بود یکی دیگر از نامزدهایی است که گفته می‌شود در حال سنجیدن شرایط برای ورود به گود این رقابت است. دبیر سیاسی روزنامه تایمز روز پنجشنبه نوشت: «او مشغول جویا شدن نظر دیگران در این زمینه است اما گفته می‌شود باور شخصی وی این است که چنین اتفاقی در راستای منافع ملی است.»
 
«پنی موردانت»، مشاور سابق وزیر تجارت انگلیس در امور بین‌المللی، «بن والاس»، وزیر دفاع دولت بوریس جانسون (که البته به نظر می‌رسد خود او از حامیان نخست‌وزیری مجدد جانسون باشد)، و «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه فعلی انگلیس سیاستمداران دیگری هستند که نامشان به عنوان گزینه‌های جایگزینی لیز تراس مطرح شده‌ است.
 
حقوق مادام العمر برای 45 روز نخست‌وزیری!
اما در پایان، مرور یک خبر دیگر خالی از لطف نخواهد بود. لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس حالا پس از استعفا، واجد شرایط دریافت کمک مالی از محل مالیات، مالیات دهندگان به مبلغ ۱۱۵ هزار پوند (۱۲۹ هزار دلار) در سال برای بقیه عمر خود شده است. جالب است، این امر گرچه در انگلیس مرسوم است، اما با مخالفت مخالفان سیاسی و بسیاری از مردم روبه‌رو شده که خواستار عدم پرداخت غرامت به تراس به دلیل نقش او در آشفتگی سیاسی و اقتصادی انگلیس شدند. آنها می‌گویند، 45 روز نخست‌وزیری آن هم به این شکل افتضاح، مستحق دریافت پاداش نیست!


برچسب ها: انگلیس


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه