بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک تهران گره کوری در دست مدیران/ اقدامات مقطعی کارساز است؟
کد خبر: ١٦٤٣٥٣ تاریخ انتشار: ١٧ شهریور ١٤٠١ - ١١:٠٥
صفحه نخست » مطالب وسط
بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک تهران گره کوری در دست مدیران/ اقدامات مقطعی کارساز است؟


چند روز بیشتر به بازگشایی مدارس نمانده و مسئولان شهری و انتظامی بر سر راه حلی برای کاهش ترافیک، اتفاق نظر دارند.

 

ترافیک تهران موضوعی جدید برای پایتخت نشینان و حتی مسئولان مربوطه نیست و تایخچه‌ای قدیمی دارد. این ترافیک به نوعی سر و صدا کرده که به نظر می رسد راهکاری ثابت برای گره‌گشایی دائمی آن وجود ندارد.

آبان سال گذشته، رئیس پلیس راهور تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که اگر وضع همین باشد و تصمیم جدی گرفته نشود، با افزایش روز به روز خودرو‌ها شاهد اتفاقات مثبت در حمل و نقل عمومی نخواهیم بود و این مشکل حل نخواهد شد.

این گفته در حالی به گوش شهروندان می رسد که هر روزه برای رفتن به محل کار باید ساعت های زیادی را در گره کور ترافیکی بگذرانند و چنین معضلی علاوه بر از دست دادن زمان، موجب افزایش آلودگی هوا هم می شود. ناگفته نماند که برخی مسئولان شهری  شعار استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی و کاهش ترافیک می‌دهند اما کافی است در گوشه و کنار شهر قدم بزنید، متوجه خواهید شد که وسایل حمل و نقل عمومی هم در وضعیت اسف باری قرار دارند و اتوبوس های فرسوده هیچ کمکی به هوای پایتخت نمی‌کند.

با توجه به این صحبت ها روز گذشته سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بر این موضوع تاکید کرد و گفت: رفع نواقص و اصلاحات هندسی جای کار دارد و می‌بایست دوستان در حوزه شهری در این خصوص اقدامات بیشتری را انجام دهند.

به گفته وی توسعه حمل و نقل عمومی راه حل رفع مشکلات ترافیکی در شهر تهران است.

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به توسعه حمل و نقل عمومی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خوشبختانه دولت جدید قول داده است که در زمینه حمل و نقل عمومی مساعدت داشته باشد و ما هم پیگیری می‌کنیم، البته مدیران ارشد شهرداری هم در این موضوع دخیل هستند.

حالا که در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور هستیم، همین مسئولان در جایگاه مدیریت شهری و انتظامی، نگرانی هایی بابت ترافیک تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دارند.

حدود یک هفته پیش این دغدغه را از پلیس راهور تهران پیگیری کردیم. سرهنگ رازقی اظهار کرد: دانش‌آموزان، دانشجویان، نظامیان، کارمندان و... هنگام صبح به یکباره به مدارس و محل کار خود می‌روند و به همین دلیل تهران شلوغ می‌شود، بهتر است ساعت کاری این قشر از افراد تغییر کند تا شاهد ترافیک در سطح معابر شهر تهران نباشیم. اقدامات ما کوتاه مدت و گذراست ما به اقدامات اساسی نیاز داریم.

بعد این مصاحبه سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار و در آن جلسه اظهار کرد: آلودگی هوا هم قطعا با این ترافیک تاثیرگذار خواهد بود، همزمان پیگیر هستیم که ساعت کاری ادارات را به صورت شناور داشته باشیم اما بضاعت ما برای کنترل ترافیک همین است. همچنین در مهر هم ترافیک تهران ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

مهدی چمران در جلسه شورای شهر تهران با این صحبت سردار حمیدی اظهار مخالفت کرد و گفت: روز‌های اول مهر ترافیک سنگینی را شاهد خواهیم بود، پس از دو سال مدارس بازگشایی خواهند شد اما حداقل ترافیک ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت، همچنین تغییر ساعت کاری کارمندان بر ترافیک فشرده تهران چندان تاثیری نخواهد داشت.

چمران در حالی این نظر را دارد که سردار حمیدی کاهش ساعت کاری ادارات را موجب کاهش ترافیک تلقی کرده بود. البته این اولین موضوع نیست که مدیریت شهری و پلیس راهور بر سر آن تناقض هایی دارند؛ برای مثال در ارتباط با موضوع نمایشگاه بین المللی تهران، سردار حمیدی تردد سرویس ها را موجب افزایش ترافیک دانسته بود اما مهدی چمران این نظر را رد کرد.

سوال اینجاست که چرا برای چنین موضوع مهمی دو دستگاه نباید اتفاق نظر داشته باشند و این سوال را هم که جویا می شویم، در جواب فقط یک نکته گفته می شود « جلسات زیادی برگزار شده است!». با توجه به برگزاری جلسات  زیاد هنوز به اتفاق نظر نرسیده اند.

کمتر از ۱۵ روز به اول مهرمانده و هنوز تصمیم اساسی برای کاهش ترافیک تهران گرفته نشده است البته به گفته پلیس طرح‌هایی در نظر گرفته شده که یکی از آن  گشت زنی نیرو‌های پلیس و کاهش فعالیت پروژه‌های عمرانی توسط شهرداری است اما آیا این اقدامات کوچک و گشت زنی، زورش به ترافیکی که تمام مدیران شهری نگران آن هستند، می‌رسد؟.

آقامیری، عضو شورای شهر تهران روز گذشته در صحن علنی شورا بر این موضوع تاکید کرد که ترافیک مهر ذهن ما را هم مشغول کرده است.

باید صبر کرد و دید نمایندگان مردم تهران و نیرو‌های پلیس راهور تهران آیا تصمیم درست و نتیجه بخشی برای کاهش ترافیک تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اتخاذ می‌کنند یا این موضوع هم همانند سایر معضلات دیگر پایتخت به راحتی رها می‌شود.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه