فضای سینما برای فعالیت سینمایی است نه سیاسی‌بازی
کد خبر: ١٦٤٢٢٤ تاریخ انتشار: ٢٣ تير ١٤٠١ - ١٢:٣٣
صفحه نخست » مطالب وسط
محمد خزاعی مطرح کرد؛
فضای سینما برای فعالیت سینمایی است نه سیاسی‌بازی

افرادی که از فضای سینما برای بازی‌های سیاسی استفاده می‌کنند به منافع خانواده سینما لطمه می‌زنند.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره حواشی پیش آمده اخیر گفت: سازمان سینمایی در حال پیگیری موضوع است. بنده و همکارانم به هیچ وجه خرسند نیستیم که سینماگری دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: وظیفه ما حمایت از همه سینماگران در چارچوب وظایف حرفه‌ای، صنفی و سینمایی است البته خود سینماگران عزیز هم می‌بایست با مداقه و مراقبت از خودشان اجازه ندهند افراد یا جریاناتی با انگیزه‌های خاص و غیرسینمایی از هویت و اعتبار صنفی و حرفه‌ای آنان سوء استفاده کنند.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که تعدادی (البته انگشت شمار) به‌جای فعالیت صنفی، در مقام بازیگران و فعالان سیاسی ظاهر می‌شده‌اند و متاسفانه همین افراد با سوء استفاده از دیگر همکاران سینماگر خود، آنها را هم به دردسر می‌اندازند.

وی با بیان اینکه به‌عنوان مسئول سینما خود را موظف می‌دانم پیگیر رفع مشکلات اعضای همه صنوف سینمایی باشم، تصریح کرد: وقتی کسی با استفاده از عنوان سینما و به اسم سینماگر، دائماً در حال فعالیت سیاسی و همکاری با دستگاه‌های وابسته به بنگاه‌های سخن‌پراکنی معاند و شبکه‌های خبری سیاسی است و حتی بارها گفتگو و مفاهمه دوستانه و خیرخواهانه هم، او را متوجه اشتباهاتش نکرده است، چه می‌توان کرد؟

خزاعی با بیان اینکه سینماگر مطالباتش را از طریق خلاقیت‌ها و توانایی‌های هنرمندانه‌اش ابراز می‌کند، مطرح کرد: امروز سینما بیش از همیشه به همگرایی و هم افزایی نیاز دارد و مسائل مهم سینما از قبیل اشتغال، معیشت، رفاه سینماگران، زیرساخت‌های نوین تولیدات، ادبیات و محتوایِ جدید، پژوهش و جلب و جذب مخاطب سینما نیازمند رسیدگی و پیگیری است. برخی حواشی، این مسیر را دچار آسیب و وقفه می‌کند.

وی ادامه داد: افرادی که به اسم سینماگر می‌خواهند سیاست‌ورزی کنند تکلیف خود را با سینما روشن کنند. فضای سینما برای فعالیت سینمایی است نه سیاسی‌بازی. اکنون دیگر رفتارهای سیاست‌بازانه برخی جشنواره‌های خارجی نیز در سطح افکار بین‌المللی رسوا شده است و نباید اسیر چنین وسوسه‌هایی شد. هیچ سینماگر معتبری در دنیا حاضر نیست شرافت و منافع ملی مردم سرزمین و هویت میهنش را در ازای جایزه جشنواره‌های خارجی به حراج بگذارد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه فعالیت فرهنگی و صنفی تعریف و چارچوب‌های خودش را دارد، تاکید کرد: کسانی که رفتارهای سیاسی در پیش می‌گیرند و می‌خواهند وارد مبارزات سیاسی شوند، باید خودشان بدانند که وارد چه عرصه‌ای شده و مسئولیت عواقب آن را هم خود بپذیرند.

وی تصریح کرد: برای من به‌عنوان مسئول سینما خیلی سخت است ببینم فیلمسازی دچار مشکل می‌شود. قطعاً تا جایی که به فعالیت‌های سینمایی و صنفی مرتبط شود می‌ایستم و پیگیری می‌کنم کما اینکه در همین ماه‌های اخیر بارها این مسیر را طی کرده‌ایم و آن دوستانی که مشکلاتشان حل شده (چه عزیزان مستندساز و چه سایر دوستان) کاملاً از این تلاش‌ها آگاهند. در ارتباط با برخی از همکاران هم، به تازگی خانه سینما را مسئول قرار دادیم و بارها، از طریق خانه سینما با آنها گفتگو شده ولی ظاهراً، بر اشتباهات شان پافشاری داشته‌اند.

وی اشاره کرد: احتمالاً، برخی از همکاران از سر ناآگاهی اقدام به امضاهایی کرده باشند که آن‌ها هم باید مراقب جایگاه‌شان باشند. البته، بدون شک، افرادی دیگری هم هستند که از پشت پرده، صحنه گردان و مدیریت جریان را بر عهده دارند بدون اسم و امضا، آن‌ها هم، به این فهم مشترک برسند که فضای سینما نمی‌تواند بستری برای بهره‌برداری امیال سیاسی آنها قرار گیرد.

خزاعی در پایان با تاکید بر اینکه ادبیات و رویه ما گفتگومحوری و تعامل است، گفت: افرادی که از فضای سینما برای بازی‌های سیاسی استفاده می‌کنند به منافع خانواده سینما لطمه می‌زنند.



برچسب ها: خزاعی , سینما


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه