فرهنگ سازی در سینما با نامه نگاری محقق نمی شود
کد خبر: ١٦٤١٧٩ تاریخ انتشار: ٠٤ خرداد ١٤٠١ - ١٥:١٩
صفحه نخست » مطالب وسط
فرهنگ سازی در سینما با نامه نگاری محقق نمی شود

چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر پس از گذشت حداقل 10 ماه از نمایش عمومی فیلم دینامیت و شش ماه از روی پرده رفتن فیلم گشت ارشاد اعلام جرم کرده است؟
بیشتر از اینکه هاشمی گلپایگانی از وزارت ارشاد به خاطر اکران انتقاد می کند باید به سیستم خودشان انتقاد کند که در خصوص فرهنگ سازی و تعیین الگوی رفتاری موفق عمل نکرده است.

روزهای پایانی ماه اردییبهشت امسال بود که دبیر ستاد امر به معروع و نهی از منکر نامه ای به دادستان کل کشور در خصوص نمایش فیلم های سینمایی دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» نوشت و از آن فیلم ها به شدت انتقاد کرد و خواستار صیانت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر شد. البته در اواخر بهمن 1400  هم جناب آقای گلپایگانی دبیر ستاد نامه ای به وزارت ارشاد نوشته بود و در نامه گفته بود که حاکمیت تفکر غربی را از جشنواره فیلم فجر بردارید و فیلم فجر را جشنواره فجر انقلاب کنید.
 

دغدغه های دبیر محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر موضوعی است که سالهاست نگارنده در رسانه ای مختلف آن را گفته و باز هم اگر تربیونی به دست بیاورد می گوید اما بنظرمی رسد ماموریت اصلی ستاد ؛ تعیین الگوهای رفتاری و آموزش و پژوهش و تحقیق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج گسترش فرهنگ آن باید باشد یعنی بیشتر از اینکه آقای هاشمی گلپایگانی از وزارت ارشاد به خاطر اکران فیلم انتقاد می کند باید به سیستم خودشان انتقاد کند که در خصوص فرهنگ سازی و تعیین الگوی رفتاری در حد کمال موفق عمل نکرده است.
 

مرحوم فرج الله سلحشور به عنوان پرچمدار سینمای انقلابی تنها به انتقاد بسنده نمی کرد که باید فلان شود، راه ایجابی را نیز در نظر گرفته بود ایشان برای حرف و نقدهایش مانیفستی از کلام نور (آیه آخر سوره یوسف ) تهیه کرده بود و آن را سرلوحه کارهایش قرار می داد و بواسطه این موضوع سریال یوسف پیامبر و قصه های تبیان را پایه گذاری کرد که الحمدلله مورد استقبال هم قرار گرفت .

اینکه تنها تنهای نامه انتقادی نوشته شود بسیار سهل و آسان است اما باید گفت؛ ستاد در مقوله امر به معروف در حوزه هنر چه برنامه عملیاتی دارد تا بعد از آن به نهی از منکر برسیم .

اینکه امام خامنه ای فرمودند؛ که شهید آوینی و مرحوم سلحشور، پیشروان کار انقلابی در این کشورند این‌ها را باید گرامی داشت به خاطر همین موضوع بود که کمتر آن بزرگوران دنبال کارسلبی و می رفتند و خودشان را تنها یک ناظر نمی دیدند و در بستر کار فرهنگی و مشخصا سینما طرح و ایده برای افکار عمومی می دادند .

جناب آقای هاشمی دلسوزی شما قابل تقدیر است؛ اما بنظرم باید در خصوص استفاده از ایده و طرح کمی با اهالی فن مشورت کنید تا انشالله فرهنگسازی در حول امر به معروف از جانب دستگاه سیاست گذاری چون شما انجام پذیرد .

سوال مهم این است که چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر پس از گذشت حداقل ۱۰ ماه از نمایش عمومی فیلم دینامیت و شش ماه از روی پرده رفتن فیلم گشت ارشاد ۳ اعلام جرم کرده است؟ به طور قطع مسئولان مربوطه در ستاد امر به معروف از نمایش عمومی این فیلم ها آگاه بودند ولی چرا تاکنون سکوت کرده بودند؟ شاید هم تا زمان ارسال نامه به معاون دادستان کل کشور به دنبال اقداماتی علیه این فیلم بوده اند ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

اگر ستاد امر به معروف امروز به یاد اعلام جرم علیه این فیلم ها افتاده است، طی شش ماه گذشته برخی نهادها و افراد دغدغه مند به دنبال نقد و بررسی این دو فیلم بوده اند. مثلا اواخر دی ماه سال گذشته نشست و نقد بررسی فیلم سینمای کمدی با حضور مسعود اطیابی کارگردان فیلم دینامیت و برخی منتقدان و کارشناسان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.


جناب آقای هاشمی، به فرض سازمان سینمایی تصیمیم به عدم اکران این فیلم بدهد با فیلم های بعدی و بعدی جه باید کرد مگر قبل از جشنواره فجر همین سازمان سینمایی با فیلم چپ و راست برخورد نکرد اما مگر می شود در سینما را بست، حضرتعالی گفتید فیلم فاخر در زمینه امر به معروف ساخته شود اما خودتان هنوز نمی دانید با چه رویکردی و چه سیاست گذاری و تنها ساخته شود  ولی ...
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه