«عید پِسَح»، بشکه باروت قدس اشغالی
کد خبر: ١٦٤٠٩٩ تاریخ انتشار: ٢٤ فروردين ١٤٠١ - ١٧:١٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
«عید پِسَح»، بشکه باروت قدس اشغالی

فراخوان گروه‌های موسوم به «معبد» در اراضی اشغالی برای تقدیم قربانی در مسجد الاقصی در عید موسوم به «پسح» که در جریان ماه مبارک رمضان برپا می‌شود، هشدار شدیداللحن گروه‌های مقاومت فلسطین را به دنبال داشته است.

به گزارش صابرنیوز، از ابتدای ماه مبارک رمضان و به دنبال تشدید تنش‌ها در اراضی اشغالی، فراخوان‌ها و تهدیدات گروه‌های موسوم به «معبد» و خاخام‌ها برای ورود غیرقانونی به مسجد الاقصی در جریان آنچه عید «پسح» خوانده می‌شود، شدت می‌گیرد تا صهیونیست‌ها در محوطه مسجد الاقصی تقدیم قربانی برای عید پسح بپردازند.

«گروه‌های صهیونیستی معبد» چه کسانی هستند؟

نخستن گروه‌های موسوم به جماعت‌های معبد در دهه ۶۰ قرن گذشته میلادی و به طور مشخص پس از اشغال شهر قدس توسط ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ تشکیل شدند و «جماعت امنای کوه معبد» نامیده می‌شوند.

مقصود از کوه معبد یا کوه هیکل همان حرم شریف قدس است که بر روی یک تپه در محله قدیمی بیت‌المقدس واقع شده است.

جماعت امنای هیکل یک جنبش یهودی-ارتدوکسی بسیار افراطی است که مقر آن در شهر قدس اشغالی قرار دارد و هدف اصلی آن ساخت آنچه «هیکل سلیمان» (معبد سلیمان) خوانده می‌شود، به جای مسجد الاقصی و احیای محل به جا آوردن آیین قربانی است.

این جنبش در سال ۱۹۶۷ توسط فردی به نام «گرشون سالمون» یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی بنیان نهاده شد. اعضای این علنا خواهان تخریب مسجد الاقصی و اخراج تمام مسلمانان و مسیحیان از آنچه «سرزمین اسرائیل» می‌نامند، هستند.

طی ده‌های گذشته وبه خصوص پس از انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰، تعداد زیادی از این گروه‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی رشد و توسعه پیدا کردند. این گروه‌ها بر این باورند که برپایی معبد ادعایی به جای مسجد الاقصی به منزله جوهر حضور صهیونیسم در خاک فلسطین است.

از سال ۲۰۰۳ یعنی سالی که ورود غیرقانونی صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی با دستور قضایی آغاز شد، این گروه‌ها نفوذ بسیار زیادی در نهادهای رژیم صهیونیستی پیدا کردند و سهمیه‌ای روزافزون در کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) کسب کردند تا به نوعی مشخص‌کننده سیاست‌های کلی در اراضی اشغالی باشند و امتیازات بسیاری در یهودی‌سازی قدس به دست آورند.

این گروه‌ها در تلاش برای ایجاد سیاست‌هایی به منظور اخراج فلسطینیان از سرزمینشان و تضعیف پایداری آن‌ها با توسل به هر شیوه‌ای برای تهدید زندگی فلسطینیان، دارایی‌ها و مقدسات آن‌ها هستند. طبق اطلاعات ارائه شده توسط «مرکز اطلاعات ملی فلسطین»، اقدامات این گروه‌ها با حمایت و پشتیبانی نهادهای امنیتی، نظامی و سیاسی و حتی نهادهای قانون‌گذار در اراضی اشغالی صورت می‌گیرد.

ده‌ها نفر از این گروه‌های صهیونیستی همواره درصدد برآمده‌اند تا فراکسیونی در میان راستگراهای اراضی اشغالی شکل دهند و در تشکیل کابینه‌های راستگرا در اراضی اشغالی نقش داشته باشند.

شاخص‌ترین گروه‌های معبد

جماعت امنای هیکل که شهر قدس را مقر خود قرار داده و در آمریکا نیز شعبه دارد، توسط مسیحیان صهیونیست در کالیفرنیا حمایت مالی می‌شود. در ادامه به شاخص‌ترین سازمان‌ها و گروه‌های صهیونیستی‌ای که به خصوص شهر قدس و مسجد الاقصی را هدف اقدامات خود قرار داده‌اند و به دنبال برپایی معبد ادعایی خود در آنجا هستند، می‌پردازیم. طبق گفته مرکز اطلاعات ملی فلسطین، تعداد این گروه‌ها امروزه از ۶۰ گروه و سازمان فراتر رفته است.

۱. سازمان «احیای معبد»: یک گروه صهیونیستی و جزء تندروترین گروه‌های این جماعت است که به دنبال اتحاد گروه‌های یهودی علاقمند به ویرانی مسجد الاقصی و ادغام آن در یک گروه است. این سازمان به نوعی چارچوب کلی اکثر سازمان‌های مرتبط با آنچه «کوه معبد» می‌نامند، به شمار می‌آید و رهبری آن را «هلیل وایز» خاخام صهیونیست برعهده دارد.

۲. گروه‌های «نگهبانان معبد»: این گروه خود دربرگیرنده چند سازمان صهیونیستی است که شاخص‌ترین آن «ماخون همکداش» نام دارد. ماخون همکداش در سال ۱۹۸۳ به دست خاخام صهیونیست «یسرائیل ارییل» در محله یهودی‌نشین شهر قدس تأسیس شد. سران این گروه معتقدند که ساخت معبد نه از طریق معجزات بلکه باید با اقدامات عملی مؤثر انجام شود. این گروه‌ها از حمایت کابینه رژیم صهیونیستی، برخی از سازمان‌های صهیونیستی و همچنین گروهی از مسیحیان برخوردار هستند. یسرائیل ارییل مؤسس این گروه با فتواهای خود درباره توجیه ویران کردن دارایی‌های عرب‌ها، کشتار جمعی آن‌ها و حذف آن‌ها از فلسطین اشغالی در دهه هشتاد شناخته می‌شود.

۳. «تسلط بر الاقصی»: اعضای این گروه علنا خواهان ویرانی مسجد الاقصی و همچنین اخراج فلسطینیان از آنچه «سرزمین اسرائیل» می‌نامند، هستند. از جمله اهداف این جنبش یهودی‌سازی شهر «الخلیل» و تسلط بر «مسجد ابراهیمی» است که خودشان این مسجد را «کنیس ماکفیر» نامگذاری کرده‌اند. مهم‌ترین شخصیت‌های این گروه یسرائیل ارییل و خاخام «کورن» هستند که درواقع پدر معنوی شماری از آن دسته از صهیونیست‌هایی می‌باشند که در سال ۱۹۶۷ به مسجد الاقصی تعرض کردند.

۴. «صندوق میراث کوه هیکل»: انجمنی رسمی است که خاخام سرشناس «یهودا جلیک» در سال ۲۰۱۲ آن را تأسیس کرد. این گروه به عنوان یک انجمن رسمی در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسید و از جمله اهداف اصلی آن تقویت ارتباط میان اسرائیلی‌ها و "کوه معبد" و بالابردن آنچه آگاهی خوانده شده، عنوان شده است.
 
۵. داوطبانی برای ترغیب به صعود به کوه معبد «یرائیه»: این سازمان در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد و نام آن در همین سال بر سر زبان‌ها افتاد. این گروه داوطلبانی را به کار می‌گیرد که از افراد برای ورود غیرقانونی به مسجد الاقصی استقبال می‌کنند و آن‌ها را برای انجام این کار راهنمایی می‌نمایند. این گروه همچنین ورود صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی را زیر نظر می‌گیرد و اخبار، فتواها و شعایر مربوط به «صعود به کوه معبد» منتشر می‌کند. این گروه همچنین به صورت دوره‌ای یک ورود غیرقانونی به مسجد الاقصی را به رهبری خاخام‌ها سازماندهی می‌کند.

۶. شورای «سنهدرین جدید»: یا «مجلس یهود بزرگ» که به آن عنوان یک دادگاه عالی برای صهیونیست‌ها نگریسته می‌شود. این شورا را گروهی از خاخام‌های جریان موسوم به «ملی-دینی» با هدف احیای معبد ادعایی و برپایی آن به جای مسجد الاقصی و همچنین احیای کامل عبادت‌های توراتی بنیان نهادند. از جمله شاخص‌ترین مؤسسان این شورا، خاخام «ارییه لیبو» و «یهوذا کروز» نام دارند.

مقصود از قربانی عید پسح در محوطه مسجد الاقصی چیست؟

از ابتدای ماه مبارک رمضان، این گروه‌ها فراخوانی برای ورود به مسجد الاقصی در طول روزهای «عید پسح» صادر کردند. این عید که از روز جمعه هفته جاری آغاز می‌شود و تا روز شنبه (سوم اردیبهشت ماه) پس انجام «قربانی‌های پسح» پایان می‌یابد، عید آزادی یهودیان از برده‌داری فرعون‌های مصر است.

«رافائل موریس» رهبر گروه موسوم به «بازگشت به کوه معبد» که اخیرا متعهد به اجرای این آیین شده، در ابتدای ماه مبارک رمضان در پیامی به پلیس رژیم صهیونیستی این موضوع را مطرح کرد و مدعی شد: «طبق برنامه، با دوستان خود در شب عید پسح برای تقدیم قربانی خواهم آمد... تا برای جهان روشن کنیم که این پاسخ صهیونیستی اصیل ما به موج تروریسم است. و همچنین برای اینکه حاکمیت یهودی کامل بر کوه معبد را اعلام کنیم».

«یهودا کروز» دبیرکل شورای سنهدرین جدید نیز روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در مسجد الاقصی به همین موضوع پرداخت و ادعا کرد: «همه چیز آماده تقدیم کردن قربانی پسح در کوه معبد است». او با اشاره به «قبه سلسله» (گنبد مستقلی در شرق قبه الصخره)  گفت: «در زمان مشخص شده، اینجا محل ذبح خواهد بود».

طبق آموزه‌های تورات، قربانی‌های عید پسح بایست در شب این عید سر بریده شوند و خون آن‌ها در نزدیکی قبه سلسله جاری شود؛ قبه‌ای که صهیونیست‌ها مدعی هستند به منظور پنهان کردن آثار «ذبحگاه توراتی» بنا شده است.

«زیاد ابحیص» پژوهشگران امور قدس در گفت‌و‌گو خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا» در این خصوص می‌گوید که احیای آیین قربانی توسط گروه‌های هیکل برای تمام مسلمانان جهان چالشی بزرگ است که با حمایت مقامات رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. وی می‌افزاید که این مراسم در واقع برای احیای آن معبد ادعایی صورت می‌گیرد چراکه این گروه‌ها بر این باورند که «قربانی کردن آیین محوری یهودیان است که با ویرانی معبد، از بین رفته است. احیای آیین قربانی درواقع احیای معنوی همان مبعد است که با در نظر گرفتن مسجد الاقصی به عنوان سازه صورت می‌گیرد؛ با آنکه بنا و آثار این مسجد همچنان اسلامی است».

ابحیص همچنین در این باره خبر داد که این گروه‌های افراطی عملا، روز دوشنبه، قربانی عید پسح را در منطقه «القصور الامویه» که کاملا چسبیده به مسجد الاقصی است، شبیه‌سازی کرده‌اند.

رسانه‌های عبری و فلسطینی اخیرا ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌داد اعضای گروه‌های معبد عصر دوشنبه در اقدامی به منظور شبیه‌سازی قربانی در عید پسح که قرار است عصر روز جمعه آغاز شود، قربانی کرده‌اند.

جنبش بازگشت به کوه معبد، روز سه‌شنبه، در اظهاراتی اعلام کرد که به کسانی که موفق به قربانی عید پسح در مسجد الاقصی می‌شوند، جایزه مالی خواهد داد. در پیام این فراخوان آمده بود که این مسابقه همزمان با تهدیدات جنبش حماس و ممانعت پلیس از وارد کردن قربانی‌ها به مسجد الاقصی در جریان عید پسح صورت می‌گیرد.

این جنبش اعلام کرد: «کسانی که تلاش می‌کنند قربانی کنند و موفق نمی‌شوند، ۴۰۰ شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) دریافت می‌کنند و کسانی که تلاش می‌کنند و تاحدودی موفق به این کار می‌شوند، ۸۰۰ شکل دریافت خواهند کرد. اما کسانی که به صورت موفقیت‌آمیز در الاقصی قربانی می‌کنند، ۱۰ هزار شکل مبلغ مالی یعنی چیزی برابر با ۳۱۰۰ دلار آمریکا دریافت می‌کنند».

صهیونیست‌ها در عید پسح آیین‌هایی توراتی را انجام می‌دهند و با آوردن «فطیر عید» به مسجد الاقصی، اقدام به همخوانی بخش‌هایی از «شموت» یا «سِفر خروج» می‌کنند که در آن به خروج بنی‌اسرائیل از مصر پرداخته شده است. همچنین گروهی از کاهنان با لباس سفید «توبه» برای انجام آیین‌های توراتی در الاقصی وارد مسجد می‌شوند.

بشکه باروت؛ هشدار درباره  انفجار وضعیت در قدس

عده‌ای از ناظران پس از فراخوان گروه‌های معبد برای ورود به مسجد الاقصی و قربانی در محوطه مسجد هشدار داده‌اند که وضعیت در قدس تا سرحد انفجار پیش خواهد رفت. «ناجح بکیرات» معاون مدیر اداره اوقاف اسلامی قدس اشغالی در این باره می‌گوید: «کابینه اشغالگران با تمام بازوها و نهادهای خود از طریق این تحولات و رخدادها بنا دارد وضعیت را متشنج کند و اهالی قدس، نمازگزاران و افرادی را که به اقصی می‌آیند، تحریک نماید».

شیخ بکیرات می‌افزاید که تل‌آویو با این اقدامات به دنبال تحقق سه هدف است؛ اول تحمیل کارشکنی‌‌های صهیونیست‌ها به اهالی قدس و مردم فلسطین و جهان و عادی کردن این امور در نظر آن‌ها. دوم، مخابره کردن این پیام که دیگر چیزی مقدسی وجود ندارد و مسجد الاقصی و همچنین ماه رمضان برایشان اهمیتی ندارد و پایان دادن قداست مسجد الاقصی. سوم، خالی کردن شهر از حضور فلسطینیان به منظور زمینه‌سازی برای اعیاد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز روز دوشنبه هفته جاری هشدار داده بودند که اجرای این آیین در مسجد الاقصی به معنای زیرپاگذاشتن خطوط قرمز و «بازی با آتش» است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ظهر امروز (چهارشنبه)، رسما در بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی درباره برگزاری این آیین در مسجد الاقصی هشدار داد.

حماس در بخشی از بیانیه خود اعلام کرد: «از هیأت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که تمام اقدامات را برای جلوگیری از این خطر اتخاذ کنند که ممکن است به شعله‌ور شدن تمام منطقه بیانجامد».




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه