واکنش جلیلی به تهدیدات اروپایی‌ها در مذاکرات: تعیین ضرب‌الاجل‌ها یعنی کم اثر شدن فشار اقتصادی/ نگرانی امروز دشمن، خنثی شدن تحریم‌هاست/ چرا اروپا در زمان خروج آمریکا از برجام نگران گذر زمان نبود؟
کد خبر: ١٦٣٦٨٦ تاریخ انتشار: ١١ دي ١٤٠٠ - ١٢:٠٣
صفحه نخست » تیتر یک
واکنش جلیلی به تهدیدات اروپایی‌ها در مذاکرات: تعیین ضرب‌الاجل‌ها یعنی کم اثر شدن فشار اقتصادی/ نگرانی امروز دشمن، خنثی شدن تحریم‌هاست/ چرا اروپا در زمان خروج آمریکا از برجام نگران گذر زمان نبود؟

مدام اعلام می‌کنند که زمان برای توافق در حال از دست رفتن است. وقتی سه سال پیش یکطرفه از آن توافق خارج شدند و سه کشور اروپایی نیز بدون محکوم کردن این اتفاق با امریکا همراهی کردند، چرا به فکر این نبودند که زمان در حال از دست رفتن است؟

 گروه سیاسی-رجانیوز: نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت حماسه مردمی نهم دی‌ماه سال 88 در شهر مشهد برگزار شد، گفت: دفاع از نظام شعاری نیست؛ بلکه باید به شکل واقعی و مستمر مراقبت کرد که در اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی اخلال و انحراف پیش نیاید.
 
سعید جلیلی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه باطل‌السحر قدرت استکبار، هوشیاری و آگاهی آحاد مردم ایران در انتخاب اسلام است، اظهار داشت: دشمن هیچگاه در محاسبات خود نمی‌تواند درک کند که چگونه در روستایی 700 نفره در کویر کرمان که صدها کیلومتر با مناطق جنگی فاصله دارد، 70 شهید در دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی شده است.
 
وی افزود: در جای دیگر، جوانی از روستای قنات‌ملک کرمان –شهید حاج قاسم سلیمانی- چنان حماسه‌ای خلق می‌کند که رئیس جمهور ابرقدرتی به نام امریکا شخصا دستور ترور او را صادر می‌کند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به  تصریح کرد: عظمت مکتب اسلام همین است که یک جوان روستایی  با تاسی به این مکتب رشد می‌کند و حماسه می‌آفریند؛ با همراه کردن ایمان و عدالت، نه تنها برای ملت خود بلکه برای مردم منطقه امنیت ایجاد می‌کند و در میان ملت‌های مسلمان عزیز و گرامی داشته می‌شود.
 
جلیلی گفت: دشمن به خوبی می‌فهمد در کشوری که از دوران تحریم سیم خاردار در دفاع مقدس به دوران تکنولوژی موشک‌های بالستیک نقطه‌زن در عصر حاضر رسیده، چه پیشرفت نرم‌افزاری و چه قدرتی مبتنی برآن تولید شده است.
 
وی تاکید کرد: هدف دشمن همواره آن بوده است که ملت ایران را از انتخاب آگاهانه خود پشیمان کند؛ یک روز بواسطه زور و تحمیل جنگ نظامی و امروز متوسل به تزویر می‌شود.
 
تزویر هسته‌‌ای دشمن را باید ناکام گذاشت
عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به تلاش‌های ضدفرهنگی و رسانه‌ای کشورهای غربی در این زمینه، خاطرنشان کرد: هدف امروز دشمنان آنست که مانع استمرار الگو گرفتن از نرم‌افزار انقلاب اسلامی در میان ملت‌های آزادی‌خواه و استقلال‌طلب بشود؛ چرا که این نرم‌افزار توانست ملت ایران را در هماورد‌هایی نظیر سقوط رژیم پهلوی و مقابله با تجاوز رژیم بعث صدام  به پیروزی برساند و از سوی دیگر، ملت‌های مقاوم در منطقه نیز با الگوپذیری از آن توانستند مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی بایستند.
 
جلیلی در ادامه با بیان این پرسش که «بصیرت در زمانه فعلی چیست و چگونه محقق خواهد شد؟»، تصریح کرد: بصیرت آن است که مانع از بروز تزویر دشمن در پوشاندن دستاوردهای نرم‌افزار انقلاب اسلامی شویم.
 
وی با اشاره به جنگ اقتصادی در دهه‌های اخیر و تحریم‌های مختلف با هدف «فشار حداکثری»، اظهار داشت: مقامات رسمی امریکا می‌گفتند ایران چهل سالگی خود انقلاب اسلامی خود را نخواهد دید؛ این ادعاها را برمبنای محاسباتی اعلام میکردند و امروز می‌بینند که محاسباتشان غلط بوده است.
 
جلیلی همچنین با اشاره به تعیین ضرب‌الاجل از سوی سه کشور اروپایی در مذاکرات اخیر هسته‌ای، گفت: مدام اعلام می‌کنند که زمان برای توافق در حال از دست رفتن است؛ سوال این است که وقتی سه سال پیش یکطرفه از آن توافق خارج شدند و سه کشور اروپایی نیز بدون محکوم کردن این اتفاق با امریکا همراهی کردند، چرا آن موقع به فکر این نبودند که زمان در حال از دست رفتن است؟
 
عضو شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تعیین این ضرب‌الاجل‌ها بدان معناست که عقربه تاثیرگذاری فشار اقتصادی از سوی دشمن، کند و بلکه متوقف شده است؛ چرا که تابحال هرچه می‌توانستند علیه ملت ایران بکار بستند و سیاست فشارحداکثری نتوانست اهداف نامشروع‌شان را تامین کند.
 
نگرانی امروز دشمن بی‌اثر شدن تحریم‌هاست
جلیلی اظهار داشت: آنها نگران این هستند که همانند زمانیکه دیگر ابزار نظامی آنها نتوانست به کارشان بیاید، ابزار اقتصادی و تحریم‌هایشان نیز دیگر نتواند اهدافشان را تامین کند. اهرم‌های مختلفی را به کار بردند تا دیگر جوانان دهه شصت تکرار نشوند اما حالا می‌بیند که در دهه نود، نقشه‌های شوم او در منطقه بواسطه جوانان این کشور برآب شده است.
 
وی در ادامه با اشاره تغییر رویکرد سیاست خارجی کشور در گره‌نزدن نتایج مذاکرات هسته‌ای به اقتصاد، گفت: دشمن می‌بیند که وقتی در سال جاری، صادرات کشور ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، ضرب‌الاجل تعیین می‌کند تا ایران را تحت فشار برای دادن امتیاز قرار دهد؛ اینجاست که وقتی به پشت خیمه دشمن می‌رسید باید مراقب تزویر او باشید.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه همراه با بصیرت باید ناظر به آینده باشد؛ وقتی موفقی شکل می‌گیرد، نگذاریم او را بپوشانند یا آن را وارونه جلوه دهند و این تلاش باید مستمر باشد.
 
هیچ موفقیتی بدون مشارکت مردم رقم نخواهد خورد
جلیلی در ادامه اظهار داشت: امروز امانت بزرگ شهدا، خود جمهوری اسلامی است؛ باید در دفاع از این نظام نظارت مستمر داشت. این دفاع نیز نمی‌تواند شعار باشد بلکه باید به شکل واقعی و مستمر مراقبت کرد که در اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی اخلال و انحراف پیش نیاید.
 
وی افزود: اگر ملتی توانسته‌ است موفق‌های بزرگ در سخت‌ترین عرصه‌ها نظیر دفاع مقدس و دفاع از حرم داشته باشد و توانسته است که تحریم نفتی را بشکند، باید در سایر عرصه‌ها نظیر صنعت، اشتغال و رفع مشکلات مردم نیز موفق‌های بزرگ و حماسه را تکرار کرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر نظام موفقیت‌هایی داشته است، علت آن همراهی مردم بوده است؛ مردم پا به پای دولت‌ها در مشکلات و سختی‌ها همراهی کردند. دفاع مقدس بدون همراهی مردم رقم نمی‌خورد و امروز نیز باید سایه به سایه بر روند امور به صورت مستمر نظارت کرد و به مسئولان کمک نمود تا هرجا کار خوبی صورت گرفت آن را پشتیبانی و تایید نمود و هرجا خدای نکرده روند خطایی صورت گرفت، آن را تصحیح کرد. همچنانکه اگر کار ناقصی صورت گرفت باید آن را تکمیل نمود. اگر این روند شکل بگیرد، می‌توان به صورت واقعی از جمهوری اسلامی محافظت کرد.
 
وی تاکید کرد: مهم این است که اگر به انتخاب اسلام لبیک گفته‌ایم، همواره نقش خود را در عرصه‌های مختلف و  قبال این انتخاب ایفا کنیم. وقتی توانستیم در عرصه‌های سخت با کار همگانی به پیروزی برسیم، در عرصه‌هایی مانند مبارزه با گرانی و مشکلات اقتصادی نیز با جدیت و نقش‌آفرینی می‌توانیم به پیروزی برسیم.
 
جلیلی در این راستا عنوان کرد: این عرصه، جبهه است و نیازمند کار مشترک؛ باید میدان و صحنه را تبیین کرد تا دشمن آن را وارونه جلوه نشان ندهد. کسی نارسایی‌ها را نفی نمی‌کند اما عده‌ای به جای کمک به رفع نقطه ضعف، می‌کوشند تا نارسایی را تشدید کنند؛ از سوی دیگر اگر موفقیتی شکل می‌گیرد می‌کوشند تا نقطه قوت تضعیف شود یا نادیده گرفته شود. اینجاست که بصیرت یعنی به درستی صحنه را تبیین کنیم.
 
وی افزود: اگر شبهه و غبارآلودگی را کنار زد، موضوعات را به درستی می‌توان شناخت و برای مسائل مختلف راهکار صحیح یافت. حتما در حد وسع خودمان باید در این زمینه کمک کنیم؛ چرا که موفقیت دولت‌ها بدون مشارکت مردم رقم نخواهد خورد.
 
پاسخ به برخی پرسش‌ها
جلیلی همچنین در انتهای سخنان خود در پاسخ به پرسش‌هایی از سوی جوانان، خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی دقیق و درستی اجرا بشود، کشور ما آمادگی آن را دارد که در عرصه‌های مختلف جهش پیدا کند. چرا که فرصت‌های بسیاری در جای جای کشور مهیاست و این افق برای ایران روشن است.
 
وی در این زمینه اظهار داشت: این جهش، الزام امروز کشور ماست؛ همه باید به این باور برسیم که با همین شرایط موجود می‌توانیم کشور خود را ارتقاء دهیم. هرکس در هر زمینه‌ای که می‌تواند باید هدف خود را اینگونه تعیین کند که مشکلات را بشناسد و در حد وسع خود برای حل مسائل مختلف، تلاش کند.
 
عضو شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تیم اقتصادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: امروز کشور ما در شرایطی است که ارکان مختلف اعم از دولت، مجلس، قوه‌قضائیه، نیروهای مسلح و صداوسیما دارای نیروهای کارآمد و متعهدی است که می‌بایست با هم‌افزایی یکدیگر و همراهی آحاد مردم، نه تنها مشکلات را برطرف سازند بلکه با جهاد بزرگ، جهش ایران را رقم بزنند.
 
جلیلی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون تخطئه شورای نگهبان از سوی برخی چهره‌های مطرح در انتخابات اخیر، تصریح کرد: افراد در دفاع خودشان نگاه‌های مختلفی دارند اما امروز در کشور ما نظام انتخاباتی قابل افتخار است و نظام نیز همواره از جمهوریت مردم دفاع کرده است؛ این دفاع از جمهوریت و امانت‌داری از آراء مردم در سال 1400 همانقدر بوده است که در انتخابات‌های پیشین نظیر سالهای 76، 88 و 92 بوده است.
 
وی در این زمینه افزود: مهم این است که وقتی ملت انتخاب خود را در مقطعی انجام می‌دهند، سایر کاندیداها در ادامه مسیر نیز با همان توانی که در عرصه انتخابات داشتند، دولت منتخب را یاری بدهند.
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه