تخصص سینمایی غالب بر سلیقه شخصی/ از قبیله گرایی دوری کنید
کد خبر: ١٦٣٦٧٩ تاریخ انتشار: ٠٦ دي ١٤٠٠ - ١٤:١١
صفحه نخست » تیتر یک
تخصص سینمایی غالب بر سلیقه شخصی/ از قبیله گرایی دوری کنید

به نظر نگارنده هیات انتخاب با آن رزومه ای که ذکر شد که هرکدامشان برای سینما کشور وزنه ای محسوب می شوند در انتخاب‌ شان تخصص سینمایی را ، غالب بر سلیقه شخصی کرده اند . پس لطفا کارشناسی نقد کنید و از قبیله گرایی دوری کنید

 
گروه سینما و تلویزیون صابرنیوز:سلمان امیری؛ از شب گذشته که هیات داوران اسامی فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) چهلمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کردند برخی در فضای رسانه شروع به تخریب آثار و هیات انتخاب کردند.

این هجمه ها به نحوی مهندسی شده بود که انگار هیات انتخاب در انتخاب غرض ورزی کرده و یا دستوری عمل کرده اند . اینکه در همه ادوار جشنواره به هیات انتخاب نقد وجود داشته امری معمول بوده و هست اما در این دوره یعنی از شب گذشته تاکنون مطالبی منتشر شده که عمدتا غیرکارشناسی و قبیله گرایی بوده است.
 
آقایان با رسانه هایی که در اختیار دارند سعی دارند افکار عمومی ر ا به سمتی سوق دهند که انگار سینما دچار چالشی بزرگ در نبود افراد مدنظر آنها شده است .

اگر به ترکیب هیات انتخاب نگاهی اجمالی بیاندازیم اولاً متوجه می شویم که در کمتر دوره ای اینگونه هیات انتخاب بوده که فراگیری سلیقه‌ای از طیف‌های مختلف را در میان اعضا شاهد باشیم ثانیاً حضور مدیر، مدرس سینما و ترکیب دانشگاهی و سینمایی نشان از اهمیت مؤلفه تخصص به عنوان اصلی‌ترین شاخص انتخاب این افراد بوده است.
 
 

 
بهروز افخمی جزو کارگردان پرسابقه سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر است. او تجربه داوری جشنواره‌های مختلف را در سابقه هنری خود دارد و از منتقدان سرسخت داور‌های دوره‌های گذشته فجر است. حالا خود در این مسند حاضر شده تا فیلم‌های فجر را انتخاب کند؛ کسی که علاوه بر کارگردانی، تدوین و بازیگری و نویسندگی را هم می‌شناسد.

پوران درخشنده را بیشتر با آثار اجتماعی و فیلم «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» می‌شناسند. جزو اولین زنان فیلمسازو جریان ساز سینمای بعد از انقلاب است که بیشتر دغدغه اجتماعی و فرهنگی را کارهایش نمایان دارد.

حسین زندباف از تدوینگر با سابقه سینما و تلویزیون که توانسته با حضور در چند دوره جشنواره فیلم فجر ۵ سیمرغ بلورین را دریافت کند. او علاوه بر تدوین، کارگردانی و تهیه کنندگی را نیز در سابقه کاری خود دارد که نشان از تجربه او در سینماست.

اسماعیل بنی اردلان دانشیار دانشگاه هنر با تخصص فلسفه هنر و به صورت خاص فلسفه سینما است. ریاست دانشگاه سینما و تئاتر، معاون پژوهشی دانشگاه هنر و ریاست دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر از جمله سوابق اجرایی ایشان است.
مجید شاه‌حسینی، به مدت چند سال مدیر بنیاد سینمایی فارابی و دبیری جشنواره را برعهده داشته و هم اکنون نیز استاد دانشگاه که از ایشان کتاب‌های بسیاری با موضوع سینما چاپ رسیده است.

اسفندیار شهیدی از فیلم برداران شاخص سینما و تلویزیون است و از مهم‌ترین آثار این هنرمند می‌توان به فعالیت در سریال‌های «خانه‌ای در تاریکی»، «لبه تاریکی» و «حمله‌دار» اشاره کرد.

محمد حسین نیرومند مدیر سابق گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو ، سرپرست سابق دفتر ظنز، مرکز هنرهای تجسمی و معاونت سینمایی حوزه هنری، دبیر سابق شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشورمشاور هنری وزیر فرهنگ در دولت نهم و سه دوره هم در جشنواره فیلم فجر ایشان به عنوان داور حضور داشته است.

حال سئوال از منتقدین مغرض این است که اعضا هیات انتخاب چگونه می توانند سابقه چندین ساله خودشان را در سینما نادیده بگیرند و دستوری یا سلیقه ای عمل کنند؟   

سینما در دوره ای که گذشت به اذعان اکثر کارشناسان دچار افول و سلیقه گرایی بوده حال تیم جدید نیاز به زمان دارد که خسران گذشته را جبران و سینما را به ریل برگرداند اما در این میان برخی که منافعشان در این گذر به علت حاکم شدن قانون به خطر افتاده شروع به تخریب و تشویش اذهان عمومی در انی مدت کوتاه کرده اند که باید دلسوزان سینما در این خصوص هوشیار باشند تا دوباره بازگشت به گذشته نداشته باشیم .

اینکه فلان کارگردان با فلان رزومه اثرش مورد قبول هیات انتخاب نبوده مطمئمنا این کار هیات انتخاب بزرگترین کمک و مساعدت را به آن کارگردان کرده تا در جشنواره مورد قضاوت سخت منتقدان قرار نگیرد تا از روحی و کاری با مشکلات عدیده ای در آینده مواجه نشود و تلنگری به خود شخص کارگردان باشد که در کارش بیشتر تعامل و تمرکز کند تا در کارهای بعدی اثری بهتر بسازد .

آقایان منتقد جوری از جامانده ها حرف  می زنند که یادشان رفته در دوره ای که با سفارش دبیر جشنواره برای فلان کارگردان (که به زعم آقایان صاحب سبک در سینما بود) برای حضور در بخش مسابقه همراه بود سرانجام خوبی برای آن کارگردان نداشت و در زمان اکران در جشنواره فجر مورد نقدهای شدیدی از قرار گرفت و نکته ای که مهم بود و اکنون باید منتقدین به هیات انتخاب مورد متوجه قرار دهند این است که ؛ در آن زمان رزومه چندین ساله آن کارگردان و دریافت سیمرغ در جشنواره های پیشین و دریافت جایزه از جشنوارهای بین الملی هم برای منتقدین، دلیلی برای توجه به فیلم ضعیف آن کارگردان قلمداد نشد و اکثر کارشناسان ان زمان به حضور آن فیلم در بخش سودای سیمرغ انتقاد کردند . پس باید قبول کنیم که کارگردانی که پیش تر کار فاخری ساخته دلیل موجهی برای حضورش به علت سابقه اش نیست.

مع الوصف سینما اکنون بیتشر از هر چیز به آرامش ،اعتماد و وحدت عناصر مختلف سینما احتیاج را دارد تا به ساحل آرامش برسد و تجربه ثابت کرده از این شلوغ کاری ها به جز افرادی خاص ، بدنه سینما منفعتی نخواهند برد .
 
اما در آخر به نظر نگارنده هیات انتخاب با آن رزومه ای که ذکر شد که هرکدامشان برای سینما کشور وزنه ای محسوب می شوند در انتخاب‌ شان تخصص سینمایی را ، غالب بر سلیقه شخصی کرده اند . پس لطفا کارشناسی نقد کنید و از قبیله گرایی دوری کنید

 


برچسب ها: سینمایی , فجر


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه