حمله معتادان به یک تیم مستندسازی/ آدم‌هایی که به ته خط رسیده‌اند
کد خبر: ١٦٣٦٦٠ تاریخ انتشار: ٢٢ آذر ١٤٠٠ - ١٠:٤٧
صفحه نخست » تیتر یک
حمله معتادان به یک تیم مستندسازی/ آدم‌هایی که به ته خط رسیده‌اند

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» بیان کرد که این فیلم روایتی از مرکز نگهداری زنان کارتن خواب در میدان شوش تهران است.

 
محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» از تازه‌ترین محصولات مرکز مستند سوره که روایتی از مرکز نگهداری زنان کارتن خواب در میدان شوش تهران است و در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: همزمان با تمرکز روی ساخت مجموعه مستندی با موضوع مسائل حاشیه شهر تهران جلساتی هم با سپیده علیزاده مدیر یک مؤسسه برای تولید یک مستند سینمایی داشته و برای ضبط تصاویری همراه با او به مناطق مختلف سر زدم. همراهی با سپیده علیزاده هم به شناخت من از منطقه خلازیر کمک کرد و هم باعث می‌شد چالش‌ها را از نزدیک درک کنم. یعنی ما از یک جایی به بعد لحظه به لحظه به سپیده علیزاده نزدیک شدیم و انصافاً ایشان و همسرشان ما را یاری کردند تا یک کار متفاوت بسازیم.

وی با بیان اینکه جلسه اول فیلمبرداری این مستند در ۲۷ اسفند ۹۹ در منزل شخصی سپیده علیزاده اتفاق افتاد، تصریح کرد: زمانی که وارد خانه ایشان شدیم، گفت که همسرش جلوی دوربین نمی‌آید اما همسرش پس از مدتی با ما همراه شد و گفت فیلم درباره اعتیاد زیاد ساخته شده، اما برای کاهش آسیب نه و فیلم شما از این نظر مهم است. در حقیقت همین اتفاق باعث همراهی با ما شد.

این مستندساز درباره چالش‌های ورود به مرکز نور سپید هدایت برای ساخت مستند «هیچکس منتظرت نیست» بیان کرد: این مؤسسه در حقیقت از زنان نگهداری می‌کند و خود این مساله کار را برای ما سخت‌تر می‌کرد. چراکه فضا بسیار سنگین بود. در نهایت اولین جلسه ضبط ما در نوروز ۱۴۰۰ اتفاق افتاد و به سختی توانستیم با افرادی که در مرکز حاضر بودند، ارتباط برقرار کنیم. اما پس از چندین جلسه ضبط و همراهی و زندگی با پرسنل آنجا، باعث شد که ما کم‌کم حس کنیم که به خانواده بزرگ مرکز پیوستیم و جزوی از آن‌ها شدیم.

اسلام‌زاده ادامه داد: البته کار به این راحتی نبود و در طول ۳۰ جلسه ضبط اتفاقاتی افتاد که عده‌ای خارج از این مرکز که در حوالی پارک شوش بودند و برخی از آنها از بستگان معتادان، آشنایان آنها به خاطر خصومت شخصی یا به خاطر مخالفت با راه اندازی این مراکز در سطح شهر، به ما حمله کردند. بنابراین کار کردن در مراکز این چنینی ظرافت‌های خاص خودش را دارد، باید حساسیت‌ها درک شود و فیلمساز حد و حدود خودش را بداند. خدا را شاکرم که ما با احتیاط به اشخاص نزدیک شدیم و با احترام با آن‌ها برخورد کردیم تا ثابت کنیم که برای کمک آمده‌ایم و نشان دهیم که برای این مسائل می‌توان راهکاری را نشان داد، به همین دلیل آنها هم ما را پذیرفتند.

حمله معتادان به یک تیم مستندسازی/ آدم‌هایی که به ته خط رسیده‌اند

وی با اشاره به اینکه اعتیاد و کارتن‌خوابی یک معضل جهانی است، مطرح کرد: معضل کارتن‌خوابی، معتادی که به ته خط رسیده و جامعه هم او را پس زده است، در همه کشورها وجود دارد و این مساله یک معضل داخلی نیست، بلکه جهانی است. لذا نیاز به کار علمی دارد و تمام حرف ما این است که باید این مشکل را بپذیریم، به شکل علمی با آن مواجه شویم و به آن بپردازیم.

کارگردان «هیچکس منتظرت نیست» با اشاره به اینکه به استقبال مخاطبان خوشبین است، گفت: برای «هیچکس منتظرت نیست» که سوژه‌ای جذاب دارد، وقت گذاشته شده است. پس امید دارم که دیده شود، جریان ساز باشد و فضایی را به وجود آورد تا مسیر کاهش آسیب‌ها سریع‌تر پیگیری شود.

اسلام‌زاده درباره همکاری با مرکز مستند سوره عنوان کرد: با مرکز مستند سوره از زمان محسن یزدی همکاری داشتم و به دلیل آنکه این مستند کاری خاص است و یقیناً یکسری حاشیه دارد، به سراغ این عزیزان آمدم چراکه با شناختی که از آن‌ها دارم، پشت کار می‌ایستند و به دیده شدن آن کمک می‌کنند.

وی در پایان مطرح کرد: امیدوارم همفکران من با نگاه اصلاح‌گرایانه و پیدا کردن راهکار وارد حوزه مستند اجتماعی شوند و مسئولان در تهیه و تولید مستندهای این چنینی سعه صدر داشته باشند. چراکه باید در قالب و زمان خودش ساخته شود، از شعارزدگی پرهیز کند، تا دنیایی را که آنها دارند به تصویر بکشد. همچنین مسئولان در این امر باید به فیلمسازان اعتماد کنند تا شاهد کاهش این آسیب‌ها در جامعه خود باشیم.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه