نهضت فیلم نامه‌نویسی، رسالت زمین ماندۀ بنیاد فارابی
کد خبر: ١٦٣٦٢٩ تاریخ انتشار: ٠٢ آذر ١٤٠٠ - ١١:٥٧
صفحه نخست » مطالب وسط
عباس صالح مدرسه ای فیلم نامه‌نویس:
نهضت فیلم نامه‌نویسی، رسالت زمین ماندۀ بنیاد فارابی

این فیلمنامه نویس با اشاره به سیاستهای کلیشه ای و ناکارآمد فارابی طی دهه های گذشته خاطرنشان ساخت: بنیاد فارابی از رسالت اصلی خود بسیار دور شده و ضرورت بازگشت به اصلاح و امداد سینمای ایران امری بدیهی است.


گروه فرهنگی صابرنیوز: عباس صالح مدرسه ای فیلم نامه‌نویس و کارگردان در گفتگویی اختصاصی گفت: بر کسی پوشیده نیست که ضعف اصلی سینمای ایران فیلم نامه است. هرچند که سال ها در این خصوص بحث‌های زیادی در گوشه و کنار مطرح شده اما هیچ چاره اساسی برای آن در عمل اجرا نشده است. تکنیک و تکنولوژی و استفاده از تجهیزات به علت سرعت تولید و عرضه جهانی، تقریبا به روز شده اما تفکر و تولید محتوا مغفول مانده و دست اندرکاران هم در بخش خصوصی و هم دولتی غافل شدند.

صالح مدرسه‌ای که تاکنون شصت و پنج اثر در حوزه داستان و فیلم نامه از او منتشر شده در خصوص راهکار معضل فیلم‌نامه‌نویسی افزود: اصلاح خط مشی بنیاد سینمایی فارابی اجتناب‌ناپذیر است زیرا فارابی از آغاز تا امروز در تولید فیلم‌های سینمایی توفیق چندانی نداشته و نسبتِ درصدِ تولیدات فارابی با کل تولیدات سینمای ایران ناچیز است.  پس بنیاد فارابی به جهت تعداد فیلم تاکنون نقش موثر نداشته و تاثیرگذار نبوده. اگر چه از آغاز تشکیل فارابی،  ندرتاً رویدادهای خوبی برای سینما ثبت شده اما انتظار منطقی از ظرفیت بنیاد سینمایی فارابی برآورده نشده است.

این فیلمنامه نویس با اشاره به سیاستهای کلیشه ای و ناکارآمد فارابی طی دهه های گذشته خاطرنشان ساخت:  بنیاد فارابی از رسالت اصلی خود بسیار دور شده و ضرورت بازگشت به اصلاح و امداد سینمای ایران امری بدیهی است. سال هاست فارابی  درجا می‌زند و تغییر مدیران فارابی چاره‌ساز نیست؛ بلکه ساختار و چارت سازمانی این مجموعۀ سینمایی معیوب و فلج است. بنیانگذاران فارابی  اهداف بلندی داشتند که اکثر آنها نافرجام ماند ولی امروز که لااقل در مصاحبه ها و اخبار، آوازۀ تحول بنیادین در سینمای ایران شنیده می‌شود، جا دارد که صاحبانِ میز و امضا، تحول را از فارابی شروع کنند تا نسیم آن به جاهای دیگر هم برسد. حکیم هم گفته «پاکیزه تر از آب نباشد چیزی، یک جا که مکان نمود گندیده شود».

صالح مدرسه ای گفت:  تا مشکل فیلم نامه نویسی و محتوا در سینمای ایران برطرف نشود، خرید لوازم و تجهیزات فنی، ساخت سالن‌های سینما و برپایی جشنواره‌ها و اقدامات مشابه بی‌فایده است. غفلت مسئولین و دست اندرکاران سینمایی در بدنۀ دولتی، ریشه در سیاسی‌کاری و بی‌تجربگی در شناخت هنر و سینما دارد.  اگر متولیان سینما متوجه ریشه و بن‌مایه فیلم که همان فیلم نامه است باشند، به ظواهر نمی‌پردازند. اینجاست که می‌توان گفت سوراخ دعا گم شده است.

این کارگردان سینما با تاکید بر دوری از فعالیت های تکراری و کلیشه‌ایِ بنیاد سینمایی فارابی در آینده گفت: «نهضت فیلمنامه نویسی» رسالتِ زمین ماندۀ بنیاد فارابی است. این همه سال فیلم تولید کردند چه شد؟ آیا تاثیری مثبت بر سینما و فرهنگ گذاشتند؟  امروز شایسته است تا فارابی فتیلۀ تولید را پایین بکشد و بر روی نگارش فیلمنامه های قدرتمند توسط حرفه ای ها تمرکز کند. این نهضتِ فیلمنامه نویسی، جرات و جسارت مسئولان و همکاری قاطبه فیلمنامه نویسان حرفه ای را می طلبد.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه