خاطره شبنم قلی‌خانی از انتخابش برای نقش «مریم مقدس»
کد خبر: ١٦٣٦٢٣ تاریخ انتشار: ٢٩ آبان ١٤٠٠ - ١٦:١٧
صفحه نخست » آخرین اخبار
خاطره شبنم قلی‌خانی از انتخابش برای نقش «مریم مقدس»

محمدهاشمی نیا؛ شبنم قلی‌خانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون میهمان بخش پرونده «سریالیست» شد. بخشی که به بررسی «سریال‌های مربوط به زندگی‌نامه شخصیت‌های ایرانی» اختصاص داشت. 

پدرام کریمی مجری برنامه در ابتدای بخش پرونده ویژه با اشاره به این که او و قلی‌خانی در سال‌های میانی دهه هفتاد در دانشگاه همکلاسی بوده‌اند، گفت: خانم قلی‌خانی از دانشجویان بسیار خجالتی بودند و وقتی خبر انتخاب ایشان برای نقش حضرت مریم (س) در فیلم و سریال «مریم مقدس» منتشر شد ما خیلی تعجب کردیم.

قلی‌خانی با تأیید این موضوع گفت: البته من الان هم خیلی خجالتی هستم و فقط جلوی دوربین کمی این خجالت و کم‌رویی را کنار می‌گذارم. خیلی دوست دارم اجرای تلویزیونی را هم تجربه کنم، اما امشب می‌بینم که واقعاً کار سختی است.

وی در ادامه بیان کرد: راستش انتخابم برای نقش حضرت مریم (س) خودم را هم غافلگیر کرد. تا آن زمان من تصاویر و نقاشی‌هایی که از حضرت مریم (س) می‌دیدم، چهره‌ متفاوتی با  چهره من داشت. وقتی از آقای بحرانی پرسیدم ایشان گفت اتفاقاً، نقاشی‌های مرسومی که حضرت مریم (س) را در شمایل یک زن اروپایی با چشمان روشن و موی بلوند نشان می‌دهند دقیق نیستند و چهره شما  قرابت بیشتری به ایشان دارد. 

این بازیگر درباره احساس خود از حضور در سریال حضرت مریم(س) نیز عنوان کرد: من در آن زمان 18 سالم بود و یک بازیگر ناشناخته بودم که این اثر اولین کار جدی من بود. سعی کردم آن چه را که آقای بحرانی و متن اثر می‌خواهند پیاده کنم. ضمن اینکه درباره زندگی حضرت مریم (س)  کتاب‌های زیادی هم مطالعه کردم و تفاسیر گوناگونی از قرآن کریم و انجیل را خواندم اما به‌هرحال منبع اصلی ما همان فیلم‌نامه بود که به قلم آقای محمد سعید بهمن‌پور نوشته شده بود و به‌نظر من خیلی کامل و جامع هم بود.

قلی‌خانی افزود: «مریم مقدس» در سال 1378 به نیت یک سریال تلویزیونی تولید شد و البته یک نسخه سینمایی هم داشت که در سال 1380 اکران شد. استاد من زنده‌یاد پرویز پورحسینی هم در نقش حضرت زکریا  در این اثر حضور داشتند و به نوعی یک یادگاری ارزشمند از خودشان به جا گذاشتند. مریم مقدس برای خود من تجربه‌ای بسیار جالب و خاص بود و الان هم که 20 سال از اولین پخش و اولین اکران آن می‌گذرد باز هم تماشای آن حس خوبی به من می‌دهد. 

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره سریال‌های زندگینامه‌ای اظهار کرد: این گونه سریال‌ها چون هم بیوگرافی یک شخصیت تاریخ را مطرح می‌کند و هم از دل تاریخ می‌آید جذابیت زیادی دارد. سریال‌های زندگینامه‌ای می‌خواهد چیزهایی از زندگی آن شخص مشهور به ما ارائه دهد و مخاطب هم آن نکته اصلی سریال را دریافت کند و سریع رد نشود.

قلی‌خانی در ادامه تعدادی از سریال‌های بیوگرافی یا زندگی‌نامه با محوریت شخصیت‌های ایرانی را مرور و عنوان کرد: سریال «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی یکی از بهترین سریال‌های تاریخی  تلویزیون است که در سال 1360 با جمعی از بهترین بازیگران زمان خودش ساخته شد. کاش می‌شد الان هم سریال‌هایی با این کیفیت بیشتر ساخته شود. جالب است که کل هزینه این سریال 60 میلیون تومان بود و بیشترین دستمزد هم با ماهی 15 هزار تومان متعلق به آقای علی نصیریان بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: در ادامه باید به سریال «بوعلی‌سینا» ساخته آقای کیهان رهگذار اشاره کنم که سال 1364 پخش و باعث شد تا هر وقت نام «ابوعلی سینا» به گوش ما می‌خورد یاد این سریال و آقای امین تارخ بیفتیم؛ این موضوعی است که وقتی اولین بار با آقای تارخ مواجه شدم به خودشان هم گفتم که این سریال چقدر قشنگ بود و چهره شما به عنوان ابوعلی سینا در ذهن ما حک شده است؛ همان‌طور که خیلی‌ها وقتی من را می‌بینند می‌گویند که یاد حضرت مریم (س) می‌افتیم. هزینه تولید این سریال هم برای 12 قسمت حدود 15 میلیون تومان بوده است.

وی در ادامه مرور سریال‌های زندگینامه‌ای افزود: سریال «شیخ‌بهایی» به کارگردانی آقای شهرام اسدی با حضور بازیگرانی همچون علی نصیریان، خسرو شکیبایی، فاطمه گودرزی، چنگیز وثوقی، دانیال حکیمی، لادن مستوفی، کوروش تهامی، رویا تیموریان، علی دهکردی و آتش تقی‌پور در سال 82 از شبکه دوسیما پخش شد. در همان سال سریال «روشن‌تر از خاموشی» با حضور بازیگرانی همچون حسین یاری، محمود پاک‌نیت، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، کتایون ریاحی و ثریا قاسمی روی آنتن رفت که در 35 قسمت به زندگی ملاصدرای شیرازی می‌پرداخت.

قلی‌خانی گفت: سریال 14 قسمتی «جابربن‌حیان» به کارگردانی آقای جواد افشار در سال 1385 روی آنتن رفت که مرحوم حسن جوهرچی در آن نقش جابربن حیان را به عهده داشت. آقای افشار از کارگردانان خوبی هستند که من افتخار داشتم در سریال «آنام» با ایشان کارکنم و همیشه از ایشان و انرژی مثبتی که داشتند به نیکی یاد می‌کنم. علاوه بر زنده‌یاد جوهرچی، اکبر عبدی، زنده‌یاد انوشیروان ارجمند، زیبا بروفه، علیرام نورایی و عنایت بخشی نیز در این مجموعه حضور داشتند.

وی افزود: سریال «نردبان آسمان»  به کارگردانی محمدحسین لطیفی هم به زندگی غیاث‌الدین محمود  کاشانی می‌پرداخت که آقای وحید جلیوند نقش او را داشتند و من هم در این سریال نقش همسر غیاث‌الدین را بازی می‌کردم. خاطره‌ام از این سریال مربوط به تمرین اسب سواری است، یک روز هنگام تصویربرداری انگار اسبی که داشتم خسته شده بود و رم کرد و من از اسب پرت شدم. همان‌طور که روی زمین افتاده بودم، چشمانم را باز کردم و دیدم که اسب بالای سر من است و صورتش را به صورت من نزدیک کرده و من از ترس این که مبادا پایش را روی صورت من بگذارد از جا جهیدم که خدا را شکر اتفاق خاصی نیفتاد! 

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: رحیم نوروزی، برزو ارجمند، ویشکا آسایش و حسن پورشیرازی هم از دیگر بازیگران این سریال هستند. البته «نردبان آسمان» در زمان و ساعت خوبی روی آنتن نرفت و با سریال‌های ماه رمضان سال 1388 همزمان شد. 

قلی‌خانی یادآور شد: سریال «جلال‌الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان با موضوع زندگی مولانا، «کوچک جنگلی» ساخته بهروز افخمی، قائم مقام فراهانی و کریم خان زند، ستارخان به کارگردانی محمدرضا ورزی و سریال «سیمرغ» ساخته حسین قاسمی جامی که به زندگی شهیدان احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی می‌پرداخت از جمله سریال‌های زندگینامه‌ای تلویزیون‌اند. مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» ساخته زنده‌یاد یدالله صمدی هم زندگی شهید عباس بابایی را به عنوان سوژه خود قرار داده بود.

وی تاکید کرد: سریال «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری که در سال 1386 روی آنتن رفت هم از آثار ماندگار تلویزیون است که به زندگی دکتر محمد قریب بنیانگذار پزشکی اطفال می‌پرداخت و جالب است که تا زمان پخش این سریال دکتر قریب برای مخاطبان عام چندان شناخته شده نبود و با دیدن این سریال بود که بسیاری از مردم با این شخصیت آشنا شدند. در نهایت باید به سریال بانوی سردار اشاره کنم که از تولیدات صداوسیمای  مرکز چهارمحال ‌و بختیاری بود و در 12 قسمت زندگی «بی‌بی مریم بختیاری» را محور خود قرار داده بود و خانم پانته‌آ سیروس هم نقش بی‌بی مریم بختیاری را بازی می‌کرد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه