ضربه حجاب‌استایل‌ها به حجاب، بیشتر از مخالفان است
کد خبر: ١٦٣٥٥٧ تاریخ انتشار: ٠٤ آبان ١٤٠٠ - ٠٩:٢٧
صفحه نخست » مطالب وسط
ضربه حجاب‌استایل‌ها به حجاب، بیشتر از مخالفان است

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف با بیان اینکه ضربه حجاب‌استایل‌ها به حجاب، بیش‌تر از مخالفان است گفت: باید در دسترسی بانوان محجبه به فروشگاه‌های در شأن و منزلت این بانوان تسهیل‌گری کنیم.

 
به گزارش صابرنیوز: نه چهره و نه نوع پوشش‌شان تداعی‌کننده فلسفه حجاب نیست. زنان جوان و خوش‌چهره‌ای که مدلند و در فضای مجازی فعالیت دارند اما آنچه تبلیغ می‌کنند کالای حجاب است. البته نه برای یک حجاب معمولی و رعایت حدود الهی؛ آنها برای کمپانی‌هایی کار می‌کنند که نوع خاصی از حجاب را ترویج می‌کنند. استایل حرفه‌ای یا به عبارت دقیق‌تر حجاب فشن برای بانوان محجبه! اما این استایل حرفه‌ای شامل چه چیزهایی می‌شود؟ چادرهای پرزرق و برقی که بیشتر از مانتوهای کوتاه جلب توجه می‌کنند. ساق دست‌های کارشده‌، روسری‌های خاص و رنگارنگ و نکات‌ ریزی همچون گیره روسری یا کش چادر! تا این جای کار هم اگرچه با فلسفه حجاب در پوشش و دوری از تبرج همخوانی ندارد اما قابل پذیرش‌تر است.

جالب‌تر از همه زمانی است که حجاب‌استایل‌ها حتی برای پوشش زیر چادر هم برنامه دارند. شومیز و دامن و شلوارهای رنگارنگ و زنان جوان مدلی که یک بار با چادرهای کاملاً پوشیده جلوی دوربین می‌روند به یک باره با شومیز و شلوار در برابر دوربین رژه می‌روند! پوششی که حتی خانم‌های کم‌حجاب هم با آن در جامعه ظاهر نمی‌شوند اما در شبکه‌های اجتماعی که محل حضور همگان است مدل حجاب‌استایلی که مدعی کار در حوزه ترویج عفاف و حجاب است با چنین پوششی ظاهر می‌شود تا به هر گونه تردیدی درباره نگاه تجاری به حجاب و زن پایان دهد و زن را ابزاری برای دستیابی به اهداف تجاری و اقتصادی خود نماید.

در همین رابطه روزنامه جوان گفت‌وگویی با اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

حجاب یعنی ایجاد جاذبه نکردن

- حجاب یعنی پوشیدگی‌، حجاب یعنی ایجاد جاذبه نکردن و پوشیدگی کامل به استثنای دست و صورت. وقتی ما این حجاب را هزار مدل تزئین می‌کنیم و نگین و گل می‌زنیم و نامش را حجاب می‌گذاریم این اصلاً حجاب نیست.

- حجاب‌استایل‌ها یا به قول خودشان حجاب‌های لاکچری در دو گروه دسته‌بندی می‌شود. یک دسته افرادی که ناآگاهانه و برای گذران امورشان مانتوهای کوتاه و جلوباز تولید می‌کنند و یک گروهی که چادر تولید می‌کنند ولی انگیزه دینی و انقلابی ندارند اما گروه دوم دانسته این کار را می‌کنند و محصولات این‌چنینی تولید می‌کنند.

ضربه حجاب‌استایل‌ها به حجاب، بیشتر از مخالفان است

- به نظر من ضربه‌ای که حجاب استایل‌ها به حجاب و اعتقادات مردم می‌زنند از کارهایی که امثال مسیح علی‌نژاد انجام می‌دهند بدتر است‌.

- مردم افراد معاند با حجاب را می‌شناسند و تکلیف‌شان روشن است اما وقتی یک خانم چادری قداست و حرمت چادر را می‌شکند و از بین می‌برد و تحت عنوان حجاب استایل عادی‌انگاری می‌کند این خیلی خطرناک است.

 - به عنوان یک تولیدکننده محصولات حجاب‌، حجاب‌استایل‌ها و مدل پوشش‌هایی را که آنها ترویج می‌دهند از مانتوهای کوتاه و جلوباز و بدترین نوع پوشش مخرب‌تر می‌دانم‌. تخریبی که حجاب‌استایل‌ها برای پوشش و حجاب داشته‌اند بسیار بیشتر از کالاهای مبتذل است. من به شخصه به عنوان مسئول انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اصلاً این نوع حجاب را قبول ندارم.

ما حجاب لاکچری نداریم

- این قبیل تولیدکنندگان اسم کارشان را هم حجاب لاکچری می‌گذارند و مدعی‌اند با این کار جوانان را جذب می‌کنند.

- ما حجاب لاکچری نداریم. استفاده از هزار رنگ برای این حجاب آن‌هم با استفاده از مدل‌های آرایش کرده و خاص اثر بسیار مخربی بر مفهوم حجاب در جامعه دارد.

تولیدکنندگانی که کالاهای مبتذل برای حجاب تولید می‌کنند مسئولند

- تولید کردن چادر هم یک کار تجاری است و این یک واقعیت است اما این کار تجاری باید بر اساس معیارها و چارچوب‌هایی تعیین شده باشد.

- تولیدکننده هم مسئولیت شرعی دارد و به نظر من تولیدکنندگانی که کالاهای مبتذل برای حجاب تولید می‌کنند مسئولند و باید پاسخگو باشند.

هیچ حمایت رسانه‌ای‌، مالیاتی و بیمه‌ای نداشته‌ایم

- در حوزه نذر حجاب هم ما چون احساس کردیم به مسئله حجاب اهمیت داده نمی‌شود و در حالی که برای ده‌ها قلم کالایی که در داخل تولید می‌شود ارز دولتی داده می‌شود اما به کالای حجاب و چادر ارز دولتی داده نمی‌شود، گروهی از تولیدکنندکان حجاب سود بازرگانی دو مدل از محصولات‌مان را حذف کردیم. دو مدل چادری که به چادرهای معمولی شباهت زیادی دارد و این دو مدل چادر دانشجویی و قواره ندوخته را عرضه مستقیم داشتیم که این کار هنوز هم ادامه دارد.

- ما چند سال پیش برای تبلیغ این کار به صدا و سیما مراجعه کردیم اما از ما پول زیادی بابت تبلیغ کار خواستند.

- متأسفانه وقتی کار خوبی هم انجام می‌شود دستگاه‌های فرهنگی از این کار حمایت نمی‌کنند و ما هیچ حمایت رسانه‌ای‌، مالیاتی و بیمه‌ای نداشته‌ایم. در چنین شرایطی بدیهی است انتظار رونق و ترقی حجاب به ثمر نمی‌رسد.

- همچنین در حوزه کار فرهنگی برای حجاب هم پای ما می‌لنگد. به طور مثال چادر سر کردن متهمان در دادگاه‌ها یا حضور زنانی با چادر در سر چهارراه‌ها برای تکدی‌گری جلوه بصری و پیام فرهنگی خوبی برای حجاب ندارد. در حالی که می‌شود این افراد را جمع کرد تا با این رفتارها پیش چشم مردم حجاب را خوار نکنند.

حجاب باید به کالای فرهنگی تبدیل شود

- ما انتظار داریم در مجموعه‌ای که با ۲۵۰ تولیدکننده ملزومات حجاب راه انداختیم حمایت شویم اما متأسفانه این‌گونه نبود.

- اگر مسئولی درک کند که امروز حجاب لباس سرباز فرهنگی ما در این شرایط است و ما بارها شنیده‌ایم که تا زمانی که این حجاب و چادرها هست ما نمی‌توانیم به ایران نفوذ کنیم.

- حجاب باید به کالای فرهنگی تبدیل شود. ما با ۶۰، ۷۰ میلیون دلار واردات چادر کل ایران را پوشش می‌دهیم در حالی که چند سال پیش ۳۰۰ میلیون دلار موز وارد شد و ما با این پول می‌توانستیم برای چهار سال چادر مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

- چادر نماد بانوی ایرانی است و باید به کالای فرهنگی تبدیل شود. درمان ماجرای گرانی چادر این است که چادر به کالای فرهنگی تبدیل شود و مالیات‌، بیمه و مسائلی که روی بحث چادر سربار شده برداشته شود و واردات آن با ارز دولتی صورت گیرد.

ضرورت تسهیل دسترسی بانوان محجبه به فروشگاه‌های در شأن و منزلت آن‌ها

- ما به عنوان تولیدکنندگان و مسئولان حجاب باید در دسترسی بانوان محجبه به فروشگاه‌های در شأن و در منزلت این بانوان تسهیل‌گری کنیم.

- در حالی که برای اغلب کالاها مرکز خرید مشخص وجود دارد اما در کشور ما مرکزی برای تهیه صفر تا صد ملزومات حجاب وجود ندارد.

- در کشور ما ده‌ها اتحادیه پوشاک وجود دارد اما اتحادیه ملزومات حجاب نداریم و اینها مسائل زیرساختی است و حتی اگر مسئولان فرهنگی ما کارشان را به درستی انجام می‌دادند و به حلقه آخر یعنی تولیدکننده می‌رسید باز هم ما در این حوزه لنگ می‌زدیم.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه