مزاحمت‌های خیابانی بیشترین ضربه را به روح و روان بانوان وارد می‌کنند
کد خبر: ١٦٣٥٠٣ تاریخ انتشار: ٢٩ شهریور ١٤٠٠ - ١٥:٢٢
صفحه نخست » مطالب وسط
مزاحمت‌های خیابانی بیشترین ضربه را به روح و روان بانوان وارد می‌کنند

مزاحمت خیابانی موضوعی آزار دهنده است که متاسفانه در سطح جامعه شاهد آن هستیم، در شکل گیری یک شخصیت، رفتار و ظهور آن در جامعه علل و عواملی مختلفی دخیل هستند که در این میان می‌توان از خانواده، اصول تربیتی و دوران کودکی فرد به عنوان مهم‌ترین علل نام برد.

 
 
نصرالله منصوری روانشناس درباره ابعاد روانشناسی موضوع مزاحمت‌های خیابانی اظهار کرد: مزاحمت خیابانی موضوعی آزار دهنده است که متاسفانه در سطح جامعه شاهد آن هستیم، در شکل گیری یک شخصیت، رفتار و ظهور آن در جامعه علل و عواملی مختلفی دخیل هستند که در این میان می‌توان از خانواده، اصول تربیتی و دوران کودکی فرد به عنوان مهم‌ترین علل نام برد.
 
منصوری بیان کرد: کمتر پدر و مادری وجود دارد که مصلحت و خوشبختی فرزند خود را نخواهد، اما خواستن تنها، کافی نیست؛ برای پرورش کودکان باید با مبانی تربیتی و ظرافت‌های آن آشنایی داشت، در غیر این صورت اشتباهاتی رخ می‌دهد که ناخواسته باعث بدتربیتی فرزند می‌شود؛ گاهی هم پدر و مادر از مبانی تربیتی آگاهند، اما توجه درخور و شایسته‌ای نسبت به این امر نشان نمی‌دهند و ماحصل این بی دقتی شکل گیری الگوی رفتاری اشتباه در شخصیت فرزندشان می‌شود.
 
این روانشناس توضیح داد: عامل دیگری که در شکل گیری شخصیت فرد و الگو‌های ثابت رفتاری او تاثیر دارد گروه همسالان و دوستان است؛ وقتی افراد در قالب دوستی مدت زمان زیادی با هم نشست و برخاست می‌کنند از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند؛ اگر شخص با افرادی نشست و برخواست داشته باشد که ایجاد مزاحمت را نوعی سرگرمی یا ارزش تلقی کنند پس از مدتی قبح رفتار برای این فرد شکسته می‌شود و برای یک رنگ شدن با جمع و به دست آوردن تائید آن‌ها دست به این رفتار خواهد زد.
 
وی افزود: جمله‌ای از ماهاتما گاندی نقل شده و آن این است که انسانیت یک دین است که طرفداران زیادی ندارد؛ درون افراد عامل بازدارنده‌ای وجود دارد که آن‌ها را از انجام دادن رفتار‌های ناشایسا باز می‌دارد به نحوی که شخص از حتی تصور رفتار بد نیز دچار اضطراب و نا آرامی می‌شود، اما زمانی که تقوا و اصول انسانی در جامعه فراموش شده و تکرار مزاحمت‌های خیابانی قبح عمل را بشکند عامل بازدارنده درونی نیز قدرت سابق را برای جلوگیری از بروز این رفتار نخواهد داشت.
 
منصوری گفت: عامل دیگر مزاحمت‌های خیابانی به خود بانوان، رفتار و پوشش ایشان باز می‌گردد؛ هیچ فردی نباید به خود اجازه تعرض به حرمت و شخصیت فرد دیگری را بدهد؛ از طرفی خود شخص نیز باید از شان و منزلتش محافظت کرده خود را در شرایطی قرار ندهد که مورد آزار و مزاحمت قرار بگیرد.
 
این روانشناس با اشاره به نقش شرایط اقتصادی در بروز مزاحمت‌های خیابانی تصریح کرد: در شکل گیری این رفتار وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه نیز نقش پررنگی دارد؛ وقتی برای اجاره مسکن در مناطق جنوبی تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه لازم باشد، اما دستمزد ماهیانه افراد حدودا ۳ یا ۴ میلیون تومان باشد بسیاری از جوانان توانایی تشکیل خانواده را ازدست می‌دهند. در این حالت جوان برای رفع نیاز‌های خود به خیابان مراجعه می‌کند و احتیاج هایش را به نحو دیگری بروز می‌دهد. برای مثال از طریق متلک پرانی سعی میکند توجه جنس مخالف را جلب کند.
 
وی اظهار کرد: بدیهی است مزاحمت‌های خیابانی رفتاری آسیب زننده است که بیشترین ضربه را به بانوان و روحیت ایشان وارد می‌کند. بانویی که با رعایت موارد لازم و حفظ وقار در جامعه حضور پیدا می‌کند، اما مورد آزار‌های خیابانی قرار می‌گیرد ممکن است بار‌ها و بار‌ها رفتار خود را ارزیابی کند و حتی برای اینکه مورد مزاحمت قرار گرفته خودش را مقصر بداند.

 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه