حسینی: پذیرش ایران در شانگهای نشانگر بی اثر بودن تهدیدهای آمریکا است
کد خبر: ١٦٣٤٩١ تاریخ انتشار: ٢٨ شهریور ١٤٠٠ - ٠٩:٥٨
صفحه نخست » مطالب وسط
حسینی: پذیرش ایران در شانگهای نشانگر بی اثر بودن تهدیدهای آمریکا است

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری تاکید کرد، پذیرش ایران به عنوان عضو دائم در سازمان همکاری شانگهای نشانگر این است که دیگر تهدیدهای آمریکا تاثیری ندارد و می‌توانیم بگوییم پایان دوران یکجانبه گرایی است.

 
 
حسینی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح روابط دوجانبه ایران با کشورهای همسایه به ویژه نشست شانگهای پرداخت و در خصوص اهمیت نقش آفرینی سازمان شانگهای در معادلات امروز جهان، گفت: حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در این اجلاس در تاجیکستان اولین سفر خارجی رئیس جمهوری بود و می توان گفت نقطه عطفی در فعالیت های دیپلماسی ما بود و اتفاق های خوبی در این سفر رخ داد.
 
او ادامه داد: اجلاس تاجیکستان با توجه به حضور کشورهای مهمی در آن مثل چین که دومین اقتصاد دنیا را دارد و در آینده نیز صاحب اولین اقتصاد خواهد شد و با ما نیز در این مدت تعاملاتی داشته به خصوص به تازگی برنامه راهبردی، دراز مدت و بسیار مهم ۲۵ ساله را داشته ایم، بیانگر اهمیت این اجلاس بوده است.
 
وی افزود: قطعا چینی ها می دانند در این دولت بهتر می توانند کار کنند تا اینکه با دولتی که در گذشته برسر کار بود و بیشتر نگاه آن به اروپا و غرب بود و چندان باور و اعتقادی نداشت که می تواند با شرق کار کند به رغم اینکه چند سال قبل رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ما باید به سمت شرق برویم پس چین می تواند یک همپیمان خوبی با ما باشد که در این سازمان حضور دارد.
 
حسینی ادامه داد: همچنین روسیه که ما مدت ها است با این کشور درحال همکاری هستیم و یک مورد آن همان داستان سوریه است که این کشور همکاری بسیار مهمی را داشت و البته روسیه هم همانند ما از جانب غربی‌ها تحریم شده است و البته قدرت انکار ناپذیری را دارد.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهوری ادامه داد: هند عضو دیگر این سازمان نیز از لحاظ اقتصادی رو به رشد است و همین طور کشورهای همسایه مثل پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان که همگی اینها اعضای این سازمان قدرتمند هستند هرچند اینها می‌گویند ما نظامی نیستیم ولی بالاخره می تواند رقیبی برای ناتو باشد و اینکه پایانی برای یکجانبه گرایی آمریکا باشد.
 
حسینی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "به اعتقاد افرادی مقدمات عضویت رسمی ایران در این سازمان از گذشته کلید زده شده بود و مختص به زمان کنونی نیست، نظر شما در این باره چیست؟"، گفت: بله، از سال ۲۰۰۵ ایران عضو ناظر این سازمان بود ولی از یکسال پس از آن ایران درخواست داد تا عضو رسمی و دائم این سازمان باشد که به هردلیلی پذیرفته نمی‌شد همین طور که عضویت آمریکا را رد کرده بودند و نپذیرفتند اما در نهایت با اجماعی که صورت گرفت عضویت ایران به عنوان نهمین کشور این سازمان پذیرفته شد و رئیس جمهوری نیز تشکر کرد.
 
او ادامه داد: هرچند برخی از سیاسیون در روزهای گذشته مطرح می‌کردند که این عضویت تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه ما فکری برای تحریم ها کنیم یا بحث اف ای تی اف را بپذیریم اما معلوم شد که چنین نیست و اگر همت جدی و یک تعامل خوبی وجود داشته باشد، می‌شود خیلی از کارها صورت پذیرد.
 
حسینی افزود: پذیرش ایران به عنوان عضو دائم این سازمان نشانگر این است که دیگر تهدیدهای آمریکا تاثیری ندارد و می توانیم بگوییم پایان دوران یکجانبه گرایی است چرا که کشورهای عضو این سازمان یک چهارم مساحت خشکی های جهان و ۴۳ درصد جمعیت جهان را در بردارند یعنی بیش از ۳ میلیارد جمعیت دارند که این ظرفیت بالایی است.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: هرچند روسیه و چین در گذشته نیز با ما تعاملاتی را داشتند اما متاسفانه در دوره گذشته دولتمردان ما آنگونه که باید و شاید تعامل سازنده و مناسبی را نداشتند چرا که شاید به امید بودند که با تعامل با غرب بتوانند مشکلات اقتصادی و مسائل سیاسی را حل کنند.
 
او ادامه داد: اما اکنون آنها می‌دانند که این دولت در این مساله جدی و مصمم است، همین طور که می‌بینیم اولین سفر رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان و شرکت در اجلاس شانگهای است یا اولین سفر وزیر خارجه ما به عراق و سوریه بود.
 
حسینی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "روسای جمهور چین و روسیه از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای استقبال گرمی کردند و اذعان داشتند این به قدرتمند شدن این سازمان کمک می کند، حال عضویت ما در این سازمان با همه این پیشینه، چه آورده‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران و مشخصا برای مردم و ملت دارد؟"، گفت: همه این اقدامات برای این است که یک نتایجی داشته و در زندگی مردم ملموس باشد و ما از این وضعیتی که داریم رهایی پیدا کرده و برون رفت از مشکلات را شاهد باشیم.
 
وی افزود: در حال حاضر به نظر می رسد این نگاه واقع بینانه تر است به جای اینکه نگاه ما به غرب باشد، هرچند یک چند صباحی تحرکاتی صورت پذیرفت و هیات‌هایی آمدند و رفتند اما در ادامه دیدیم زمانی که آمریکا از برجام خارج شد شرکت‌های آنها هم بلافاصله از کشور رفتند.
 
او ادامه داد: با توجه به اینکه ایران یک یار قدرتمند برای این سازمان است و آنها تاثیر ایران و توان این کشور را می دانند البته این سازمان هم یک سازمان توانمندی است به همین دلیل در حوزه‌های مختلف ما می توانیم همکاری‌های خوبی را داشته باشیم و چه بسا در همین بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله‌ای که با چین بوده است در آینده با روسیه و کشورهای دیگر باشد و تعاملات بیشتری را با آنها داشته باشیم و کاری کنیم که تاثیر تحریم‌ها بسیار کم شود.
 
حسینی گفت: زمانی که ما عضو اصلی و دائم این سازمان هستیم اگر بتوانیم از ظرفیتی که در این کشورها است استفاده کنیم قطعا آنها هم تعهدات بیشتری در قبال ما خواهند داشت و حمایت بیشتری خواهند کرد و اگر ما فعالانه عمل کنیم دیگران هم استقبال خواهند کرد.
 
وی افزود: بنابراین اگه ما بتوانیم از ظرفیت های منطقه و جمعیت فراوانی که وجود دارد و همین هشت کشوری که عضو این سازمان هستند استفاده کنیم حتما ان شاالله شرایط بهتری برای ما رقم خواهد خورد و به نفع آنها هم خواهد بود یعنی یک نفع دو جانبه است و یکسویه نخواهد بود.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهوری ادامه داد: زمانی که غرب تحریم‌ها را گسترش داد اگر ما تسلیم می‌شدیم آنها به اهداف خودشان می‌رسیدند ولی ما ایستادیم، مردم مقاومت کردند و سختی‌های فراوانی را تحمل کردند و در عین حال توانستیم در منطقه قدرت نمایی کنیم.
 
وی افزود: زمانی که داعش تشکیل شد، کاملاً مشخص بود که با حمایت مثلث عبری، عربی و غربی بود و هدف آن‌ها جمهوری اسلامی ایران بود، اوباما هم اعلام کرد که ما به دولت سوریه حمله خواهیم کرد به طوریکه در خود ایران بعضی‌ها گفتند دیگر فایده‌ای ندارد و باید برای بعد از بشار اسد صحبت کنیم که در نهایت ایستادگی، مقاومت و کمک توانست مؤثر باشد.
 
حسینی در ادامه گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم عزم و اراده‌ای نمی‌دیدیم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد اما در حال حاضر که دولت، مجلس و نهادهای مختلف با هم هستند قطعاً شرایط بهتری مهیا خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها از این شرایط امروز ما ناراحت هستند، افزود: همین طور که شرق از ما استقبال می‌کند و همکاری می‌کند غربی‌ها ناراحت هستند ولی این واقعیتی است که باید بپذیرند.
 
او ادامه داد: غربی‌ها در بحث تحریم‌های شکننده، هرچه در توان داشتند به کار گرفتند ولی نتیجه‌ای نگرفتند و امیدواریم حالا که این دوران سخت را پشت سر گذاشتیم، وضع بهتر شود.
 
حسینی در ادامه افزود: در همین مدت کوتاه که یکی از اولویت‌های نظام، موضوع سلامت مردم بود واکسن به تدریج در حال تأمین است، وقتی که رئیس جمهوری تحرک داشته باشد و با رئیس جمهوری چین و روسیه و کشورهای مختلف تماس بگیرد و مسئولان هم پیگیری کنند حتماً نتیجه خواهد داد.
چرا که در هر مقطعی که دولتمردان ما اهل تلاش بودند، نتیجه گرفتیم.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: در بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که جوانان تاریخ معاصر را بدانند، اینکه در قبل از انقلاب چه وضعیتی داشتیم و چه عقب ماندگی‌هایی از جهت علمی، فرهنگی، اقتصادی و محرومیت در کشور داشتیم واقعیت‌هایی است که باید به جوانان گفته شود.
 
حسینی ادامه داد: باید پیشرفت‌هایمان در حوزه‌های مختلف را دائم یادآوری کنیم، باید در جوانان ما روحیه خودباوری وجود داشته باشد و جوانانی که خلاقیت، ابتکار و ایده دارند حتما مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه ایران اشتراک های فرهنگی بسیاری با تاجیکستان دارد و فرهنگ می‌تواند روابط کشورها را تلطیف و فرصتی برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری فراهم کند، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر روابط فرهنگی ما با یک کشور فارسی زبان کاهش پیدا کرده بود و ما باید حتماً از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کنیم و فعالیت‌های اقتصادی را هم توسعه دهیم.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه