نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور برای عرضه نفت خام در بورس انرژی
کد خبر: ١٦٣٤٥٦ تاریخ انتشار: ٢٠ شهریور ١٤٠٠ - ١٠:٥٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور برای عرضه نفت خام در بورس انرژی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی صادراتی ایران از طریق بورس انرژی شد.

 
 
 
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی صادراتی ایران از طریق بورس انرژی شد.
 
پورابراهیمی در این نامه که ۱۲ شهریور سال جاری ارسال شده آورده است: به استحضار می‌رساند بر اساس بندهای ۱۳ تا ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به منظور مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش تاکید شده است.
 
در ادامه این نامه آمده است، در بند ۱۹ سیاست‌های فوق، معظم له بر شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی تاکید فرموده‌اند.
 
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت‌های قانونی مناسبی از جمله بند(ح) ماده (۴) قانون برنامه ششم توسعه تبصره (۲) ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و بند (۱) بخش الف ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر توسعه ساز و کارهای مبتنی بر بازار سرمایه جهت توسعه صنعت نفت و گاز کشور تاکید دارد.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نگاهی به عملکرد وزارتخانه نفت و شرکت‌های تابعه آن در سال‌های گذشته نشانگر آن است علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این وزارتخانه از ظرفیت بازار سرمایه به منظور شفافیت در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عمومی و کاهش زمینه‌های فسادزا و همچنین تنوع بخشی در شیوه‌های فروش و توسعه مشارکت بخش خصوصی در چارچوب مکانیزم شفاف بورس استفاده نکرده است.
 
وی ادامه داد: ضعف‌های عملکردی بسیاری در این زمینه قابل مشاهده است.
 
پورابراهیمی گفت: به عنوان نمونه علیرغم پیگیری‌های مستمر مجلس شورای اسلامی و ظرفیت‌های قانونی اشاره شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از عرضه منظم و مستمر نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی استنکاف ورزیده و بر مدل‌های فروش سنتی و غیرشفاف تاکید دارند.
 
در نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری آمده است؛ به طوری که فقط در سال ۱۳۹۹، چهار میلیون تن انواع نفت خام نفت، نفت کوره و میعانات توسط شرکت ملی نفت خارج از سیستم بورس عرضه شده است.
 
این نامه می‌افزاید: این در حالیست که در صورت باور به شفافیت و اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر مناسب جهت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه این امکان وجود دارد.
 
وی ادامه داده است: بخش زیادی از نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق مکانیزم بورس عرضه شده و ضمن کشف قیمت شفاف منابع درآمدی بیشتری را نصیب کشور نموده و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی فعال شود.
 
پورابراهیمی خطاب به رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: بر این اساس و در اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین و مقررات بالادستی و همچنین سیاست‌ها و برنامه‌های حضرتعالی در راستای مواجهه با تحریم به منظور افزایش درآمدهای نفتی دولت پیشنهاد می‌شود موارد ذیل در دستور کار دولت محترم قرار گیرد.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد اول را اینگونه مطرح می‌کند؛ عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی صادراتی ایران از طریق بورس انرژی ایران به صورت منظم و مستمر و تسهیل فرایند صادرات از طریق این مکانیزم شفاف هرچه سریع‌تر اجرایی شود.
 
در ادامه پیشنهاد دوم چنین عنوان شده است که تدوین برنامه معین زمانبندی شده عرضه نفت خام و میعانات گازی با قید اهداف کمی در خصوص اجرای بند (ح) ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور و پایش مستمر آن به منظور اطمینان خریداران از استمرار عرضه بلند مدت.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد سوم را با عنوان پیگیری و تسریع در راه اندازی بازار آتی برای نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های هیدروکربوری و همکاری موثر وزارت نفت در توسعه این بازار، عنوان می‌کند.
 
همچنین وی در پیشنهاد چهارم خود آورده است: برنامه ریزی برای جذب پس اندازهای عمومی و نقدینگی سرگردان از طریق تشکیل و پذیرش صندوق‌های بزرگ پروژه مبتنی بر پروژه‌های ملی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی.
 
پورابراهیمی از عرضه خوراک تحویلی به هر یک از پالایشگاه‌ها، پترو پالایشگاه‌ها، پالایشگاه‌های تازه تاسیس، طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت جدید پالایشگاه‌های موجود، پالایشگاه‌های کوچک و پتروشیمی‌ها به صورت منظم و مستمر با تناوب عرضه حداقل ماهانه از طریق بورس انرژی ایران و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به عنوان پیشنهاد پنجم یاد کرده است.
 
وی پیشنهاد ششم را چنین آورده است: تجدید ساختار صنعت گاز کشور و شکل گیری بازار متشکل و شفاف در بورس انرژی.
 
پورابراهیمی از انجام تهاتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی با مطالبات طلبکاران طبق مکانیزم بورس به عنوان پیشنهاد هفتم نام برد و خاطرنشان کرد: تسریع در راه اندازی بازار بهینه سازی مصرف انرژی و همکاری وزارت نفت در رونق بخشی به گواهی صرفه‌جویی انرژی به منظور مدیریت مصرف انرژی کشور از طریق بازار سرمایه کشور پیشنهاد هشتم به دولت است.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام و فرآورده‌های نفتی به منظور تامین مالی دولت نیز پیشنهاد نهم است.
 
پورابراهیمی در پایان عنوان می‌کند: در پایان امیدوارم تلاش برای رونق و توسعه روز افزون بازار انرژی کشور که منطبق با سیاست‌های کلان اقتصادی حاکم بر کشور و قوانین برنامه مصوب است، بتواند در بلند مدت علاوه بر تقویت توانمندی‌های بخش خصوصی به ارتقا شفافیت و رقابت در بازار انرژی ایران، کاهش زمینه‌های فساد و تضییع حقوق بیت المال، اصلاح نظام مالی دولت و همچنین نقش آفرینی بیشتر و موثرتر ایران در تجارت منطقه‌ای و بین المللی انرژی بیانجامد و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه آماده هرگونه همکاری است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه