سهم حاشیه‌های اوین از آنتن سیما/ اعتراض‌های حجازی‌فر پاسخ دارد؟
کد خبر: ١٦٣٣٩٢ تاریخ انتشار: ٠٤ شهریور ١٤٠٠ - ١٤:٣٣
صفحه نخست » مطالب وسط
سهم حاشیه‌های اوین از آنتن سیما/ اعتراض‌های حجازی‌فر پاسخ دارد؟

حواشی سریال «عاشورا» و توقف آن، پخش تصاویر اوین از تلویزیون، برنامه های تکراری در دهه اول محرم و پخش «با حسین حرف بزن» از جمله اخبار مهم تلویزیون در هفته جاری بود.

 
 
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.
 
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
 
امروز پنجشنبه چهارم شهریور ماه می‌توانید با شماره ۹۱ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.
 
چهره هفته؛ هادی حجازی فر
 
بیشتر از یک سال است که مینی سریال هفت قسمتی شهید باکری در پیش تولید و تولید مانده است. مینی سریالی که سیمافیلم ساخت آن را به هادی حجازی فر سپرده است تا هم کارگردانی و هم نقش مهدی باکری را بر عهده داشته باشد.
 
حجازی فر هم از سال گذشته مشغول روند تولید این سریال شد و حتی به دلیل همین درگیری‌ها نتوانست در فصل جدید «زیرخاکی» که یکی از نقش‌های اصلی فصل اول را داشت حضور داشته باشد. حجازی فر هر از گاهی در صفحه شخصی خود اطلاع رسانی‌هایی نسبت به این سریال هم انجام می‌داد و مشکلاتش را هم خبری می‌کرد. مثلاً سال گذشته از نبود همکاری و پشتیبانی برای لوکیشن سریال نوشت و چندی بعد یعنی در آبان ماه سال ۹۹ با تشکر از فرمانده ارتش و حل مشکل یکی از لوکیشن ها خبر داد. پس از آن و در آذرماه همان سال اولین تست گریم‌ها از این سریال به صورت رسمی توسط سیمافیلم منتشر شد.
 
اولین خبر رسمی از کلید خوردن سریال نیز درست یک ماه بعد در دی ماه سال ۹۹ خبری شد و اعلام شد که این سریال هفت قسمتی در سکوت خبری کلید خورده است، با این حال خبرهای رسمی نسبت به تولید سریال دیگر کمتر ادامه پیدا کرد و یکی دو بار هم با شیوع موج‌های جدید کرونا خبرهایی غیررسمی از توقف این مجموعه منتشر می‌شد. حالا این سریال هفت قسمتی که تا چند ماه دیگر فرایند ساخت آن به یک سال می‌رسد هنوز به اتمام نرسیده است و طبق خبر رسمی روابط عمومی مجموعه که چندی پیش منتشر شد طی این چند ماه حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری این مینی سریال هفت قسمتی انجام شده است.
 
سهم حاشیه‌های اوین از آنتن سیما/ اعتراض‌های حجازی‌فر پاسخ دارد؟
 
از این سو هادی حجازی فر نیز بعد از ماه‌ها به تازگی در برنامه‌ای اینترنتی در مقابل پژمان جمشیدی ظاهر شد و با اشاره به متوقف شدن ساخت سریال اعتراض خود را نسبت به نبود پشتیبانی‌ها برای ساخت این پروژه اعلام کرد. حجازی فر در این برنامه که بخش‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب پیدا کرد گفت: «عاشورا آخرین کار من به عنوان کارگردان و بازیگر در حوزه دفاع مقدس است و دیگر از ده کیلومتری آثاری با این موضوعات رد نمی‌شوم.»
 
وی با اشاره به برخی از این مشکلات بیان کرده بود: «ما برای هر گلوله دوشکا ۷۰ هزار تومان باید پرداخت می‌کردیم و این درد را ما باید به چه کسی بگوییم.»
 
در کنار موضع گیری های رسمی حجازی فر اما مثل خیلی از مجموعه‌های دیگر خبر رسمی از میزان بودجه این مجموعه وجود ندارد تا بتوان ارزیابی از نبود امکانات یا بودجه مورد اختیار این سریال در دسترس داشت.
 
گفتگویی هم روز گذشته با وحید آقاپور یکی از بازیگران این سریال داشتیم که از سخت گیری های هادی حجازی فر برای حفظ کیفیت و استاندارد لازم این مجموعه گفت با این حال بعد از حدود ۹ ماه که این سریال کلید خورده است هنوز تولید آن به پایان نرسیده است و تازه بعد از ۹ ماه است که حجازی فر اعتراض خود را رسمی کرده است و خوب است سیمافیلم به عنوان سازنده این سریال موضع گیری شفاف خود را نسبت به این سخنان و همچنین مسائل مالی اعلام کند تا آنچه به صورت شایعه از اختلافات مالی این سریال و بودجه‌ای که دریافت کرده است هم برطرف شود.
 
حاشیه هفته؛ پخش تصاویر زندان اوین از تلویزیون
 
پخش تصاویری از زندان اوین این هفته آنقدر بازتاب داخلی و خارجی داشت که به مهمترین بحث و ترند روز توئیتر تبدیل شد. واکنش‌های مسئولان نسبت به این تصاویر دردناک هم سرعتی بود و تلویزیون هم خیلی زود خود را با جامعه همراه کرد و این تصاویر از قاب رسانه ملی نیز پخش شد و حتی پخش این تصاویر از تلویزیون که خیلی وقت‌ها کنش و واکنشی نسبت به اتفاقات روز و بحث برانگیز جامعه نداشت غیرمنتظره هم بود.
 
با این حال هم صحنه‌هایی از این ویدئوها از تلویزیون پخش شد و هم در بخش‌های خبری نسبت به هرآنچه مسئولان نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند اطلاع رسانی شد؛ از عذرخواهی رئیس زندان‌های کشور تا دستور اژه‌ای نسبت به بررسی سریع این اتفاقات.
 
سهم حاشیه‌های اوین از آنتن سیما/ اعتراض‌های حجازی‌فر پاسخ دارد؟
 
رسانه ملی با پخش این تصاویر، اتفاق مهمی را رقم زد که کمترین آن بازتاب واقعیتی از دل جامعه بود. به ویژه که طی چند روز گذشته و با پخش اولین تصاویر رسانه‌های معاند روی هر یک از این ویدئوها تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلفی برای نفرت پراکنی ها و جذب مخاطب خود رفتند و تلویزیون با پرداخت سریع و به موقع توانست توجه مخاطبی را که می‌رفت یک بار دیگر اطلاعات مورد نیازش را از این رسانه‌ها جستجو کند به خود بازگرداند.
 
واکنش به این تصاویر و نحوه برخورد با زندانیان غیر از بخش‌های خبری به برنامه‌های اجتماعی هم کشیده شد و باز هم این محمد دلاوری مجری کاربلد و توانمند تلویزیون بود که هرچند کوتاه اما به موقع در این باره سخن گفت. دلاوری در سخنان خود به یک نکته اشاره کرد و با اشاره به پوزش رئیس زندان و دستور بررسی سریع اژه‌ای عنوان کرد که «نکته مهمی در این ماجرا نهفته است که با وجود اینکه اقای اژه‌ای سرزده به زندان‌ها سر می‌زنند باز هم این اتفاقات را به این شکل می‌بینم و این نشان می‌دهد چقدر راحت می‌شود در مراکزی که زیر چشم مردم نیستند این اتفاقات می‌افتد حتی با وجود بازدیدهای سرزده»
 
دلاوری سخنانش را این‌طور به پایان رساند که «چقدر مسئولیت فرد بالادستی سنگین است که با تمام قوا باید مراقبت کند که این اتفاقات رخ ندهد و این تصویرهای تلخ و ناراحت کننده را ما نبینیم. یکی از نشانه‌های رشدیافتگی جامعه این است که با افرادی که توانایی کافی ندارند چطور برخورد می‌کند چون کسی که زندانی است توان دفاعی ندارد و اینجا نشان می‌دهیم چقدر اخلاق انسانی و اسلامی داریم.»
 
امید است که واکنش‌های سریع تلویزیون و مطالبه گری درباره مسائل اخلاقی و انسانی در جامعه اسلامی همچنان ادامه پیدا کند و چنین بازخوردهای صریح و به موقعی را بیشتر شاهد باشیم.
 
نکته هفته؛ مرور دهه اول محرم در سیما
 
سوگواری در دهه اول محرم برای خیلی‌ها با هیات‌های عزاداری معنا می‌شود؛ هیات هایی که با سخنرانی شعور و با مداحی اش شور حسینی را ایجاد می‌کنند و در این دوران کرونایی خیلی‌ها از این فضا محروم شدند. صداوسیما طی دوران کرونا دو سالی است که حسینیه‌ای رادیویی و تلویزیون شکل داده است و به بازتاب رسانه‌ای از برخی هیات‌ها پرداخته است که طی آن از سخنرانان و مداحان جوان پسند تا خانواده‌ها ذائقه‌های مختلف را در نظر گرفته باشد.
 
اتفاق خوبی که باعث شد هر مخاطبی طی این مدت با این حسینیه سراسری همراه شود و از آن بهره گیرد. هرچند هنوز می‌تواند دایره شمول این افراد گسترده‌تر شود و به چند مداح و سخنران منحصر نباشد. آنچنان که در همین مدت سخنرانانی در فضای مجازی تا ۲۵ هزار نفر به صورت آنلاین در دهه اول محرم مخاطب داشتند و نشان می‌دهد مخاطب تشنه هر جا که باشد مجازی یا عینی محتوای مورد نظر خود را دنبال می‌کند.
 
به ویژه که تلویزیون غیر از شبکه‌های استانی بیست و چند شبکه سراسری داخلی دارد که می‌تواند در این ایام هر یک از این شبکه‌ها را روی یک محتوا، فرمت و قالب و برای قشری اختصاص دهد تا هم تنوع این تکیه‌های مجازی را بیشتر کند و هم به تناسب مخاطب گسترده‌تر فراتر از محتوای آماده سخنرانی و مداحی برنامه سازی هم کرده باشد.
 
سهم حاشیه‌های اوین از آنتن سیما/ اعتراض‌های حجازی‌فر پاسخ دارد؟
 
آنچه که در دهه اول محرم در سال‌های اخیر مشاهده شده است تلویزیون کمتر به سمت برنامه سازی مطابق با یک مدیوم مالتی مدیا و ظرفیت‌های آن رفته است. فضای بصری تلویزیون تفاوت اختلاف برانگیزی با منبر یا تریبون‌های اماده مداحی دارد و اگرچه که این محتوا و پخش آن لازم است اما قطعاً کافی نیست. می‌توان چند شبکه را حتی به صورت ۲۴ ساعته به چنین فضایی اختصاص داد و باقی شبکه‌ها به سمت «برنامه سازی» مطابق با دستورکار لازم بروند، اتفاقی که در این مدت کمتر دیده می‌شود و قالب‌ها یا تکراری و یا بدون خلاقیتی روی آنتن می‌رود.
 
در چنین فضایی بازپخش سریال‌ها و برنامه‌های قدیمی هم البته غنیمتی است. سریال‌هایی مثل «مختارنامه» میرباقری یا «شب دهم» حسن فتحی که هنوز هم پس از سال‌ها مخاطب با قصه و محتوای آنها همراه می‌شود. به تعبیر محمدرضا شریفی نیا که درباره بازپخش‌های متعدد «مختارنامه» گفته بود: «مختارنامه» سریال بسیار باارزش و جذابی است. آدم‌های زیادی برایش تلاش کردند. من حس می‌کنم هر بار که پخش می‌شود می‌توانیم ببینیم، زیرا هر بار نگاهمان عوض می‌شود. «مختارنامه» ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است، زیرا نگاه ما عوض می‌شود. چه اشکالی دارد این سریال را یکی دو شبکه نشان دهند. همه ما فیلم «محمد رسول الله» را بارها دیده‌ایم ولی امسال اگر پخش شود باز نگاه می‌کنیم.
 
تکرار این سریال‌ها هنوز هم مخاطب دارد و حتی بازیگران شان حرف برای گفتن دارند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که امشب «سریالیست» گفتگویی را هم با پرویز فلاحی پور بازیگر «شب دهم» ترتیب داده است تا با این سریال خاطره بازی کند.
 
اتفاق ویژه؛ با حسین حرف بزن
 
در میان انواع برنامه‌های ترکیبی و محتواهای حسینی که محرم امسال برای مخاطب تدارک دیده شد یک برنامه توانست مخاطبی از هر سلیقه را به دور از آلایش‌ها و گفتگوهای رسمی با خود همراه کند. برنامه «با حسین (ع) حرف بزن» که نه مجری‌ای را برای پلاتوهای شعاری واسطه کرده است و نه سلبریتی ها را مهمان کرد تا بگوید اینجا و در دایره تجربه‌های حسینی باز هم سلبریتی ها و چهره‌ها هستند که در صف اول ماجرا قرار دارند.
 
البته این میان از بازیگر و مجری و چهره‌ها هم دیده می‌شوند اما تمرکز برنامه روی شهرت و چهره بودن اینها نیست و صرفاً به واسطه تعلق خاطری است که هر یک از افراد با امام حسین (ع) پیدا کرده است.
 
در این برنامه مهمانانی از قشرهای مختلف مردم حضور می‌یافتند و در دکور خلوت و ساده برنامه روی یک صندلی قرار گرفته و درباره حس و رفاقت خود و آنچه از امام حسین در طول سال‌های زندگی خود دریافت کرده‌اند سخن گفتند.
 
محمدامین پرواس تهیه کننده و محمدجواد اسدی کارگردانی این برنامه را بر عهده داشته است که امسال فصل ششم آن در ایام محرم روی آنتن رفت.
 
ضمن اینکه امشب آخرین قسمت از برنامه روی آنتن می‌رود و بعد از آن حدود ۱۰ قسمت باقی مانده است که در ایام خاص سوگواری تا پایان ماه صفر از شبکه نسیم پخش می‌شود.
 
پیشنهاد هفته؛ در کنار پروانه‌ها
 
سریال محرمی تلویزیون بالاخره از هفته آینده روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. این سریال با نام «در کنار پروانه ها» به کارگردانی داریوش یاری ساخته شده است و بازیگران مختلفی در آن حضور دارند.
 
داریوش یاری پیش از این با همین دغدغه نسبت به امام حسین (ع) یک مستند با نام «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» و همچنین سریال دیگری را به تولید رسانده است و حالا این جدیدترین اثر او در این فضاست.
 
در این سریال سامرند معروفی نقش اصلی را بر عهده دارد و بازیگرانی چون برزو ارجمند، وحید رحیمیان، نگار عابدی، شهین تسلیمی، بیتا سحرخیز، محمود جعفری، الناز اسماعیلی و … به ایفای نقش می‌پردازند.
 
در خلاصه داستان این سریال آمده است که: داستان این سریال درباره جوانی است که به دلیل مشکلات متعددی که برای خود و خانواده‌اش به وجود می‌آید احساس می‌کند مورد غضب و قهر خداوند قرار گرفته اما حادثه‌ای باعث می‌شود تا او به این مهم که خداوند او را مورد عنایت خود قرار داده است پی ببرد.
 
این سریال قرار است از هفته آینده روی آنتن شبکه دو سیما برود و هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به پخش می‌رسد
 


برچسب ها: سیما


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه