صدای پای «لامبدا» به گوش می رسد/ پاییز خطرناک در راه است
کد خبر: ١٦٣٣٨١ تاریخ انتشار: ٠٣ شهریور ١٤٠٠ - ٠٩:٢٠
صفحه نخست » مطالب وسط
صدای پای «لامبدا» به گوش می رسد/ پاییز خطرناک در راه است

گفته می‌شود ویروس «لامبدا» که خطرناکتر از نوع دلتا است، در کشور ترکیه مشاهده شده و این می‌تواند زنگ خطری برای ما باشد که اگر مراقبت نکنیم، روزهای به مراتب سخت‌تری از پیک پنجم خواهیم داشت.

 
 
در حالی که روزهای سخت و تلخ کرونایی را پشت سر می‌گذاریم، خبر رسیده که سویه خطرناک‌تری در بیش از ۵۰ کشور دنیا مشاهده شده است.
 
متأسفانه پیک پنجم کرونا بر خلاف پیک‌های قبلی، علاوه بر طولانی‌تر شدن، با تلفات بیشتری هم همراه بوده است به طوری که رکورد مرگ و میرهای کرونایی در پیک پنجم، مدام در حال شکسته شدن است.
 
بر اساس آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر و مجموع جانباختگان به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسید.
 
بر همین اساس، ۷ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
 
تقی ریاحی رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، گفت: با حجم بسیار زیاد مراجعات سرپایی و بستری مواجهیم و نشانه‌ای از کاهش مراجعات نداریم.
 
وی افزود: به ناچار ما با دو تمهید یکی بستری موقت و دیگری ترخیص زودتر بیمارانی که حالشان بهتر است، خدمت رسانی به بیماران را مدیریت می‌کنیم.
 
ریاحی گفت: با توجه به این حجم مراجعات، آمارهای فوتی‌ها همچنان بالا خواهد بود.
 
رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) افزود: مهم‌ترین تفاوت سویه دلتا، شدت بیماری و قدرت بسیار زیاد انتقال آن است، دیگر اینکه میزان ماندگاری ویروس نیز در بدن بیمار بیشتر است.
 
ریاحی با تاکید بر واکسیناسیون سریع‌تر و گسترده افراد، گفت: سن افرادی که دارند فوت می‌کنند در حال کاهش است و راهی جز رعایت شیوه نامه‌ها و واکسیناسیون سریع‌تر و گسترده نداریم.
 
خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز با اشاره به ثبات حجم بالای بیماران و مراجعه کنندگان گفت: میزان ماندگاری بیماران در بخش‌های ویژه و آی سی یو افزایش یافته که این موضوع ما را با کمبود تخت و میزان بیشتر فوتی‌ها روبرو خواهد کرد.
 
وی از مسئولان تقاضا کرد همه تلاششان را برای کاهش شیوع بیماری به ویژه در تهران بکنند برای اینکه پذیرش بیماران بیشتر دیگر میسر نیست.
 
در همین حال، سعیدرضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی تهران با اشاره به مشکلات کادر درمان در مقابله با کرونا افزود: در موج پنجم فشار جسمی و روحی بسیار زیادی روی کادر درمان است، زیرا بر اثر سویه دلتا افراد جوان فوت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در یکی دو روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در بیمارستان شریعتی افزایش یافته است، گفت: برای سویه‌های کرونا درمانی وجود ندارد و کار اصلی ما استفاده از اکسیژن، داروی کورتون، داروی ضد انعقاد و داروی رمدسیویر است که البته بحث زیادی درباره این دارو وجود دارد.
 
مهرپور افزود: اکنون از هیچکدام از داروهایی که در پروتکل ابتدایی درمان کرونا قرار داشت، استفاده نمی‌شود.
 
در حالی که پیک پنجم بیش از اندازه طولانی شده و مدافعان سلامت خسته‌اند، متأسفانه شنیده می‌شود که سویه خطرناک‌تری به نام "لامبدا" در برخی از کشورها مشاهده شده که می‌تواند بر اثرگذاری واکسن‌ها غلبه کند.
 
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که سوش دیگری از کرونا به نام لامبدا (Lambda) نیز برای نخستین بار در کشور پرو مشاهده شده و اکنون این سوش به ۵۲ کشور جهان انتقال یافته و ما باید بسیار مراقبت کنیم تا این سویه جدید وارد کشور ما نشود.
 
وی با بیان اینکه سرایت پذیری سوش لامبدا نسبت به دلتا بیشتر و واکسن گریزی بیشتری دارد، افزود: ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه لامبدا بیش از دیگر سوش‌های کرونا است.
 
به گفته متخصصین عفونی، پاییز نزدیک است و با سرد شدن هوا، پنجره‌ها بسته خواهد شد و در نتیجه آن راه‌های تهویه هوا در محیط‌های سربسته، مسدود می‌شود و همین مسئله می‌تواند به انتقال ویروس کمک کند.
 
کرونا لامبدا برای اولین بار در آگوست ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد. کرونا لامبدا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از انواع کرونا در سطح جهانی طبقه بندی شد.
 
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: منشأ شیوع این گونه در آمریکای جنوبی و مشخصاً کشورهای پرو و شیلی است و امروز این واریانت به نوعی ویروس غالب این کشورها شده است، به طوری که در پرو ۸۲ درصد مرگ‌هایی را که برای انواع کرونا ثبت می‌شود، به علت این گونه جهش یافته می‌شناسند. آنچه تا امروز در دسترس کارشناسان این حوزه قرار گرفته حکایت از این دارد که سویه لامبدا قدرت انتقال بالایی دارد و دانشمندان هم این سویه کرونا ویروس را مقاوم‌ترین گونه در برابر آنتی بادی‌ها می‌دانند؛ چه آنتی بادی‌هایی که در اثر بیماری توسط بدن افراد تولید می‌شود و چه آنهایی را که به وسیله واکسن تولید می‌شود.
 
وی افزود: در صورت ورود این واریانت به کشور، لامبدا می‌تواند به چالش جدید برای مدیریت ویروس کرونا تبدیل شود.
 
پیشتر عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خبر داده بود که «سویه لامبدا در ترکیه دیده شده و ما در حال حاضر نگران هستیم که این نوع ویروس از غرب ایران وارد کشور شود.
 
شاید همین امروز هم برای کنترل لامبدا دیر شده باشد، اما هر چه هست، باید زودتر نسبت به کنترل و نظارت دقیق مرزهایی که احساس می‌کنیم ویروس از آن نقاط وارد می‌شود، اقدام کنیم. زیرا، کمتر از یک ماه به پایان فصل تابستان و شروع روزهای سرد پاییز مانده است.
 


برچسب ها: لامبدا


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه