روز گذشته آیین گرامیداشت عمار انقلاب، آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ(ره) Ùˆ Ù…Øکومیت هتک Øرمت ÙˆÛŒ به همت بسیج دانشجویی دانشکده Øقوق Ùˆ علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم، Øجّت الاسلام علیرضا پناهیان، رئیس Øوزه علمیه دارالØکمه با یادآوری جمله مرØوم آیتالله خویی درباره شاگرد خود آیتالله صدر مبنی بر اینکه اگر صدر در غرب بود، بهتر قدر او را میدانستند، Ú¯Ùت: این معضل در جامعه دینی وجود دارد Ú©Ù‡ قدر نعمتهایمان را نمیدانیم.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه در کشور ما Ùرهنک تأیید، کمرنگ است، اظهار داشت: صرÙاً پس از مگر پس از شهادت یا رØلت اÙراد از آنها تقدیر میشود، اخیراً هم پس از توهین به آنان.
پناهیان ادامه داد: در غرب کسی Ú©Ù‡ نظریهای بدهد Ùوراً به او Ùیلسو٠میگویند. اما در ایران شخصیتهای کمنظیر علمی داشته Ùˆ داریم اما به سادگی جامعه علمی Ùˆ دینی ما Øاضر به تقدیر از زØمات علمی کسی نیست. شاید ریشه این موضوع در Ùرهنگ نقادانه ما باشد.
ÙˆÛŒ اÙزود: اگر در تأیید کسی توییتی زده شود، معمولاً کمتر لایک میخورد اما اگر در مخالÙت کسی توییت زده بشود، ریتوئیت هم میشود.
پناهیان با بیان اینکه دیکتاتوری روانی اجازه نمیدهد Øتی از کسی تقدیر بشود، Ú¯Ùت: اÙکار شهید صدر بسیار برای انقلاب اسلامی ایران Ù…Ùید بود به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ اوایل انقلاب تا زمانی Ú©Ù‡ ایشان در قید Øیات بدوند Øضرت امام Ù…ÛŒÙرمودند اگر سوالی درباره نظام اسلامی وجود دارد به عراق بÙرستید تا آقای صدر پاسخ دهد.
ÙˆÛŒ ادامه داد: تنها کسی Ú©Ù‡ Øضرت امام در شهادت او سه روز عزای عمومی اعلام کرد برای شهید صدر بود، اما امروز جوانان ما با اندیشههای شهید صدر آشنا نیستند.
رئیس Øوزه علمیه دارالØکمه، علامه عسکری را یکی دیگر از شخصیتهای ناشناخته دانست Ùˆ Ú¯Ùت: همواره Ú¯Ùتهام Ú©Ù‡ اگر میخواهید اسلام را بشناسید به آثار علامه عسکری رجوع کنید.
پناهیان با بیان اینکه انگار رسم است Ú©Ù‡ برخی شخصیتها در کشور شناخته نشوند، Ú¯Ùت: یکی از شخصیتهای علمی غریب عصر ما مرØوم آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ هستند. از Ù„Øاظ معنوی هم ایشان غریب بودند.
ÙˆÛŒ ادامه داد: اگر چهل سال بعد تخریبها نسبت به آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø§ در کنار ابعاد شخصیت ایشان Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†ÛŒØ¯ کسی باور نمیکند Ú©Ù‡ در جمهوری اسلامی چنین اتÙاقی رخ داده باشد.
پناهیان با بیان اینکه من هیچ وقت شاگرد آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ù†Ø¨ÙˆØ¯Ù‡Ø§Ù…ØŒ امّا برای پرسش برخی سؤالات به ایشان مراجعه میکردم، اظهار داشت: برخی ویژگیها در آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÙˆØ¬ÙˆØ¯ داشت Ú©Ù‡ به جرأت میتوان Ú¯Ùت در Øوزه علمیه کمنظیر بود.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ در تواضع علمی Ùˆ انعطا٠پذیری علمی تقریباً بینظیر بود، Ú¯Ùت: گاهی بغض گلویم را میگیرد از برداشتهایی Ú©Ù‡ دیگران درباره ایشان انجام میدهند.
رئیس Øوزه علمیه دارالØکمه با بیان اینکه بسیاری از شاگران علامه طباطبایی صرÙاً انتقال دهنده علم ایشان بودند، اظهار داشت: آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ØµØ±Ùاً انتقال دهنده علم مرØوم طباطبایی نبود بلکه بر آن میاÙزود.
پناهیان ادامه داد: علامه Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¯Ø± نقد تÙکر غرب انقدر منصÙانه عمل میکرد Ú©Ù‡ اگر دوعامل عدم تقدیر از شخصیتها Ùˆ تخریبها نبود، باید ایشان را بهعنوان Ù…Øبوب ترین شخصیت در دانشگاه میشناختیم.
ÙˆÛŒ با اشاره به نظریه عقده اÙدیب Ú©Ù‡ ریشه بسیاری از مشکلات را در سرکوب میل جنسی در دوران کودکی میداند، اظهار داشت: علامه Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¢Ù†Ù‚Ø¯Ø± دقیق در مسائل عملی ورود میکرد Ùˆ منصÙانه نقد میکرد Ú©Ù‡ بخشی از نظریه عقده اÙدیب را قبول داشت Ùˆ میگÙت بخش دیگر آن Ú©Ù‡ میگوید چنین عقدهای به Ø´Ú©Ù„ پایدار در انسان باقی میماند، غلط است.
پناهیان با Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† سؤال Ú©Ù‡ چند اندیشمند در Øوزه Ùˆ دانشگاه داریم Ú©Ù‡ مثل آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨Ù‡ همه رشتههای علوم انسانی اشرا٠داشته باشد، Ú¯Ùت: آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨Ø§ وجود این اشرا٠علمی، دائماً در Ú¯Ùتوگوهای خود میگÙتند البته نمیدانم این Øر٠درست است یا نه.
ÙˆÛŒ با اشاره به دوره معار٠قرآن آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ú¯Ùت: برای هرکسی بخواهد اسلام شناسی را یاد بگیرد مطالعه این دوره ضروری است.
پناهیان با بیان اینکه کار علمی بدون هوای Ù†Ùس سخت است Ùˆ کسانی Ú©Ù‡ کار علمی میکنند باید مدام هواگیری شوند، Ú¯Ùت: آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨Ø¯ÙˆÙ† هوای Ù†Ùس کار علمی میکرد.
وی، آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø§ نزدیکترین شخصیت معنوی به مرØوم آیتالله بهجت دانست Ùˆ Ú¯Ùت: بسیاری از سخنانی Ú©Ù‡ در این باره وجود دارد، Ú¯Ùتنی نیست Ùˆ در این باره میتوانید از Ùرزند آیتالله بهجت سؤال کنید.
کارشناس مسائل دینی در مذمت توهین به دیگران Ú¯Ùت: در روایات داریم Ú©Ù‡ به کسی توهین نکنید ممکن است او از اولیا باشد.
پناهیان با بیان اینکه آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨Ù‡ شدت کَتوم Ùˆ غیرمتظاهر بود Ùˆ Øالات عرÙانی خود را بروز نمیداند، اظهار داشت: وقتی کتاب «Ø®ÙˆØ¯Ø´Ù†Ø§Ø³ÛŒ برای خودسازی» ایشان را مطالعه کنید متوجه ابعاد عرÙانی شخصیت آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø®ÙˆØ§Ù‡ÛŒØ¯ شد Ùˆ مشخص است Ú©Ù‡ آنچه به رشته تØریر درآورده است صرÙاً بØثهای علمی نیست بلکه خود ایشان این Øالات را تجربه کرده است.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ù…Ù†ØªÙ‚Ø¯ مرØوم هاشمی رÙسنجانی بود، اظهار داشت: در دیداری Ú©Ù‡ با ایشان داشتم به دنبال پاسخ این سؤال بودم Ú©Ù‡ تÙکرات کنونی مرØوم هاشمی رÙسنجانی چگونه در قبل از انقلاب ریشه داشته است، Ú©Ù‡ آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¯Ø± 40 دقیقهای Ú©Ù‡ سخن Ú¯Ùت، جز خوبی آقای هاشمی چیزی Ù†Ú¯Ùت. با اینکه منتقد ایشان بود امّا بسیار مهذب بود Ú©Ù‡ امتیازی را از آقای هاشمی نادیده نگیرد.
پناهیان با بیان اینکه تÙکرات آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨ÛŒØ´ از هر عالم دیگری به درد دانشگاه میخورد، اظهار داشت: به همه دانشگاهیان پیشنهاد میکنم اگر خواستید نقد عالمانه به مسائل علمی را در Øوزه پیدا کنید به کتابهای آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø¬ÙˆØ¹ کنید. البته رجوع کردن بهمعنای تعطیل کردن Ùکر Ùˆ اندیشه Ùˆ تقلید از اندیشه یک عالم دیگر نیست، بلکه باید تÙکرات دیگر عالمان دینی را در معرض نقد Ùˆ نظر قرار داد.
ÙˆÛŒ اÙزود: مطلق نگری درباره هیچ Ùردی درست نیست، اما این با تخریب Ùˆ توهین متÙاوت است.
پناهیان با بیان اینکه Ùرهنگ تخریب Ùˆ تخطئه از دیکتاتوری رضاخانی بدتر است، اظهار داشت: این Ùرهنگ را جماعتی در کشور باب کرد Ú©Ù‡ در رأس آنها سعید Øجاریان قرار دارد. آنها هر کس سخن علمی Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒÚ©Ø±Ø¯ØŒ به اون برچسب میزدند Ùˆ توهین Ùˆ تخریب را باب کردند.
کارشناس مسائل دینی با اشاره به خدمات قرآنی آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ú¯Ùت: از آقای قرائتی درخواست میکنم چند جلسه درباره خدمات قرآنی علامه Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø³Ø®Ù† بگویند.
پناهیان دلیل نخست تخریب علامه Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø§ از دیرباز، دیکتاتوری رسانهای جریان غربگرا در کشور خواند Ùˆ ادامه داد: دلیل دوم تخریب ایشان شاگرد پروری Ùˆ لشکرسازی بود. آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨Ù‡ خاطر شاگرد پروری Ú©Ù‡ انجام دادند در Ùضای سیاسی کشور اثر گذاشتند.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه باید پرهیز کنیم از اینکه آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø§ در Øد Ùˆ اندازههای خودمان پایین بیاوریم Ùˆ ایشان را در Øد یک Øلقه Ùˆ گروه منØصر کنیم، به ارتباط جبهه پایداری Ùˆ آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø§Ø´Ø§Ø±Ù‡ کرد Ùˆ Ú¯Ùت: شکلگیری جبهه پایداری اتÙاق مبارکی بود Ùˆ بنده هم در اجتماع این تشکل در ابتدای شکلگیری سخنرانی کردم، امّا آیا علامه Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¹Ø¶Ùˆ جبهه پایداری بود؟ ابدا. آیا از این جبهه Øمایت میکرد؟ بله، چون در آن زمان تنها گروهی Ú©Ù‡ دلیرانه در دÙاع از نظام Ùˆ مقابله با انØراÙات ایستادگی میکرد.
پناهیان با بیان اینکه انتقاداتی به جبهه پایداری وجود دارد Ú¯Ùت: جریانی مثل پایداری باید مردمی میماند Ùˆ مردمی رشد میکرد Ùˆ یک بدنه اجتماعی قوی تشکیل میداد نه اینکه خود را در یک گروه تقلیل میداد، ولو یک گروه خوب. دیدگاه خود آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ù†ÛŒØ² با این Ø´Ú©Ù„ تشکل سازگاری ندارد.
ÙˆÛŒ ادامه داد: نه پایداری باید از تأییدات آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø²ÛŒØ§Ø¯ استÙاده کند نه Øمایتهای آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø§Ø² پایداری غلط بود.
پناهیان با بیان اینکه بزرگانی چون آیات Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ùˆ مهدوی Ú©Ù†ÛŒ Ùراتر از جریانهای سیاسی بودند، اظهار داشت: این بزرگان همواره از جریانها Ùˆ اÙرادی Ú©Ù‡ دیدگاههایشان به آنها نزدیکتر بود Øمایت میکردند، امّا این به معنای تأیید صÙر تا صد اقدامات آن گروه Ùˆ جریان نبود.
ÙˆÛŒ درباره انعطا٠دیدگاههای آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ú¯Ùت: یکبار به نزد ایشان رÙتم تا دیدگاه ایشان را درباره یک شخصی از چهرههای سیاسی Ú©Ù‡ البته ناشناخته هم نبود، تغییر بدهد. بعد از اینکه سخنان خود را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù…ØŒ ایشان Ú¯Ùتند Ú©Ù‡ من درØد صÙر این Ùرد را قبول نداشتم، اما اکنون پنجاه درصد او را قبول دارم.
پناهیان با بیان اینکه تعجب میکنم Ú©Ù‡ برخی اÙراد، رÙتار برخی شاگردان یا اعضای جبهه پایداری را به آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø¨Ø· میدهند، Ú¯Ùت: آیتالله مصباØØŒ قلّهای است Ú©Ù‡ در دامنهاش چشمههایی میجوشند، Øالا ممکن است این چشمهها در مذاق ما تلخ هم باشند. آن را Ú©Ù‡ نباید به Øساب قله نوشت.
ÙˆÛŒ با اشاره به شکلگیری جمنا Ú¯Ùت: همان زمان در جمع اعضای جمنا نیز Øاضر شدم Ùˆ سخنرانی کردم Ùˆ نکاتی را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù… Ú©Ù‡ توجه نکردند. Ú¯Ùتم باید آنچنان بدنه اجتماعی قوی داشته باشید Ú©Ù‡ همه جوانان بیایند Øر٠شان را بزنند.
پناهیان با بیان اینکه جبهه پایداری باید به مثابه یک جریان عظیم مردمی عمل کند، اظهار داشت: امروز تشکیلات مردمی به معنای دقیق نداریم.
ÙˆÛŒ درباره دیدگاههای تشکیلاتی آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ú¯Ùت: من در این زمینه Ù…Ùصل از ایشان سؤال کردهام Ùˆ Ùعلاً قصد بازگو کردن سخنان ایشان را ندارم، امّا با اطمینان میگویم Ú©Ù‡ دیدگاههای تشکیلاتی آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø§Ø¬Ø±Ø§ نشده است.
پناهیان ادامه داد: پایداری هم Ùرصت بوده است Ùˆ هم انتقاد به آن وارد است. از طرÙÛŒ ممکن است اکنون خدمات بزرگی هم داشته باشد، اما ربط این تشکل به آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¶Ø¹ÛŒÙ Ø§Ø³Øª.
ÙˆÛŒ درباره اینکه چرا آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø§Ù†ØªÙ‚Ø§Ø¯Ø§Øª خود به جبهه پایداری را علنی نمیکرد، Ú¯Ùت: این امر به خاطر این بود Ú©Ù‡ همان جمعی Ú©Ù‡ مورد تأیید بودند Ùˆ کلیت Øرکتشان درست بود، تضعی٠میشد.
پناهیان با اشاره به توهینهای اخیر به آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ú¯Ùت: باید دعا کرد کسانی Ú©Ù‡ تخریب میکنند، زبان تقدیرشان باز شود Ùˆ کسانی Ú©Ù‡ توهین را باب کردند اگر قابل هدایت هستند خدا آنها را ببخشد.
ÙˆÛŒ با اشاره به روی کار آمدن آیتالله رئیسی Ú¯Ùت: انشاءالله در این دولت Ùضای Ú¯Ùتوگو باز شود. Øتی اگر منتقد Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø·Ù„Ø¨Ø§Ù† هستیم، جدا از مدیران این طی٠که برخی از آنها خدمات خوبی داشتهاند، با بدنه ژورنالیستی این جریان Ú©Ù‡ خیانتهای تاریخی به این کشور کردند نیز میتوان مدارا Ùˆ Ú¯Ùتوگو کرد، چرا Ú©Ù‡ آنها دچار خلأ تئور یک شده اند Ùˆ کمتر کسی در این جریان Øاضر است Ú©Ù‡ از دموکراسی غربی دÙاع کند.
پناهیان با بیان اینکه باید کاری کرد Ú©Ù‡ تا مدتی Ùضای توهین Ùˆ تخریب در کشور کمرنگ شود، Ú¯Ùت: در دورهای، باید Ùریاد زده میشد تا صدا شنیده شود، امّا اکنون دیگر آن زمان نیست Ùˆ نباید پاسخ توهین را با توهین بلندتر داد.
رئیس Øوزه علمیه دارالØکمه با بیان اینکه باید در دولت جدید نهضت رÙع سوءتÙاهم ایجاد کنیم، Ú¯Ùت: مثل آیتالله مصباØØŒ منصÙانه در نقد تÙکرات غلط عمل کنیم.
پناهیان با بیان اینکه در آخرالزمان مومنین طوری همدیگر را تخریب میکنند Ú©Ù‡ در روایات داریم Ú©Ù‡ آب دهان به صورت همدیگر پرتاب میکنند، Ú¯Ùت: در دام بلاهای آخرالزمان Ù†ÛŒÙتیم Ùˆ با توهینها آرام مقابله کنیم.
این استاد Øوزه Ùˆ دانشگاه، مخالÙت خود با Ø·Ø±Ø ÙˆÙ„Ø§ÛŒØª را تکذیب کرد Ùˆ Ú¯Ùت: در دورهای Ú©Ù‡ دانشگاه پر شده بود از شبهههایی Ú©Ù‡ Ú©Ù…Ú©Ù… داشت جا میاÙتاد Ùˆ عادی میشد، علامه Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø·Ø±Ø ÙˆÙ„Ø§ÛŒØª را راه انداخت Ùˆ دانشگاه Ùهیمد Ú©Ù‡ این شبهات جواب دارد، لذا شبهات Ùروکش کرد. این عملیات آیتالله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¯Ø± Ø·Ø±Ø ÙˆÙ„Ø§ÛŒØª بود.