رئیس جدید قوه قضائیه را بیشتر بشناسید
کد خبر: ١٦٣٢١٠ تاریخ انتشار: ١٠ تير ١٤٠٠ - ١٢:٤٧
صفحه نخست » آخرین اخبار
رئیس جدید قوه قضائیه را بیشتر بشناسید

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای با حکم رهبر معظم انقلاب بر مسند ریاست قوه قضائیه نشست، در این گزارش سوابق او را بررسی کرده‌ایم.

 
 
به گزارش صابرنیوز، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای متولد ۱۳۳۵ در شهر اژیه از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان است.
 
وی در خانه‌ای که پدری کشاورز و مادری خانه‌دار با ۷ فرزند، ۴ دختر و ۳ پسر در آن زندگی می کردند، در فضایی آکنده از عشق و ارادت به ائمه اطهار و پایبندی کامل به شعائر دینی، رشد و نو می‌یابد.
 
پدر غلامحسین محسنی اژه ای معروف به شیخ اسماعیل در کنار کشاورزی، فردی اهل مطالعه، آشنا با علوم اسلامی کتب و نشریات اسلامی و در ارتباط مداوم با روحانیون معتمد مردم، جزو فعالین مجالس مذهبی و اهل بیت علیهم السلام و همچنین سخنران محافل و مجالس مذهبی بود
 
وی از پیش از انقلاب اسلامی از مقلدین امام خمینی (ره) محسوب می شد در هشت سال دفاع مقدس به دفعات در جبهه‌های دفاع از میهن اسلامی نیز حضور داشت.
 
در ۲۰ سالگی و در عنفوان جوانی، وقتی او هنوز دوران طلبگی را طی می‌کند، دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با دختری که در خانواده‌ای روحانی رشد و نمو یافته بود، ازدواج می کند که حاصل آن ۴ فرزند، یک دختر و ۳ پسر است.
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می‌شود.
 
اقدامات مؤثر و دقیق قضائی اژه ای در این سال‌ها باعث شد وی در سال ۶۴ به عنوان نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود.
 
در روند فعالیت‌های قضائی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده‌های سنگین و پیچیده ای از صاحب منصبان و دانه درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد.
 
رسیدگی و مدیریت به همه جوانب و اطراف پرونده‌ها در کنار توجه و تدبیر ویژه در مبانی حقوقی از ویژگی‌های رسیدگی‌های قضائی قاضی القضات کشور است.
 
وی در سال ۱۳۶۵ عهده‌دار پرونده سنگین «مهدی هاشمی» می‌شود که علاوه بر طولانی بودن جریان رسیدگی و پیچیدگی پرونده، فشارهای سنگین سیاسی از سوی دفتر آقای منتظری که در آن هنگام منصب قائم مقام رهبری را داشته نیز بر او کارساز نمی‌شود و روند رسیدگی به پرونده را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
 
پرونده فاضل خداداد، عرصه دیگری از فعالیت‌های قضائی رئیس جدید قوه قضائیه در دهه ۷۰ است. این پرونده به دلیل آنکه در زمان خودش بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی محسوب می شده و بازتاب رسانه‌ای و اجتماعی بسیار گسترده‌ای دارد و از سوی دیگر به دلیل آنکه جریان دادگاه آن از رسانه ملی نیز پخش می‌شود حساسیت بالایی دارد و با صدور شجاعانه اولین حکم قاطع برای یک مفسد رانت خوار اقتصادی، وجهه مبارزه با فساد را به کارنامه غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌افزاید.
 
پرونده کرباسچی، شهردار اسبق تهران نیز از جمله پرونده‌های بسیار سنگین محول شده به اژه‌ای است که بدلیل فعال نبودن دادسراها در آن مقطع و فقدان کیفرخواست، نقش قاضی در آن بسیار پررنگ بوده است.
 
پخش سراسری جریان آن دادگاه از رسانه ملی، علاوه بر صفت ضد فساد بودن، چهره یک قاضیِ مسلط، دقیق، خوش‌بیان و آگاه از غلامحسین محسنی اژه‌ای را در اذهان عمومی شکل می‌دهد مدیریت و قضاوت در مورد ده ها پرونده مهم و کلان حساس ملی در امتداد اقدامات قاضی القضات کشور قرار داشته است.
 
وی در پرونده کاری خود سمت‌هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه را در اختیار داشته است.
  
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزه علمیه قم شرکت کرد. اژه ای علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی است.
 
 
وی همچنین سابقه تدریس در دانشکده باقرالعلوم (ع) وزارت اطلاعات، تدریس در قسمت آموزشی دادگاه‌های انقلاب و دانشکده علوم قضائی را در کارنامه خود دارد.
  
حجت الاسلام اژه مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴، نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات از نیمه دوم سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷، دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۴ لغایت ۱۳۷۶، دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴، مسئول مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱، وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا برکناری در ۳ مرداد ۱۳۸۸، دادستان کل کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ و معاون اولی قوه قضائیه از ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ تا به امروز را در کارنامه خود دارد.
  
قضاوت در دادگاه غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران در سال ۱۳۷۷ باعث شهرت وی در میان مردم شد.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه