چرا اظهارات حاشیه‌ساز "داور شیطون بلای عصر جدید" نادیده گرفته می‌شود؟
کد خبر: ١٦٣١٩١ تاریخ انتشار: ٠٧ تير ١٤٠٠ - ١٠:٤٦
صفحه نخست » مطالب وسط
چرا اظهارات حاشیه‌ساز "داور شیطون بلای عصر جدید" نادیده گرفته می‌شود؟

سید بشیر حسینی اکنون در زمانی اقدام به اظهارات حاشیه‌ساز می‌کند که 4 ماه از آخرین پخش فصل دوم برنامه "عصر جدید" می‌گذرد و این نمودار در وضعیت قبل از سال 1397 و آغاز برنامه قرار گرفته و از طرفی احسان علیخانی نیز در آخرین قسمت فصل گذشته برنامه "دورهمی" اعلام کرده است که داوران فصل سوم عصر جدید تغییر خواهند کرد.

طی چند روز اخیر اظهارات سیدبشیر حسینی یکی از داوران برنامه "عصر جدید" باز هم حاشیه‌ساز شده است.

او این بار در برنامه "بی‌نهایت‌شو" شبکه سه که اجرای آن را مژده لواسانی برعهده داشت، خطاب به این مجری زن گفت:"ان‌شاءالله این کرونا آخرش باشه؛ خانم لواسانی! خیلی اذیت شدیم و خیلی خسته شدیم. از حالا قول اربعین را از شما بگیریم و دوباره سفر اربعین با هم بریم. روز میلاد امام رضا(ع) یکی از عیدی‌های ما از امام رضا(ع) همین باشه؛ قشنگ  یک اربعین توپ و یک اربعین شیطون بلا بریم و کِیف کنیم."

مدیریت شبکه سه سیما برعهده علی فروغی است و تاکنون به اظهارات حسینی که برخی آن را "سخیف" و "متناسب با ذائقه دهه هشتادی‌ها" دانسته‌اند هیچ واکنشی نشان نداده است.

فروغی پیش از این مانع ادامه فعالیت مجری پربیننده‌ترین برنامه ورزشی کشور شد و دلیل آن را "خارج شدن از مدار" عنوان کرد.

سیدبشیر حسینی و فروغی هر دو در دانشگاهی تحصیل‌کرده‌اند که دانشجویان آن توأم با دروس تخصصی، معارف اسلامی نیز می‌خوانند. حسینی تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق و معارف اسلامی تحصیل کرده و برای مقطع دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات را برگزیده و صاحب چند تألیف در زمینه سواد رسانه‌ای است.

پیش از این نیز، این عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما درباره  علت لذت بردن از بازی فوتبال و موفقیت برخی از کشورهای آمریکای جنوبی در این ورزش پرطرفدار در برنامه اینترنتی آیو به نام زابیواکا، نظر "فروید" را مطرح کرده، گفته بود: "بگذار یک چیز عجیب‌تر هم اینجا به شما بگویم. همین نگاهی که از زمان فروید جدّی شد که فوتبال را اساساً از سنخ مقوله لذت جنسی می‌بیند؛ می‌گوید چرا شما از فوتبال لذت می‌برید؟ همان‌طور که لذت جنسی لذت دارد، این هم عین همان است؛ از همان جنس و همان سنخ است. آدم اول تعجب می‌کند، می‌گوید که چه‌طوری؟ بعد می‌گوید یک مطالعه‌ای کردم. کشورهایی که آمار شهوت و مسائل جنسی در آن‌ها بالاتر است فوتبال بهتری دارند؛ مثل برزیل، بعد آرژانتین و..."

او پس از انتشار فیلم این اظهاراتش آن را "تقطیع‌شده"، "هدفمند"، "مغرضانه"، "غیرمنصفانه" و "نامردی" عنوان کرد و گفت "چطور به یکباره از داخل و خارج، یک هجومِ توٲمان و بی‌امان شکل گرفته؟ اگر می‌خواهید بزنید، مرد باشید و با شرافت، حرف‌ها را کامل بذارید، بعد ایرادش را بگیرید و بترکانید؛ حتی اگه دلتان از جای دیگر پُر است."

حسینی چند روز پیش نیز با قرار دادن فیلمی در صفحه اینستاگرام خود آیات قرآن را به توئیت‌های امروزی تشبیه کرد و گفت: "بعضی‌ها فکر می‌کنند، رسانه‌ای که پیامبر خاتم (س)  آوردند، کتاب بوده در حالی که اگر نگاه کنید به توئیتر امروزی خیلی نزدیک است. آیات قرآن مثل توئیت‌های الان‌اند. و به رسانه‌های نوین خیلی نزدیک‌اند؛ برای همین ذائقه نسل جدید هم با قرآن همنشین است. اگر به عصر نزول قرآن نگاه کنید هر اتفاقی که می‌افتاده یک آیه، دو آیه، متناسب با شرایط، نازل می‌شده است؛ مثل توئیتر امروزی دقیقاً."

نمودار آماری جستجوهای گوگل نشان می‌دهد که نام "سید بشیر حسینی" از 27 بهمن‌ماه سال 1397 همزمان با آغاز برنامه عصر جدید در شبکه 3 و  پس از قرار گرفتن در کنار چهره‌های مشهوری چون امین حیایی، رویا نونهالی و آریا عظیمی‌نژاد به عنوان داور این برنامه پربیننده تلویزیونی، مورد جستجو قرار گرفته و روند صعودی و نزولی این نمودار حاکی از آن است که نام سید بشیر حسینی فقط همزمان با پخش برنامه عصر جدید در بالاترین مرتبه جستجوی خود قرار داشته است.
 

او در این برنامه نیز اظهاراتی می‌کرد که واکنش‌برانگیز باشد.

سید بشیر حسینی اکنون در زمانی اقدام به اظهارات حاشیه‌ساز می‌کند که 4 ماه از آخرین پخش فصل دوم برنامه "عصر جدید" می‌گذرد و این نمودار در وضعیت قبل از سال 1397 و آغاز برنامه قرار گرفته و از طرفی احسان علیخانی نیز در آخرین قسمت فصل گذشته برنامه "دورهمی" اعلام کرده است که داوران فصل سوم عصر جدید تغییر خواهند کرد. 

 سید بشیر حسینی بعد از اجرای پانتومیم توسط یکی از شرکت‌کنندگان "عصر جدید"  گفته بود "چرا پانتومیم؟ الان آیا پانتومیم اساساً بازگشت به گذشته نیست؟"

او گفته بود با داشتن مدرک دکترای ارتباطات قادر به درک مفهوم پانتومیم نیست و "پانتومیم برای فرهنگ ما نیست، تمام اجراها و ادا و اطوار روی این صحنه هم نشان می‌دهد برای ما نیست."

آریا عظیمی‌نژاد نیز در واکنش به سخنان حسینی گفت "با این استدلال سینما و تئاتر و تلویزیون هم برای ما نیست."

احسان علیخانی هم خطاب به حسینی گفت "با حرف شما موافق نیستم."

این واکنش‌ها با تشویق حاضران مواجه شد و بلافاصله پس از پایان برنامه، در فضای مجازی نیز بسیاری به انتقاد از سخنان او پرداختند و ادعاهایش را زیر سؤال بردند. حتی عده‌ای با کنایه گفتند که "برنامه عصر جدید خود ریشه در فرهنگ ایرانی ندارد و تقلیدی از یک برنامه آمریکایی است."

برخی از حاشیه‌هایی که سید بشیر حسینی در اردیبهشت‌ماه 1398 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران آفرید نیز او را بیشتر سرزبان‌ها انداخت.

وی در مقابلِ انتقاداتی که دانشجویان به عملکرد تلویزیون و سیاست‌های برنامه "عصر جدید" داشتند به طرزِ تند و تیزی از کوره دررفت و گفت "پُز دانشگاهی این شده که حرف‌های صد تا یه غاز بیان شود، که الان می‌شود گفت و 10 سال دیگر هم می‌شود همان حرف‌ها را تکرار کرد؛ چرا استادان ما حرف جدّی ندارند؟ من اگر دانشگاهی‌ام، آمده‌ام تا از مسائل جامعه‌ام حرف بزنم."

کنایه‌های او به بی‌خاصیت بودن دانشگاه‌های کشور و این جمله که "دانشگاه تهران بیشتر از اینکه دانشگاه مادری باشد انگار نامادری است" فریاد دانشجویان را بالاتر برد.

مجری نشست (عصر جدید) در دانشگاه تهران هم به عبارت "دانشگاه بی‌خاصیت" واکنش نشان داد و گفت "همین دانشگاه ِ بی‌خاصیت، خاصیتش ترویج تفکر نقادی در جامعه است. مدیران تلویزیون مخالف آموزش سواد رسانه‌ای‌اند چون اگر سواد رسانه‌ای در جامعه رواج یابد اول از همه برنامه‌های خود تلویزیون نقد خواهد داشت."

دانشجویی هم در سخنانی انتقادی و با صدای بلند خطاب به حسینی گفت "دکتر حسینی استاد من‌ است اما در بهترین تایم تلویزیون پشت تریبون قرار می‌گیرد و حرف‌هایی سطحی می‌گوید، آن هم با عشق"

در مقابل انتقاداتی که به اظهارات سیدبشیر حسینی درباره سفر اربعین "توپ و شیطون بلا" شد، عده‌ای از هم‌دانشگاهی‌های نام‌آشنای او به حمایتش برخواستند.

حسام الدین آشنا درباره این اظهارات در توئیتر نوشت: "بیش از 20 سال است که دکتر سیدبشیر حسینی و خانواده‌اش را می‌شناسم. همواره از ادب، تواضع، موقعیت‌شناسی و نوآوری ایشان آموخته‌ام. او خود آموزگار سواد رسانه‌ای است؛ مراقب باشیم با تقطیع سخنانش او را قضاوت نکنیم و حرمتش را نشکنیم."

حسام‌الدین آشنا که مسئول پروژه تاریخ شفاهی دولت حسن روحانی بود، اخیراً پس از سر درآوردن فایل مصاحبه محرمانه محمدجواد ظریف از شبکه معاند اینترنشنال، مجبور به استعفا از ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری شد.

میثم مطیعی نیز در متنِ حمایتی‌اش از حسینی توئیت کرد "من که سال‌ها خادمی برادرم سیدبشیر حسینی را در هیأت‌ها به چشم دیده‌ام، به نیت خیر در گفتار و کردارش معتقدم. هرجا برای امام حسین(ع) صدایش کردند با سر دوید و بی‌منت و بی‌مزد، توان و فکرش را پای کار آورد. در چرخش زبان امکان خطا هست؛ حتی برای من و شما!"

فراوانی اظهاراتی از این دست که مطیعی از آنها به عنوان "خطای چرخش زبان" یاد کرده، اخیراً در شبکه سوم سیما افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که کارشناس مدعو به برنامه طبیب نیز چندی پیش مثال ورزشی خود را از "روابط خارج از عرفش" انتخاب کرد.

تعدد این خطاها در تلویزیون کارایی ناظران کیفی برنامه‌های رسانه ملی را زیر سؤال برده است.



برچسب ها: بشیر حسینی


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه