مظلوم نمایی در حین فعالیت انتخاباتی
کد خبر: ١٦٣١٣٩ تاریخ انتشار: ٠٦ خرداد ١٤٠٠ - ١١:٤٠
صفحه نخست » مطالب وسط
مظلوم نمایی در حین فعالیت انتخاباتی

مهرعلیزاده در اولین واکنش به تایید صلاحیتش با انتشار توئیتی معنادار خواستار حمایت اصلاح طلبان از خود شد. وی با انتشار عبارت «اصلاحات زنده است تا ایران زنده است» خود را در جرگه اصلاح طلبی که ریشه سیاسی وی نیز این جریان است معرفی کرد.

 
جریان اصلاح طلب و دولت در انتخابات ریاست جمهوری دو کاندیدا و درواقع نماینده دارند. از یک سو «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی که بعد از «ولی الله سیف» بر این مسند نشست تا وضعیت پولی و بانکی کشور را سر و سامان دهد اما تا به امروز چندان نتوانسته موفقیت آمیز عمل کند مورد نظر کارگزاران است و در دولت فعلی با حکم روحانی پست گرفته است.
 
از سوی دیگر «محسن مهرعلیزاده» از جمله اصلاح طلبان شاخصی است که در حوزه های ورزشی شناخته شده است و در دولت دوم خاتمی به عنوان معاون رئیس جمهور فعالیت می کرد.
 
مهرعلیزاده در اولین واکنش به تایید صلاحیتش با انتشار توئیتی معنادار خواستار حمایت اصلاح طلبان از خود شد. وی با انتشار عبارت «اصلاحات زنده است تا ایران زنده است» خود را در جرگه اصلاح طلبی که ریشه سیاسی وی نیز این جریان است معرفی کرد.
 
اگرچه اصلاح طلبان تندرو خصوصا کسانی که همواره با انحصارطلبی قدرت دراین جریان سیاسی سعی دارند که تصمیم سازی را منحصر به حلقه خود کنند جهت تبلیغات منفی و مظلوم نمایی سیاسی از این فرصت استفاده می کنند اما فعالیت مهرعلیزاده و پست هایی که داشته نشان می دهد فرد شناخته شده ای در این جریان سیاسی محسوب می شود.
 
«غلامحسین کرباسچی» درباره همتی عنوان می کند که وی یکی از اعضای حزب کارگزاران است و بررسی ها برای حمایت از این عضو در انتخابات در حال انجام است. همتی مهره کمی در دولت نیست. 12 سال رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی بوده است و قرار بود به عنوان سفیر ایران در چین راهی این کشور شود که تصمیم دولت تغییر کرد و وی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی توسط روحانی منصوب شد و از جمله دولتمردان بلندپایه محسوب می شود. وی استاد اقتصاد دانشگاه تهران است و از این نظر که کشور در حوزه اقتصادی مشکلاتی دارد می تواند برنامه ای در این حوزه تدوین کند. از چند ماه قبل حزب کارگزاران گزینه های مختلفی را مطرح کرده بود که یکی از آنها همتی بوده است. قطعا هم در ادامه به نظر نمی رسد که این حزب اصلاح طلب نیروی خود را کنار بگذارد و کارشناسان پیش بینی می کند که کارگزارانی ها به همتی چراغ سبز نشان می دهند.
 
بنابر این اگرچه جریان اصلاحات بعد از انتشار نتیجه بررسی صلاحیت ها در حال مظلوم نمایی است اما باید گفت که همین افرادی که برخی از اصلاح طلبان سعی دارند در این مقطع زمانی آنان را نادیده بگیرند سالهاست مورد اعتماد این جریان هستند و پست های مختلف و مهمی را در دولت و جریان اصلاحات داشته اند. اگر این افراد مورد اعتماد جریان اصلاحات ودولت نیستند چطور سالها به آنها پست های حساس مملکتی را داده اند.
 
هر چند که برنامه امروز اصلاح طلبان مظلوم نمایی است اما دو نکته اصلی در این میان وجود دارد. از یک سو باید گفت که آیا کاندیداهایی که قبلا این جریان سیاسی از آنها نام می بردند رای کامل را داشتند. با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی کشور و مشکلاتی که در هشت سال اخیر بروز کرده است قطعا انتقاداتی نسبت به این افراد وجود داشته است. از سوی دیگر به نظر نمی رسد اصلاح طلبان و دولت فرصتی که بدست آورده اند استفاده نکنند و افرادی که از این جریان سیاسی ریشه گرفته و معروف شدند را تنها بگذارند. گرچه برخی از اصلاح طلبان تندرو با وجه سیاه نمایی و تبلیغات منفی از فضای بی رقیب انتخابات و بدون کاندیدای این جریان صحبت می کنند اما در ادامه احتمال حمایت تام و تمام آنها از نامزد اصلاح طلب وجود دارد. چه اینکه این جریان سیاسی هیچگاه از فرصت های تبلیغاتی خصوصا تریبون های انتخاباتی صرف نظر نکرده است.
 
هر چند که این جریان سیاسی با توجه به اینکه بوجود آورنده فضای موجود بوده باید به این موارد پاسخ دهد و کاندیداهایی مانند «اسحاق جهانگیری» بایستی در ابتدا به انتقادات مختلفی که به وضعیت موجود و عملکرد دولتی که 8 سال معاون اول آن بوده پاسخ می داده و بعد اقدام به تبلیغ برنامه خود می کرد.
 
شورای نگهبان نیز در این حوزه وظیفه نگهبانی و حراست خود را انجام داده است. این شورا وظیفه توازن رقبا و مصلحت اندیشی انتخاباتی را بر عهده ندارد. هرچند بزرگترین مصلحت در انتخاباتی غربالگری صحیح کاندیداها خصوصا در رده‌ای بالا چون ریاست جمهوری است که کشور در بعد اجرایی و مدیریتی دچار مشکل نشود. نیاز امروز جامعه هم این رسالت و وظیفه شورای نگهبان را دوچندان کرده است. ایران اسلامی این روزها به فردی نیاز دارد که فضای اقتصادی کشور را بسنجد و وضعیت معیشت و رفاه جامعه را سر و سامان دهد؛ بنابراین اگر شورای نگهبان سخت گیری هم در این حوزه انجام داده باشد جای تقدیر دارد. اصلاح‌طلبان و دولتمردان در این دوره قطعا با نمایندگان خود آمده اند. کسانی که در حد رئیس بانک مرکزی مورد اعتماد این جریان بوده است به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری هم می توانند مورد اقبال این جریان باشند و به نظر می رسد در ادامه جریان سیاسی مذکور پشت کاندیداهای خود تمام قد بایستند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه