ذوق‌زدگی عجیب عباس عراقچی/ مذاکره کننده‌ی دولت روحانی سخنگوی آمریکا شده است؟
کد خبر: ١٦٣٠٩٣ تاریخ انتشار: ٢١ ارديبهشت ١٤٠٠ - ١٦:٥٧
صفحه نخست » مطالب وسط
ذوق‌زدگی عجیب عباس عراقچی/ مذاکره کننده‌ی دولت روحانی سخنگوی آمریکا شده است؟

طرف آمریکایی نه‌تنها اعلام کرده تحریم‌ها را برنمی‌دارد بلکه آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی در پی تحمیل تعهدات جدید در زمینه‌ی هسته‌ای به ایران، شامل درخواست‌های زیاده‌خواهانه‌ای چون تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید است.

 گروه سیاسی-رجانیوز: عباس عراقچی مسئول مذاکره کننده وزارت خارجه در وین روز گذشته پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام در اظهارنظری که توام با خوش‌بینی بود گفت:
«اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند،  تا الان اعلام آمادگی کردند که بخش بزرگی از تحریم های خود را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم.»
 
این اظهارات همراه با ذوق زدگی در حالی از جانب عباس عراقچی منتشر می‌شود که اولاً ایشان به عنوان مسئول مذاکره کننده تیم ایرانی و عضو وزارت خارجه موظف به بیان مواضع اصولی ایران است و نه آمریکا. در همین راستا جای تعجب دارد در حالی که طرف آمریکایی به شکل روشنی اعلام کرده که تحریم‌ها را حفظ می‌کند عراقچی با ذوق‌زدگی خبر از جدیت آمریکا برای بازگشت به برجام و برداشته شدن بخش بزرگی از تحریم‌ها می‌دهد! 
 
البته ماجرا به همین جا هم ختم نمی‌شود چرا که طرف آمریکایی نه‌تنها اعلام کرده تحریم‌ها را برنمی‌دارد بلکه مطابق با اخبار منتشر شده، آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی در پی تحمیل تعهدات جدید در زمینه‌ی هسته‌ای به ایران، شامل درخواست‌های زیاده‌خواهانه‌ای چون تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید است. 
 
ثانیاً نکته مهم‌تر آن است که عراقچی در همین گفت و گو نیز مشخص نکرده آمریکا به شکل مشخص قول لغو کدام تحریم‌ها را داده است؟ آیا تحریم چرخه دلار هم جزو بخش بزرگی از تحریم‌ها است؟ آیا آمریکا پذیرفته که تحریم چرخه دلار را «لغو» کند یا باز هم همانند مذاکرات برجامی صرفاً به تعلیق و توقف موقت تحریم‌ها اکتفا کرده که عراقچی از واژه مبهم و کلی «برداشتن» به جای «لغو» تحریم‌ها استفاده کرده است؟
 
از همین رو عراقچی باید به جای کلی گویی و انتشار اخبار مبهم و غیرشفاف به شکل روشن مصادیق تحریم‌هایی که طرف آمریکایی قول لغو آن‌ها را داده مشخص کند تا به این ترتیب همانند برجام امیدواری کاذبی را به افکار عمومی منتقل نکند. 
 
ثالثاً عراقچی در بخشی دیگری از گفت و گوی خود اعلام کرده که مذاکرات صرفاً در راستای خطوط تعیین شده و مواضع قطعی نظام و برای برداشته شدن تحریم‌ها است. اما استفاده از تعابیری چون «برداشتن» تحریم‌ها با سیاست‌های قطعی نظام در تضاد است چرا که مطابق با بیانات صریح رهبر انقلاب «لغو» تمامی تحریم‌ها باید توسط طرف آمریکایی اعمال شود. 
 
رابعاً به نظر می‌رسد بیان اظهاراتی پیرامون جدیت طرف آمریکایی و برداشته شدن بخش بزرگی از تحریم‌ها! که با واقعیت‌های موجود عرصه مذاکرات تفاوتی آشکار دارد با هدف درگیر کردن افکار عمومی صورت می‌گیرد تا فشارهای علیه نظام افزایش یابد و کشور در بن بست قرار گیرد. در واقع عراقچی پالس‌های غلطی به افکار عمومی می‌دهد تا صورت مسئله به این شکل شود که وزارت خارجه قصد برداشتن تحریم‌ها و حل مشکلات مردم را دارد اما برخی از مسئولین اجازه آن را نمی‌دهند.
 
گفتنی است این اظهارات در حالی طرح می‌شود که پیشتر شبکه پرس تی وی از منابع مطلع ایرانی در تهران کسب اطلاع کرده بود که آمریکا هنوز حاضر به لغو همه تحریم‌ها و راستی آزمایی واقعی آن نشده است. پرس تی وی حداقل از دو منبع جداگانه در تهران مطلع شده است که از جمله تحریم‌هایی که باید لغو شوند و در صورت عدم لغو، ایران هیچ سودی از برجام نخواهد برد، دستورات  اجرایی ۱۲۹۵۹ و  ۱۳۵۹۹ و  ۱۳۸۷۶ و  ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱  و U Turn دلار است که باید لغو شوند. همچنین بررسی پرس تی وی نشان می‌دهد در صورت عدم لغو یا remove کامل همه تحریم‌ها و اصرار آمریکا بر تعلیق تحریم‌ها یا  suspend, lift, cease و یا توقف موقت ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه (waive)، نتایج مذاکرات وین مورد تایید نهادهای قانونی کشور قرار نخواهد گرفت.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه