۵ نامزد نهایی چهره هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ معرفی شدند
کد خبر: ١٦٣٠٠٠ تاریخ انتشار: ١٦ فروردين ١٤٠٠ - ١٤:١٧
صفحه نخست » تیتر یک
۵ نامزد نهایی چهره هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ معرفی شدند

در نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی، ۵ نامزد نهایی این رویداد هنری معرفی شدند.

 
نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه 16 فروردین ماه با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سید مرتضی دارابی در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
در این نشست ضمن اعلام جزئیات برگزاری مراسم چهره هنر انقلاب اسلامی، 5 نامزد نهایی این رویداد معرفی شدند.
 
معلمی در ابتدای این نشست گفت: ششمین سالی است که حوزه هنری چهره هنر انقلاب را معرفی می‌کند. در دبیرخانه این رویداد کارگروهی داریم‌ و افرادی که آثار بیشتر دیده شده در طول سال دارند و یا فعالیتی کرده‌اند که توانسته مخاطب عمومی را در سطحی گسترده دربربگیرد، رصد و معرفی می‌کنند. در نهایت با برگزاری یک نظرسنجی با حضور فرهیختگان، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه تعدادی از نامزدهای این جایزه معرفی شدند.
 
وی اضافه کرد: امسال در شرایط سختی به این افراد رسیدیم. سال سختی بود از این منظر که به دلیل شیوع کرونا، هنرمندان کمتر می‌توانستند هنر خود را عرضه کند و محافلی نظیر کنسرت‌ها، سینماها، گالری‌ها و ... بسته شد. این تعطیلی‌ها فشار سختی را به عرصه هنر داشت، البته دستاورد خوبی را هم به همراه داشت چرا که باعث شد توجه هنرمندان به رسانه‌های جدید بیشتر جلب شود. به نظرم تجربه سال 99 تجربه خوبی برای اهالی هنر بود که اگر فضای مجازی را جدی بگیرند، در این فضا می‌توانند مخاطبین جدیدی را پیدا کنند.
 
معلمی خاطرنشان کرد: در طول سال 1399 چندین مناسبت بزرگ را داشتیم. ویروس کرونا سبب خلق آثار هنری زیادی شد، هم‌چنین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را داشتیم و محرم نیز بود.
 
در بخش دیگری از این نشست خبری، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه کارتون، پوستر و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» صحبت کرد. او گفت: فراخوان این مسابقه سال پیش در آذرماه مطرح شد، بعد از اتفاق تلخی که در ارتباط با صحبت‌های آقای مکرون مطرح شد و هم‌چنین سازش کشورهای عربی با اسرائیل فراخوان این جشنواره در سه حوزه کارتون، پوستر و کاریکاتور منتشر کردیم. به نظرم عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را باید جدی گرفت و از این جهت برگزاری این مسابقه دارای اهمیت زیادی است.
 
وی با اشاره به روند داوری آثار رسیده به این مسابقه گفت: داوری این مسابقه توسط دو تیم داوری داخلی و خارجی انجام شد که در گروه داوری خارجی چهره‌های نامدار زیادی از کشورهای مالزی، ایتالیا و ... به چشم می‌خورند، در بین داوران ایرانی نیز چهره‌هایی نظیر محمد خضایی، عباس ناصری، سعید صادقی، مسعود ضیایی در کنار بنده حضور داشتند.
 
شجاعی طباطبایی درخصوص برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: می‌خواستیم افراد برتر این مسابقه را در اواخر سال گذشته معرفی کنیم اما بهتر بود که در مناسبتی برگزار شود. به همین جهت مراسم اختتامیه این مسابقه همزمان با روز قدس در 17 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. تندیس فاخر و ارزشمندی برای برگزیدگان این جشنواره طراحی شده است که به نوعی یک فلسطینی را در حال مبارزه نشان می‌دهد. هدیه ویژه‌ای نیز به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.
 
دبیر مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: 690 هنرمند با بیش از 3 هزار اثر در این مسابقه شرکت کردند. نکته‌ای که حائز اهمیت است‌ این است که هنرمندانی از 66 کشور در این مسابقه شرکت کردند. این حضور بسیار جریان‌ساز بوده و واکنش‌ بسیاری از سایت‌های رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.
 
سیدمرتضی دارابی دبیر هنرواره ملی روایت جهاد، دیگر سخنران این نشست خبری بود. او با اشاره به شکل‌گیری این رویداد هنری گفت: بنای هنرواره ملی روایت جهاد از صحبتی بود که مقام معظم رهبری در دیدار خود در اردیبهشت سال 1399 با کادر درمان داشتند مبنی بر اینکه: ای کاش آوینی‌هایی بودند تا فداکاری این روزهای کادر درمان را روایت کنند.
 
وی اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که در این جشنواره دیده شده است، ویژه اهالی رسانه است؛ چه در حوزه گزارش‌های مکتوب و چه در حوزه گزارش‌های تصویری.
 
دبیر هنرواره ملی روایت جهاد درخصوص آثار رسیده به این رویداد فرهنگی گفت: مجموع آثار دریافتی 5 هزا ر و 540 اثر بود که با درنظر گرفتن آثار دانش‌آموزی به تعداد 5 هزار و 888، تعداد آثار به 11 هزار و 428 اثر رسید. با توجه به هدف اصلی برگزاری این رویداد، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان آن همزمان با سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی در 21 فروردین ماه انجام می‌شود.
 
معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در بخش دوم صحبت‌های خود با اشاره به معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 1398 گفت: در سال 1398 نتوانستیم چهره هنر سال را معرفی کنیم، چرا که کرونا بود و تجربه‌ای نداشتیم. امسال در مراسم افتتاحیه چهره هنر سال 1398 و در اختتامیه چهره هنر سال 1399 معرفی می‌شوند.
 
وی ضمن معرفی پنج نامزد نهایی این رویداد گفت: میکائیل براتی، علی حدادی اصل، محمدرضا حسابی و حسین صفارزادگان، محمدرضا دوست محمدی، کلر ژوبرت، جلیل سامان، محمدرضا سرشار، سیاوش سرمدی، محمدرضا شفاه، زینب عرفانیان، افشین علا، عبدالحمید قدیریان، علی محمد مودب و وحید یامین پور 14 نامزد ابتدایی چهره هنر انقلاب اسلامی هستند. براساس نظرسنجی انجام شده، 5 نامزد نهایی چهره هنر انقلاب در سال 1399 بدین شرح معرفی می‌شوند:
 
محمدرضا دوست محمدی، طراح و گرافیست
 
جلیل سامان، کارگردان سینما و تلویزیون
 
افشین علا، شاعر
 
علی محمد مؤدب، شاعر
 
وحید یامین‌پور، نویسنده
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه