حجت‌الاسلام نبویان در گفت‌وگو با رجانیوز مطرح کرد: دولت در توافق با گروسی اجازه داد که سه ماه دیگر تحریم‌ها بماند/ روحانی و ظریف استاد بدهکار کردن ملت ایران هستند
کد خبر: ١٦٢٩٦٩ تاریخ انتشار: ٠٧ فروردين ١٤٠٠ - ١١:١٦
صفحه نخست » مطالب وسط
حجت‌الاسلام نبویان در گفت‌وگو با رجانیوز مطرح کرد: دولت در توافق با گروسی اجازه داد که سه ماه دیگر تحریم‌ها بماند/ روحانی و ظریف استاد بدهکار کردن ملت ایران هستند

ما الان طلبکاریم.آمریکا و غرب می‌دانند ما تعهداتمان را انجام داده‌ایم اما اینها انجام نداده‌اند پس باید انجام دهید و تحریم را بردارید. اما الان آقای ظریف و روحانی کاری کرده اند که شده‌ایم بدهکار و آمریکایی‌ها می‌گویند توپ در زمین ایران است!

 حجت الاسلام نبویان در گفت و گو با رجانیوز به تحلیل این موضوع پرداخت که چگونه روحانی و ظریف در توافق با آژانس راه رفع تحریم‌های ایران را ناهموار کردند. این نماینده مجلس معتقد است عدم اجرای کامل قانون مجلس و اعلام این خبر توسط ظریف که دولت در حال ایجاد سازوکاری جدید برای احیای برجام است باعث شده تا تونی بلینکن وزیر خارجه اعلام کند توپ در زمین ایران است! این اقدام باعث شده تا بار دیگر دیپلماسی ضعیف دولت ایران را در جایگاه بدهکار بنشاند.
 
به گزارش رجانیوز؛ سیدمحمود نبویان ضمن تبریک سال نو گفت: وضع اقتصادی مردم اصلا خوب نیست و تدبیر هشت ساله این دولت که با نگاه به دشمنان می‌خواست مشکل کشور را حل کند الان تبدیل به صف‌های طولانی شده است که جای شرمندگی دارد. ما نمایندگان مجلس واقعا از ملت ایران عذرخواهی می‌کنیم. دولت متاسفانه علی رغم فشار مجلس گوش به حرف هیچ کسی نمی‌دهد. نتیجه اش این می‌شود که دولت یا نمی‌خواهد مشکل را حل بکند یا نمی‌تواند و این خسارت بزرگی است که دارد به ملت ایران وارد می‌شود.
 
وی در تشریح این وضعیت گفت: آقای روحانی و ظریف ادعا می‌کنند که می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم. من چند نکته را اشاره کنم. مجلس شورای اسلامی توانسته در دفاع از حقوق ملت ایران در آذرماه طرحی را مصوب کند که دشمنان ملت ایران را وادار بکند که تحریم‌ها را بردارد. این قانون که مجلس مصوب کرده گفته است آمریکا و غرب موظف‌اند تا پنج اسفند تحریم‌ها را بردارند والا ایران بنابر بند 26 و 36 برجام می‌تواند تعهدات خودش در برجام را متوقف کند. یکی از این تعهدات این بود که ما غنی‌سازی بیست درصد را شروع کنیم که دولت شروع کرد. دیگری این بود که ما از پروتکل الحاقی که متاسفانه در آن دسترسی به اماکن نظامی و شخصیت‌ها و متخصصین در آن آمده، متوقف شود تا دشمن وادار بشود تحریم ها را بردارد. زمان هم برای آن معین شده بود که تا 5 اسفند این کار باید انجام شود. ملت  ایران به این نکته توجه کنند که علی‌رغم اینکه دولت و آقای روحانی ادعا می‌کند که به دنبال رفع تحریم‌ها هستند در رفتار اصرار دارند که تحریم‌ها باقی بماند. خیلی این نکته جالب است. ما گفتیم تا پنج اسفند این کارها باید انجام شود اما دولت آمد سه ماه دیگر فرصت داد و در توافقی که با آقای گروسی کردند گفتند سه ماه دیگر این تحریم‌ها باقی بماند. 
 
حجت الاسلام نبویان افزود: این جای سوال دارد. آقای ظریف شما مذاکره کردید با آقای گروسی، و این مذاکرات به دستور آقای روحانی بود که انجام شد. سوال اول این است که چرا گفتید سه ماه تحریم‌ها باقی بماند، مجلس گفته باید تا 5 اسفند این تحریم‌ها برداشته شود. چرا نمی‌گذارید تحریم‌ها برداشته شود. دوم  این است که آژانس 15 بار اعلام کرد که ایران تعهدات برجامی‌اش را دارد انجام می‌دهد. اما طرف غربی و آمریکا که قرار بود به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها را بردارند متاسفانه تحریم‌ها را برنداشتند.
 
این نماینده مجلس در تشریح بدعهدی آمریکایی‌ها گفت: از اوباما شروع شد که قرار بود تحریم بانکی را بردارد. 27 دی 94 که اوباما و معاونش جو بایدن(رئیس جمهور کنونی آمریکا) سر کار بودند تحریم بانکی که از مهمترین تحریم‌ها بود را برنداشتند. خب این جای سوال دارد. بعدش هم ترامپ آمد و خارج شد و تحریم‌ها را برنداشت. اینها به ما وعده دادند که شما اگر در هسته‌ای عقب نشینی کنید تحریم‌ها را برمیداریم خب چرا برنداشتید؟ الان آمدیم در طرح مجلس و اعلام کردیم تا اینها تحریم‌ها را برندارند دولت گام‌های کاهشی را که برداشته باید ادامه دهد و از پروتکل خارج شود و غنی سازی بیست درصد را انجام دهد. اینها برای حفظ صیانت از منافع مردم ایران است. چون می‌خواهیم اماکن دانشگاهی و نظامی و شخصیت‌هایمان را حفظ کنیم. ما خواستیم غرب را حتما وادار کنیم که تحریم‌ها را بردارد اما دولت سه ماه به اینها فرصت داد و آقای روحانی و ظریف در توافق با آژانس این کار را کردند.
 
نبویان ادامه داد: نکته بعد این است که باید اینها از پروتکل خارج شوند و بیست درصد را انجام دهند. مجلس اعلام کرد، شورای نگهبان تایید کرد، مقام معظم رهبری اعلام کردند و نظر اعلامی نظام این شده که در دفاع از ملت ایران، آمریکا و غرب اول باید تحریم‌ها را بردارد. چون ما تعهداتمان را انجام داده‌ایم، منطقی هم هست غرب تعهدات خودش را انجام دهد. اول باید تحریم‌های نفتی را بردارد، ملت ایران بتواند نفت صادر کند، کالاهای نفتی را صادر کند و دوم اینکه تحریم‌های بانکی را بردارد و پول به حساب ایران واریز شود. ما باید ببینیم این انجام می‌شود بعد بیاییم به برجام با همان خسارتی که هست برگردیم اشکال ندارد. اول باید تحریم‌ها برداشته شود. اما دوباره آقای روحانی و ظریف می‌گویند لازم نیست! به غرب این پیام را می‌دهند که لازم نیست تحریم‌ها برداشته شود.
 
نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: این سوال دوم ماست که آقای روحانی و ظریف چرا شما این کار را می‌کنید؟ کار به جایی رسیده که طرح مصوب مجلس میگوید باید برداشته شود، شورای نگهبان و دبیرخارنه شورای امنیت ملی هم تایید کرده اند و مقام معظم رهبری هم فرمودند باید از منافع ملت ایران دفاع کرد. باید تحریم‌ها برداشته شود، ملت ایران نشان داد که صادق است، آژانس هم تایید کرده که ما تعهداتمان را انجام می‌دهیم. ما چرا اول؟ ما که تعهداتمان را انجام داده بودیم شما تحریم‌ها را برنداشتید؟ هفت سال است تحریم را برنداشتید. ما که تعهدات خودمان را انجام دادیم. غرب انجام نداد پس باید تعهداتش را انجام دهد این خیلی منطقی است. الان توپ در زمین دشمن است. اما دوباره آقای روحانی و ظریف می‌گویند لازم نیست، یعنی چه که آنها اول بردارند؟! شما باید به ملت پاسخ دهید که چرا دنبال این هستید که تحریم‌ها برداشته نشود؟
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع اخیر ظریف گفت: علیرغم طرح مجلس و دفاع رهبرانقلاب، آقای ظریف در 15 اسفند توئیتی می‌زند که من دارم طرح دیگری برای غرب آماده می‌کنم. الان هم یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته خب ایران می‌خواهد طرح جدید بدهد! طرح مجلس که هست اما آقای ظریف می‌گوید نه ما می‌خواهیم طرح اقدام سازنده و دقیق در مورد برجام ارائه دهیم. مگر طرح مجلس نیست که می‌گوید تحریم‌ها برداشته شود؟
 
وی با اشاره به تبعات خطرناک سخنان ظریف افزود: نتیجه این چه می‌شود؟ بلینکن وزیر خارجه آمریکا و یک مقام ارشد آمریکایی گفته‌اند که پس ما منتظریم و توپ در زمین ایران است! عین جمله‌اش هست که می‌گویند «ایرانی‌ها خودشان گفته‌اند ما در حال آماده کردن طرح هستند، فکر می‌کنم وقتی این طرح برسد آن وقت ما با شرکای اروپایی‌مان فکر می‌کنیم که چه کار باید بکنیم!»
 
نبویان در تحلیل این مساله گفت: ببنید بازی برده را تبدیل کرده‌اند به اینکه آنها می‌گویند ما منتظریم ببینیم ایران چه می‌گوید چون توپ در زمین ایران است! آقای روحانی و ظریف علی‌رغم اینکه سنگ اندازی می‌کنند که تحریم‌ها برداشته نشود، مجلس و رهبری اصرار دارند که تحریم‌ها باید برداشته شود. 
 
حجت الاسلام نبویان با اشاره به ذکر این نکته که آقای روحانی و ظریف استاد بدهکار کردن ملت ایران هستند خاطرنشان کرد: ببینید ما الان طلبکاریم. طلب ما چه بود؟ آمریکا و غرب می‌دانند ما تعهداتمان را انجام داده‌ایم اما اینها انجام نداده‌اند پس بسم الله باید انجام دهید و تحریم را بردارید. اما الان آقای ظریف و روحانی کاری کرده اند که شده‌ایم بدهکار و آمریکایی‌ها می‌گویند توپ در زمین ایران است! 
 
این نماینده مجلس با اشاره به سابقه بی کفایتی دولت روحانی ادامه داد: اینها اول هم در ژنو همین کار را انجام داده‌اند. اظهار ضعف کردید. دیپلماسی التماسی به جایی نمی‌رسد. چرا اصرار داریم تحریم‌ها برداشته نشود؟
 
این استاد دانشگاه در پایان با عنوان کردن این نکته که آقای روحانی و ظریف در برجام رفتند تعهد دادند که بیش از سه چهارم تحریم‌ها بماند گفت: این خیلی جای درد است. چون تحریم‌های ما چهار دسته است. تحریم هسته‌ای، حقوق بشر، منطقه و تروریسم و تحریم موشکی. در برجام تعهد داده اند که تحریم به بهانه حقوق بشر، تحریم به بهانه موشکی و منطقه‌ای بماند. این یعنی 75 درصد. در تحریم هسته‌ای که 25 درصد تحریم‌هاست هم 12.5 درصد را تعهد داده اند که برداشته نشود. پس 87.5 درصد تحریم‌ها در برجام تعهد شد که بماند. خب آقای روحانی و ظریف چرا این تعهدات را دادید؟ شما می‌خواهید تحریم را بردارید؟ با ملت صادق باشید. چرا اصرار دارید تحریم‌ها بماند؟ چرا ملت ایران را همیشه بدهکار غرب می‌کنید؟ ما الان طلبکاریم اما با کاری که آقای روحانی و ظریف انجام می‌دهند توپ در زمین شما افتاده است. من در آخر بگویم که آقایان روحانی و ظریف؛ ارزش این را ندارد که برای انتخابات هر کاری انجام دهید.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه