سیاسی کاری با پیام رهبر انقلاب
کد خبر: ١٦٢٩١٦ تاریخ انتشار: ٢٠ بهمن ١٣٩٩ - ٠٨:٠٥
صفحه نخست » مطالب وسط
سیاسی کاری با پیام رهبر انقلاب

سفر قالیباف به مسکو و انتقال پیام رهبرانقلاب به پوتین در حاشیه‌ این سفر و سپس لغو دیدار مستقیم وی با پوتین به دلیل پروتکل‌های بهداشتی کاخ کرملین از سوی منتقدین رئیس مجلس مورد تمسخر قرار گرفته و از سوی دیگر توسط تیم مشاوران و نزدیکان قالیباف به مانوری برای کسب اعتبار سیاسی تبدیل شده است.

 
در دنیای سیاست رد و بدل کردن نامه، پیام‌ها و حتی پیشنهادات بین سران حکومت‌ها امری نرمال و طبیعی است. تا جایی که بارها سران کشورهای مختلف به صورت رسمی و علنی و حتی غیرعلنی مبادرت به ارسال پیام برای رهبرانقلاب داشته‌ و بالعکس، رهبرانقلاب نیز اقدام به چنین امر مرسومی کرده‌اند.
 
به گزارش رجانیوز، این انتقال پیام‌ها توسط روسای مجلس پیشین و مشاوران و دیگر مقامات رسمی کشور انجام شده است. در همه این موارد بیشتر از اینکه چه کسی پیغام را به مخاطب منتقل کند مساله چیستی پیام و نویسنده آن است که مورد توجه تحلیل‌گران بین‌المللی قرار می‌گیرد. اما اخیرا این اتفاق در ایران به مناقشات سیاسی آلوده شده است.
 
سفر قالیباف به مسکو و انتقال پیام رهبرانقلاب به پوتین در حاشیه‌ این سفر و سپس لغو دیدار مستقیم وی با پوتین به دلیل پروتکل‌های بهداشتی کاخ کرملین از سوی منتقدین رئیس مجلس مورد تمسخر قرار گرفته و از سوی دیگر توسط تیم مشاوران و نزدیکان قالیباف به مانوری برای کسب اعتبار سیاسی تبدیل شده است.
 
به عنوان مثال احدیان از حامیان برجام و مشاوران رسانه‌ای قالیباف در توییتی نوشته : «تخریب‌گران می‌خواهند این نکته که رهبرانقلاب تاکید داشتند در این مقطع مهم، پیام تاریخی خود را فقط از طریق آقای قالیباف منتقل کنند، به حاشیه برانند!»
 
این اغراق‌گویی با هشتگ #معتمدنظام به گونه‌ای است که گویا اگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نبود رهبرانقلاب هیچ فردی را برای انتقال پیام به مسکو نداشته و شخص ایشان از محتوای پیام مهمتر بوده است!
 
‏در ادامه این اغراق‌گویی مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس مدعی شده که انتقال پیام توسط قالیباف همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است. او نوشته است: «تاکید بر اینکه پیام باید دقیقا در همین زمان، بدون تاخیر و توسط آقای قالیباف به روس ها منتقل شود، در عالی ترین سطح انجام شده و همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است.»
 
نکته دیگر اینکه مشخص نیست چرا نزدیکان قالیباف به خود اجازه می‌دهند برای کسب وجهه سیاسی برای رئیس مجلس اخبار مهم، راهبردی و حاوی پیام‌های بین‌المللی را به بازی سیاسی تقلیل دهند.
 
به عنوان نمونه معلوم نیست چرا آقای توانگر که یکی از نمایندگان لیست قالیباف و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است باید منبع اخبار سفر قالیباف به روسیه باشد. یا اساسا چرا قبل از تایید رسمی دیدار و هماهنگی‌های لازم این اتفاق رسانه‌ای شده است؟
 
حتی مشخص نیست چرا وجود پیام مهم رهبرانقلاب که از طریق رئیس مجلس باید به دست رئیس جمهور روسیه برسد از هفته‌ها قبل در محافل و کانال‌های تلگرامی سیاسی و مشکوک و نزدیک به یک جریان خاص سیاسی رسانه‌ای شده است.
 
ایران در عالی‌ترین سطح بارها پیام‌های مختلف دریافت و ارسال کرده است، اگر قرار بود که هر بار چنین حاشیه‌هایی توسط انتقال‌دهندگان و دریافت کنندگان پیام بوجود بیاید بسیاری از تحولات دیپلماتیک کشور نه تنها به بازی‌های سیاسی آلوده میشد که از اعتبار پیام‌ها نیز می‌کاست.
 
به نظر میرسد رئیس مجلس باید در مقابل چنین حاشیه‌سازی‌هایی بایستد و مانع از تکرار این اشتباهات و کسب اندوخته سیاسی از موقعیت‌های مهم بین‌المللی شود.
 
 
ذوق‌زدگی و دست‌پاچگی اطرافیان رئیس مجلس چگونه برای کشور هزینه تراشید؟
مشاوران و نزدیکان قالیباف پیام رهبر انقلاب به پوتین را راهبردی، تاریخی و دوران‌ساز معرفی کرده‌ و شخص نامه‌بر را در هفته‌های اخیر به شدت تقدیس کرده‌اند.
 
روابط ایران و روسیه قبلا با همکاری گسترده در بحران سوریه وارد مراحل سرنوشت‌سازی شده است. تا جایی که پوتین بدون تشریفات و با سرعت خود را به خیابان فلسطین می‌رساند تا در حسینیه امام خمینی(ره) به حضور رهبر معظم انقلاب برسد.
 
اما حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای نزدیکان رئیس مجلس که در نهایت منجر به دیدار رئیس مجلس ایران و رئیس جمهور روسیه نشد باعث شد تا جریان‌های معاند و ضدانقلاب از این اتفاق حتی به عنوان بی احترامی به رهبرانقلاب و جمهوری اسلامی یاد کنند!
 
ولع نزدیکان محمدباقر قالیباف از دیدار احتمالی رئیس مجلس و پوتین نقش مهمی در شکل‌گیری این اتهام‌زنی‌ها داشته است. آنها با بزرگنمایی از این سفر سعی در کسب اعتبار سیاسی برای خود داشته و سعی دارند تا قالیباف را فردی استثنایی معرفی کرده که فقط او لیاقت این نامه‌بری را داشته است!
 
اگر پیام اخیر رهبر انقلاب به روسیه را برخلاف دیگر پیام‌های ردوبدل شده تاریخ ساز بدانیم مقایسه‌ اجمالی آن با پیامی که آیت‌الله جوادی آملی برای رهبر شوروی برده بود نشان دهنده حجم انبوهی از اشتباهات در تیم رئیس‌مجلس خواهد بود.
 
به عنوان نمونه در خاطرات آیت الله جوادی در ماجرای نامه امام به رهبر شوروی آمده است که ایشان آن‌چنان مسائل حفاظتی را رعایت کرده که هیچ احدی از نزدیکان ایشان تا زمان ابلاغ نامه از محتوای آن اطلاع نداشته‌اند. همچنین تیم ابلاغ کننده پیام به شدت مراقبت کرده تا کمترین احساس حقارت به اعضای هیات حامل پیام دست ندهد.
 
اما چگونه است که پیام رهبرانقلاب(که البته مساله جدیدی نیست و قبلا هم توسط افراد دیگر ابلاغ شده است) اینبار نه تنها توسط نزدیکان پیام‌رسان قبل از ابلاغ رسانه‌ای شده که حتی آنها وانمود می‌کنند که از محتوای پیام اطلاع دارند! همچنین این رفتارها و ذوق‌زدگی یاران قالیباف باعث شده تا اکنون و پس از عدم تدارک دیدار مستقیم با پوتین، احساس حقارت به طرفداران رئیس مجلس دست بدهد.
 
این مساله و هزینه سازی برای حیثیت جمهوری اسلامی ایران آن هم در ارتباط با کشورهایی که بیشترین اشتراک مواضع را در سال‌های اخیر با ایران داشته‌اند نشان از آن دارد که محمدباقرقالیباف باید تجدیدنظر جدی در اطرافیان و نیروهای رسانه ای خود داشته باشد.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه