کیهان: به نظر شما عقل سیاسی ترامپ بیشتر است یا موسوی؟ ربیعی: این موضوع ربطی به ما ندارد
کد خبر: ١٦٢٨٥٩ تاریخ انتشار: ٢٤ دي ١٣٩٩ - ١٣:٢٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
کیهان: به نظر شما عقل سیاسی ترامپ بیشتر است یا موسوی؟ ربیعی: این موضوع ربطی به ما ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال کیهان مبنی بر اینکه آیا عقل و درایت فردی مثل ترامپ در پذیرش شکست بیشتر بود یا نامزد شکست خورده انتخابات 88 ؟ گفت: این موضع شما ربطی به جایگاه سخنگویی دولت ندارد.

 علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه 23 دی) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، در واکنش به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه «با توجه به تحولات اخیر آمریکا به‌خصوص بعد از اعلام نتایج انتخابات رئیس‌جمهوری این کشور که در نهایت منجر به پذیرش شکست از سوی ترامپ شد، به نظر حضرتعالی عقل و درایت سیاسی فردی مثل ترامپ بیشتر بود یا نامزد شکست خورده انتخابات سال 88 کشورمان»، پاسخی نداد و به بیان این جمله بسنده کرد که: «این موضع شما ارتباطی با جایگاه سخنگویی دولت ندارد زیرا قرار است من در این جایگاه به تبیین نقطه‌نظرات دولت درخصوص مهمترین اقدامات، تصمیمات و عملکردها بپردازم.»
ربیعی در حال پاسخگویی به چنین سوالی را در حیطه وظایف سخنگویی دولت ندانست که طی 7 سال گذشته یکی از پروژه‌ها اصلی و وعده‌های دولتمردان موضوع رفع حصر سران فتنه بوده است. نکته قابل تامل اینکه این سوال خبرنگار کیهان از دو روز قبل برای دفتر سخنگویی ارسال شده  بود و به صورت بداهه مطرح نشده بود.
در جریان انتخابات سال 88 میرحسین موسوی در اقدامی عجیب در حالی که هنوز رای‌گیری پایان نیافته بود مدعی شد او پیروز انتخابات است. وی ضمن امتناع از پذیرش شکست با بیانیه‌های پی در پی طرفدارانش را به حضور در خیابانها فرامی‌خواند و این رفتار وی از سوی جریان مدعی اصلاح‌طلبی حمایت شد که نتیجه آن 8 ماه به آشوب کشاندن کشور و درگیری و جنگ خیابانی با خسارت مادی هنگفت، ده‌ها کشته و زخمی، وارد شدن خسارت سنگین به حیثیت کشور و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا بود. در امریکا اما دونالد ترامپ رئیس جمهور دیوانه و جنایتکار این کشور گرچه در ابتدا به  نتیجه انتخابات معترض شد و در ادامه حتی هوادارانش را به حضور در انتخابات فرا خواند اما در نهایت شکست در انتخابات را پذیرفت و از همکاری برای انتقال قدرت سخن گفت و هوادارانش را به آرامش و بازگشت به خانه‌هایشان دعوت کرد  و حمله به کنگره این کشور را محکوم کرد. این در حالی است که موسوی هتاکان و آشوبگران روز عاشورای سال 88 را مردمان خداجو خواند!
گرچه دور از انتظار نبود که طرح چنین سوالی به مذاق حامیان فتنه و برخی رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی خوش نیاید، برخی خبرنگاران اصلاح‌طلب ضمن عصبانیت از طرح چنین سوالی به انتشار تحریف‌آمیز آن همراه با توهین و فحاشی در شبکه‌های اجتماعی پرداختند.
نیازی به مذاکره مجدد
برای برجام وجود ندارد
ربیعی سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری درخصوص چگونگی رفع تنش‌ها میان ایران و آمریکا، گفت: آنچه آمریکا باید انجام دهد توقف قانون‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده‌بستان باشد.
سخنگوی دولت گفت: ایران بارها اعلام کرده که اگر آمریکا تعهداتش را انجام دهد و تحریم‌ها را رفع کند، ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازخواهد گشت. این هم نیازی به مذاکره ندارد اما برخی کشورهای قبلی می‌خواهند مواردی که قبلاً مذاکره شده است و در برجام آمده است را دوباره مذاکره کنند که چنین چیزی از نظر ما ممکن نیست.
ربیعی گفت: البته ایران، چین و روسیه صراحتاً مخالفت خودشان را با این موضوع اعلام کردند. اگر دولت بعدی آمریکا به تعهداتش عمل کند و روش‌های گذشته را کنار بگذارد امکان اینکه در چارچوب‌های قانونی به معنای اینکه زبان مشترکی بین ما پیدا شود، وجود دارد. ما نیازی به مذاکره نداریم، برگشت به تعهدات به طور متقابل نیازی به گفتگو و مذاکره ندارد و مواردی که قبلاً در مورد آنها بحث شده و ما حدود برجام را مشخص کردیم، اضافه کردن آنها بر برجام مورد قبول ما نیست و درخصوص این مسائل هم نیازی به مذاکره نداریم.  
 تعهدات طرف‌های برجام
اجرا نشود، پروتکل الحاقی متوقف می‌شود
ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و موضع دولت درباره بند مربوط به توقف پروتکل الحاقی چیست؟، گفت: اولاً آئین‌نامه اجرایی این قانون ابطال نشده است. این آئین‌نامه در چارچوب صلاحیت‌های هیئت وزیران و به موجب اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب شده است. اگر مواردی از آئین‌نامه‌ها با قانون مغایرت داشته باشد، مجلس برای بررسی بیشتر به دولت می‌فرستد. در این مورد هم آئین‌نامه توسط هیئت تطبیق مجلس بررسی شده و ایراداتی که تشخیص دادند به دولت ارسال شده و دولت هم این موارد را اصلاح خواهد کرد.
وی گفت: دولت در مجموع این قانون را مفید نمی‌دانسته اما اکنون آن را لازم‌الاجرا می‌داند. در اسفند ماه اگر شرایط مجلس محقق نشود، دولت ناگزیر است که قانون و بخشی از پروتکل الحاقی را اجرا کند. این پروتکل تاکنون به صورت داوطلبانه اجرا می‌شده است و ما ناچاریم درصورت عدم تحقق شرایط مدنظر قانون، آن را متوقف کنیم.
سخنگوی دولت گفت: امیدواریم دولت بعدی آمریکا با عمل به موقع به تعهدات خودش، ما را مجبور به اجرای این قانون قرار ندهد. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه